Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iskallt att cabba i 200km/h

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och Jürgen testade att köra cabbat i 200km/h idag. Det var nollgradigt och fruktansvärt kallt när man stack upp handen ovanför rutan - tog bara ett par sekunder innan man började tappa känseln.

Hur många m/s är 200km/h och vilken "windchill factor" talar vi om?

Ps. Körningen utfördes naturligtvis under ordnade former på avsluten bana

Här:
http://www.nws.noaa.gov/om/windchill/index.shtml
kan du kolla Windchill factor. Tyvärr gick det bara att ha upp till 176 km/h i Wind speed och då blev det -13°.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-16 22:48

Norskt recept på Frozen Sheriff:

W = 13,12 + 0,6215*T – 11,37*V0,16 + 0,3965*T*V0,16.
T = temperaturen i oC, målt i 2 meters høyde.
V= vindhastigheten i km/time, målt i 10 meters høyde.

Annars motsvarar 200 km/h ca 56 m/s

Ursprungligen av Björnström:

Jag och Jürgen testade att köra cabbat i 200km/h idag. Det var nollgradigt och fruktansvärt kallt när man stack upp handen ovanför rutan - tog bara ett par sekunder innan man började tappa känseln.

Hur många m/s är 200km/h och vilken "windchill factor" talar vi om?

Ps. Körningen utfördes naturligtvis under ordnade former på avsluten bana

Hur lyckades du spärra av hela Söderledstunneln?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 07:46

nyfiken fråga - varför gör man det

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

nyfiken fråga - varför gör man det

/Tangen

Kanske hade köpt en dricka på macken som behövde kylas ner innan han kom hem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 10:19
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Kanske hade köpt en dricka på macken som behövde kylas ner innan han kom hem.

he he

/Tangen

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-17 10:45
Ursprungligen av Björnström:

Jag och Jürgen testade att köra cabbat i 200km/h idag. Det var nollgradigt och fruktansvärt kallt när man stack upp handen ovanför rutan - tog bara ett par sekunder innan man började tappa känseln.

Hur många m/s är 200km/h och vilken "windchill factor" talar vi om?

Ps. Körningen utfördes naturligtvis under ordnade former på avsluten bana

55.5m/s

Wind chill...mja.... -13C ?

Hum....Påminner mig om när jag i november för några år sedan åkte från Trollhättan till Oslo i en 9-3 Cab med sufletten nere. Var runt +5 när jag lämnade Trollhättan och ca. -10 när jag kom fram till Olso. Man kan tro att det är kallt men med Flygvapnets läderrock, bra mössa, handskar och full värme i stolen var det inte alls några problem. En av mina bästa cab-upplevelser.

Åkte ut till sjöfartsmuseet och tog en kopp kaffe innan jag åkte hem igen.

En annan gång var jag nere i Frankrike på semester och på två veckors resa, från Trollhättan, genom Tyskland och Frankrike tror jag att jag hade sufletten uppe enbart ett par mil.

Bl.a. körde jag en eftermiddag på A1 mot Bremen i ca. 170km/h när det var en svenskregistrerad Volvo S80 kom i kapp mig och ville köra om. Orkade inte gå in i högerfilen så det var bara att gasa på och köra i från honom i 230. Visst blåste det lite men å andra sidan behövde jag inte städa bilen invändigt från kolapapper och andra lösa småsaker.

1
Bevaka tråden