Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flickvän utan pass

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min flickvän har precis avslutat sitt studieår vid University of Melbourne i Australien. Nu ska hon backpacka runt i Nya Zeeland och Asien i två månader innan det blir Uppsala igen. Under första dagen i Auckland NZ blev hon av med handväskan på ett internetcafé: inget pass, inga pengar överhuvudtaget, inga flygbiljetter, inget VISA-kort, ingen kamera, ingen adressbok - ni förstår situationen.

Tydligen hade några ungdomar krypit på golvet och tagit väskan - och sprang från platsen.

Nu har situationen löst sig hyggligt och nytt pass är på gång. Tur att hon var i ett område där sådana här saker löser sig relativt smidigt - motsvarande situation på någon obskyr ö i Indonesien skulle vara lite tuffare gissar jag.

Har ni blivit av med packningen eller blivit rånade?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-27 02:18

Jag blev "ficktjuvad" på min plånbok på en buss i Nicaragua. Som tur var så var det en "ringer" med endast en 5-dollarssedel samt ett ett utgånget kreditkort i som jag hade i byxfickan just för såna tillfällen. Annars har jag klarat mig bra, jag har inte ens lyckats supa bort något viktigt

Farsan vart av med packning, pass, rolex, mastercard, cash - rubbet - i centralamerika. Han tog en backpackersväng i samband med att han pensionerade sig, seglade och dök. Han fick det rätt jobbigt ett tag innan det löste sig. Det finns rätt laglösa sammhällen i de krokarna. Burr...

Själv vart jag rånad/knivhotad -98 i Göteborg, 200kr fattigare... Helt galet lite pengar att hota någon till livet för. Och jag hade dessutom inte förstånd att ge mig utan att först få en käftsmäll.
Sen sommarnatt i park. Killarna inledde med att berätta att de var zigenare, och att de minsan inte skulle lämna platsen utan mina pengar... :rolleyes:
Jag vart väldigt förbannad.

Jag har aldrig blivit av med någonting sånt, peppar peppar, vilket är bra underligt med tanke på hur jag levde rövare förr.
Jo förresten, jag tappade en kamera i Bangkok -88 men det berodde på att jag stoppat den i jackfickan när vi jagade varann på väg tillbaks till hotellet efter en synnerligen våt afton.

Men en arbetskompis fick problem i USA för drygt 10 år sen. Han hade just skaffat Visakort innan avresan. När han skulle ta ut pengar på en bank så hade tydligen inte registreringen, informationen e.dyl. om kortet kommit till bankens kännedom. Så bankkassörskan tog helt resolut upp en sax och sa; "Sorry, I have to do this" sen klippte hon kortet mitt i tu. Han blev rätt skärrad och fick en hel del problem då han inte hade någon backup med resecheckar.

Nej, aldrig utsatt för ficktjyv eller rån - och jag hoppas att det aldrig händer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 14:19

Blev av med mitt handbagage i NZ förra hösten.
Pengar och sånt var enkelt att fixa. Passet hade trillat ut i bilen som tur var. Flygbiljetter var enkelt och kameran hade börjat bli gammal.

Det som var sjukt jobbigt var att ha på sig samma par endagslinser utan att kunna ta ut dom i typ 2.5 dygn.. Kliade friskt i ögonen när jag väl fick köpa nya...

Men det var rätt intressant att sitta på en polisstation kl 1 på natten i NZ. Jag och min kusin garvade rätt friskt den natten.. haha.

/glemme

Vi var ett gäng på en pub i Frankfurt och en bekant hängde sin kavaj över stolsryggen. Där försvann plånboken.
Polizei ringde dagen därpå och hade hittat plånbok med alla kort bara kontanterna borta.
Tur i oturen.

1
Bevaka tråden