Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny standard för datumformat i Sverige?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är en fråga främst riktad till de lärare som finns här på forumet. Men alla andra är naturligtvis också välkomna med information och synpunkter.

Frågan är:
Vilket datumformat lär vi ut i svenska skolor idag? Och om man inte lär ut ISO-format (åååå-mm-dd, 2005-11-10) så skulle jag vilja veta varför, och är även nyfiken på när detta byte av format gjordes.

Jag har sett flera exempel i papper från skolan, senast i ett hembrev som flickvännens barn hade med sig hem från skolan, att man skriver datumet som DagMånadÅr (t.ex. 101105). Ibland skriver de DagMånadÅr med punkter (t.ex. 10.11.05)

Men enligt ISO- och svensk standard är väl detta helt fel? 101105 skulle jag (och ISO) vilja tolka som 5 november 2010. Att inte följa standarden inbjuder ju till missuppfattningar.

Det är helt fel. Det beror bara på att de har amerikanska program och inte fattar bättre. Förmodligen för att någon IT-anvsvarig valt att införa amerikanska opensource-program eller liknande.

Klaga gärna och gör dem uppmärksamma på att de framstår som lätt imbecilla när de inte kan skriva korrekt svenska, vilket innefattar svensk standard för datumangivelse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 23:03
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Förmodligen för att någon IT-anvsvarig valt att införa amerikanska opensource-program eller liknande.

Ja dom där opensource-programmen är inte att lita på.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-10 22:17

Japp, amerikansk standard som är framme och kluddar upp våra hederliga svenskars sinnen-

däremot skriver ju många t.ex. 10/11 - 05 på kort och saker, men detta är ju lite annorlunda

Ursprungligen av bogg:

Japp, amerikansk standard som är framme och kluddar upp våra hederliga svenskars sinnen-

däremot skriver ju många t.ex. 10/11 - 05 på kort och saker, men detta är ju lite annorlunda

*host* Fråga inte mig vad jag ibland brukar skriva för datumformat på mina protokoll...

Nej, Richard och bogg, det är nog inte amerikansk påverkan. I USA skriver man väl oftast Månad Dag År.

I det här fallet handlar det om Dag Månad År, vilket används i många andra europeiska länder. Så det skulle väl i så fall snarare vara påverkan från EU-håll.

Och ett par av personerna som har skrivit de aktuella dokumenten är 55+, och de borde vara vana vid, och djupt rotade i, det svenska formatet.

Det var därför jag fick för mig att detta är något officiellt påbud från stat och skola att skriva datumet på det här nya sättet. Och det var därför jag riktade mig till lärare (och även elever, kanske) för att få reda på om det är likadant i alla skolor.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, Richard och bogg, det är nog inte amerikansk påverkan. I USA skriver man väl oftast Månad Dag År.

I det här fallet handlar det om Dag Månad År, vilket används i många andra europeiska länder. Så det skulle väl i så fall snarare vara påverkan från EU-håll.

Och ett par av personerna som har skrivit de aktuella dokumenten är 55+, och de borde vara vana vid, och djupt rotade i, det svenska formatet.

Det var därför jag fick för mig att detta är något officiellt påbud från stat och skola att skriva datumet på det här nya sättet. Och det var därför jag riktade mig till lärare (och även elever, kanske) för att få reda på om det är likadant i alla skolor.

Aj fan, jag svarade lite snabbt där - mea culpa - då har jag ingen aning

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-11 21:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, Richard och bogg, det är nog inte amerikansk påverkan. I USA skriver man väl oftast Månad Dag År.

I det här fallet handlar det om Dag Månad År, vilket används i många andra europeiska länder. Så det skulle väl i så fall snarare vara påverkan från EU-håll.

Aaah, missade helt...svarade nog lite snabbt jag

Som en som har bott i tre skandinaviska land (och jobbar för ett utländskt firma), kan jag bara säga att det ibland kan vara ett helvete att hålla reda på formaten (norge+danmark ddmmåå, sverige har som bekant ååmmdd), och är oftast tvungen till att se på personnumret på id kortet för resp. land för att komma ihåg vilket format som gäller..

Dock så försöker jag oftast bruka ISO formatet, otroligt irriterande att tex alla myndigheter inte alltid gör det..

Bumpar den här tråden lite...

Finns här inga lärare eller elever som kan bringa lite klarhet i frågan?

Skulle vilja ha lite mer fakta innan jag börjar kritisera barnens lärarinna för att hon lär ut felaktiga saker.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bumpar den här tråden lite...

Finns här inga lärare eller elever som kan bringa lite klarhet i frågan?

Skulle vilja ha lite mer fakta innan jag börjar kritisera barnens lärarinna för att hon lär ut felaktiga saker.

Jag kan fråga min svenskalärarinna om jag kommer ihåg.

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Jag kan fråga min svenskalärarinna om jag kommer ihåg.

du ska inte fråga din svensklärarinna istället.

Jag är läarer och blandar nog friskt de olika formaten, jag tror att iofs att 20051111 är det rättaste

Arla råkade(?) skriva fel datumformat på sina nya produkter (Vår finaste fil), men på senaste paketet så är datummet korrekt ISO-format igen.

Och ge fan i att kritisera lärare för skitsaker!

Ursprungligen av Kellogs:

du ska inte fråga din svensklärarinna istället.
Jag är läarer och blandar nog friskt de olika formaten, jag tror att iofs att 20051111 är det rättaste

Om du nu ska rätta Markus felstavning, så kanske du ska kolla din egen text lite bättre... Vad är "läarer"?

