Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Runda av året?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-26 21:05

Kort fråga, hur ligger det till med fakturor som är skapade och skickade den här sidan av året men betalas en vecka in i det nya? Vart hamnar de i böckerna? Det här året eller nästa?

Det här året.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-11-27 17:15

De hamnar på det år/datum fakturan är utställd. Betaldatumet spelar mindre (noll) roll.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-27 20:36

Men om man har en mindre enskild firma som bokför
då fakturan är betald, då blir det på det nya året...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-27 23:19
Ursprungligen av jakob:

Men om man har en mindre enskild firma som bokför
då fakturan är betald, då blir det på det nya året...

Det är ju det jag har. Men...alltså jag har ju en tant som fixar det där. Så hon kör ju allt någon gång i mars eller nått, ink bokföring. Fortfarande på det nya året.

Ursprungligen av jakob:

Men om man har en mindre enskild firma som bokför
då fakturan är betald, då blir det på det nya året...

Från Skatteverkets webbplats:
Kontantmetoden innebär att obetalda inkommande och utgående fakturor inte bokförs löpande under året. Det är först när en faktura betalas eller när betalning erhålls som transaktionen bokförs i grund- och huvudbokföring. Vid räkenskapsårets utgång måste dock samtliga då obetalda fakturor bokföras.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 00:09

I stora företag så har man en verifikation på fakturan och en på själva betalningen. Men i små företag blir detta massa onödigt arbete (eftersom man oftast kan hålla koll på obetalda fakturor själv), därför har man bara fakturan som verifikation.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 00:24

Vilket konto bokför jag fakturan på år 2005 och vilket konto bokför jag betalningen år 2006?

Ursprungligen av jakob:

Vilket konto bokför jag fakturan på år 2005 och vilket konto bokför jag betalningen år 2006?

JÄIRK (Jag är ingen redovisningskonsult), men:

Du bokför normalt faktureringen mellan ditt försäljningskonto, 3xxx, och exempelvis kundfordringar 1510. Sen bokför du betalningen mellan kundfordringar 1510 och det konto som du nu fick in pengarna på, exempelvis 1910 för kassa. (Kontonumren kan variera lite beroende på vilken kontoplan du kör).

På samma sätt ska man hantera leverantörsfakturor. När man får fakturan bokför man först kostnaden mot leverantörsskulder 2440. När man sen betalar den bokför man leverantörsskulder mot det konto pengarna togs ifrån.

/Erik

Ett riktigt bra forum med riktiga ekonomer som besvarar denna typ av frågor är Estra.

www.estra.se

MVH
Målaren

1
Bevaka tråden