Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Praktikanter på företaget?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-10 00:51

Har en liten fråga här, det är nämligen så att jag har en person som är intresserad att prakticera på mitt företag. Jag driver enskild firma och har inga anställda, så min fråga är går de bra för honom att prakticera hos mig eller måste jag betala alla de extra skatter när man har anställda?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-10 01:00

För anställda måste du betala sociala avgifter, pension etc, men nu handlar det ju om praktik.
Eftersom praktik är oavlönat behöver du alltså ej betala något. Mer än toapapper o kaffe..

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-11-10 01:01

För mer info: ta kontakt med din blivande praktikants handledare. Denna kan svara på frågor om hur försäkringar etc. fungerar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-10 13:54

Som praktikant är det ganska viktigt att man får ha något att göra hela tiden. (Om man alltså är intresserad utav att praktisera och inte bara ditsläpad utav en skola.)

Ta bara emot praktikanten om du faktiskt ser att du har ett arbete att sysselsätta praktikanten med. Annars blir det bara ett besvär för er båda.

Ursprungligen av Sidde:

Som praktikant är det ganska viktigt att man får ha något att göra hela tiden.

OT: lol, påminner om när jag "praktiserade" på ProLabbet i slutet av 80-talet. Chefen släpade runt mig till alla de olika arbetsstationerna men ingen hade tid med någon praktikant. Till slut var det en kille som gjorde diaduplikat som sa att jag kunde vara med honom. Det var ett enmansjobb, min arbetsuppgift bestod av att sitta bredvid och titta på. Jag satt där fram till lunch. Sedan frågade jag om jag skulle få något mer att göra efter lunch? Nej, sa killen. OK, sa jag, då går jag hem. Mitt slutbetyg från ProLabbet blev "ointresserad av att utföra arbete."

Måste man inte betala en viss procent av lönen eller nåt? Skulle vara intressant att veta.

Å andra sidan så är det min erfarenhet att det bara tar tid att ha någon oerfaren som ska utföra sysslor, för man måste visa allt hundra gånger (om det inte är någon väldigt enkel syssla, eller utbildad och erfaren person).

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-12 17:49
Ursprungligen av TZW:

OT: lol, påminner om när jag "praktiserade" på ProLabbet i slutet av 80-talet. Chefen släpade runt mig till alla de olika arbetsstationerna men ingen hade tid med någon praktikant. Till slut var det en kille som gjorde diaduplikat som sa att jag kunde vara med honom. Det var ett enmansjobb, min arbetsuppgift bestod av att sitta bredvid och titta på. Jag satt där fram till lunch. Sedan frågade jag om jag skulle få något mer att göra efter lunch? Nej, sa killen. OK, sa jag, då går jag hem. Mitt slutbetyg från ProLabbet blev "ointresserad av att utföra arbete."

Jag fick "kicken" från min praktikplats av ett företag i Bollnäs för några år sedan.

Till gymnasiet sa dom att jag hade pratat skit om kunderna deras, till mig sa dom att dom inte hade nått för mig att göra. Jag hade då fått suttit och surfat i 1.5 dag, något jag var väldigt tydlig (lät nog lite sur) att påpeka för dom att jag faktiskt kunde göra hemma också.

Efter mycket tjat på dom erkände dom att dom sagt så till skolan för att: "vi har gått i konkurs och inte har plats med några praktikanter som springer och är i vägen" och att "Vi måste ju säga nånting"..

Idioter är vad dom var, 2 dagars tjat från lärare och rektorn, bara för att puckona där tyckte att det var rätt att ljuga bara för att rädda sitt eget skinn.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-10 15:10

När jag var på praktik under gymnasietiden var det ingen betalning alls. Då det var endel utav skolan. Så arbetsgivaren betalar inget.

När jag praktiserade efter gymnasiet... Alltså genom KUG(Kommunal Ungdomsgaranti) eller vad det nu heter. Alltså om man är 20 och uppåt. Så betalade "staten" mig.

Arbetsgivaren betalar inget alls. Enda arbetsgivaren behövde göra var att skriva under ett papper som intyg så jag kunde få pengar för det.

Praktik är jävligt bra. Ett fint sätt att få in foten på ett företag, ett bra sätt att visa upp vad man kan samt att känna på arbetslivet. Däremot får man inge sysslor är praktiken meningslös.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 15:29

På min gymnasietid fick jag fick praktisera på Helsingborgs Stads grafiska avdelning, där fick jag en "egen" dator, massa uppgifter och hade verkligen roligt och lärde mig väldigt mycket.

Fick bland annat korrekturläsa, skriva offerter, frilägga och putsa på bilder, åka ut och fota i olika sammanhang och även göra en del broschyrer + att jag gjorde årsredovisningen i InDesign (den hade tidigare gjorts i Quark).

Så, det gäller att engagera sig både som arbetsgivare och praktikant. Det är även bra om man har turen eller skickligheten att hitta en intresserad och någorlunda kunnig praktikant med bra baskunskaper som man kan bygga vidare på tillsammans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-12 17:27

Lite OT men håller med Sidde och Macvarg. Praktik är en ovärdelig väg in i arbetslivet. Du kan läsa dig blå utan att ha en aning om vad som väntar. Betalning? Tycker nästan man ska få betalt när man tar emot en praktikan. Att sedan vissa företag tar emot praktikanter för att koka kaffe och springa ärenden är en annan sak.

1
Bevaka tråden