Och 20051111 är inte det mest rätta. Enligt ISO- och svensk standard ska det vara 2005-11-11.

Ursprungligen av Kellogs:

Och ge fan i att kritisera lärare för skitsaker!

Varför skulle jag inte få lov att fråga henne varför, och påpeka för henne att hon skriver ett felaktigt format?

Och jag tycker inte att det är en skitsak. 101105 och 051110 är inte samma sak. Jag tycker det är onödigt att skriva på ett sätt som kan ge upphov till missförstånd, när det faktiskt finns en fastställd standard. Då kan vi ju strunta i hur vi stavar också. Eller hur?

Och jag tycker det är fel att du ber mig "ge fan i" något. Onödigt med sådana påhopp och sådant språkbruk.

Senast redigerat 2005-11-11 19:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du nu ska rätta Markus felstavning, så kanske du ska kolla din egen text lite bättre... Vad är "läarer"?

Och 20051111 är inte det mest rätta. Enligt ISO- och svensk standard ska det vara 2005-11-11.

Varför skulle jag inte få lov att fråga henne varför, och påpeka för henne att hon skriver ett felaktigt format?

Och jag tycker inte att det är en skitsak. 101105 och 051110 är inte samma sak. Jag tycker det är onödigt att skriva på ett sätt som kan ge upphov till missförstånd, när det faktiskt finns en fastställd standard. Då kan vi ju strunta i hur vi stavar också. Eller hur?

Markus felstavning var ingen felstavning...det är ett lika vanligt fel som att folk skriver fel datumformat. (no pun intended Markus )

Nä men vikten i det är inte samma...så länge ditt barn lär sig nödvändiga saker som att skriva räkna osv. så kan du ju inte klaga. Hemskola ditt barn istället då blir det ju så mycket bättre.

Lärare får ta hur mycket skit som helst för saker som föräldrar borde se till att barnen gör eller inte gör. T.ex. Pelle sköter inte sin skolgån och rikserar att bli underkänd i skolan, varför? Jo för att han skiter i det och tycker att det är mycket roligare att hänga med sina kompisar till klockan 24:00 varje vardagkväll, vad säger mamma och pappa? Ja men så har Pelle gjort sen han började 4-5:an vi kan inte få honom att stanna hemma. Ni kanske tror att detta tillhör ovanligheterna men det gör det verkligen inte. Kidsen i min klass äter inte frukost någon av dem, det innebär att de kommer till skolan hungriga och trötta de klarar inte av att göra något på förmiddagen. När lunchen kommer så tycker de att det är äcklig mat i skolmatsalen, så då går de och köper ett choklad på habbibi vilket enbart gör det hela värre.

Skolan har en viss fostrande roll men föraldrar måste börja ta sitt ansvar. Kom till skolan och se hur vi jobbar, kom dit ofta så att ni ser hur era barn beter sig. En normal dag kan en lärare bli slagen spottad på och kränkt av elever. Jag uppmanar alla att testa på hur det är att vara lärare! Det är världens bästa jobb och de allra flesta ungar är otroligt trevliga och duktiga, men det finns alltid en del som behandlar en som skit fastän man lägger ner hela sin själ i dem

Mvh Kellogs (högstadielärare)

Ok, jag lägger ner nu.

Jag var egentligen bara nyfiken på om jag hade missat något officiellt påbud om att skriva nytt datumformat. Att diskutera den svenska skolan, och föräldrarnas respektive skolans ansvar för barnens utbildning, är ett ämne som jag inte alls känner för att gå in på nu.

Flickvännens barn går i en mycket lugn och bra skola, där det inte alls förekommer något av det du beskriver, och där utbildningen är alldeles utmärkt.

Jag är bara lite "språk- och stavnings-polis" , och hänger upp mig på sådana här saker...

Ursprungligen av Kellogs:

Och ge fan i att kritisera lärare för skitsaker!

Hey parents leave them teach's alone?
(lät inte så bra om jag skrev teachers så jag förkortade det lite egenhändigt)

Som elev kan jag btw hålla med om att lärare ibland kritiseras för skitsaker.

Ursprungligen av Kellogs:

Och ge fan i att kritisera lärare för skitsaker!

Skämtar du eller? Jisses vad pinsamt annars.

Ursprungligen av Kellogs:

Så du har varit där och besäk många gånger då antar jag

Förlåt att jag gick offtopic, jag blev bara så engagerad

Jag har bara "varit en del" av deras liv och skolgång i några månader - men ja, jag har varit där några gånger.

Och bara för att du kanske inte trivs så bra som lärare just nu (det verkar så), så behöver du inte kasta skit på mig. Den här gången skrev du visserligen en smiley, så det var väl inte lika allvarligt menat den här gången. Men du vet inte hur det ser ut i deras klass och deras skola. Jag tror det är väsentlig skillnad mellan storstad och liten ort, och även mellan högstadie (där du finns) och mellanstadie (där de går).

Och den diskussionen ÄR offtopic, så vi kan väl avsluta den.

Citat:

Flickvännens barn går i en mycket lugn och bra skola, där det inte alls förekommer något av det du beskriver, och där utbildningen är alldeles utmärkt.

Så du har varit där och besäk många gånger då antar jag

Förlåt att jag gick offtopic, jag blev bara så engagerad

Kellogs -> Du kan ju starta en egen tråd om det (och du kan antagligen räkna med att jag deltar)

1
Bevaka tråden