Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om superellips-bordets historia.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Danne Vs matbordsjakt snuddade vid superellips-bordet. Tyvärr tyckte Danne av någon anledning att det var för dyrt. Hursomhelst så är det ett underbart bord med en fin liten historia framtaget av en spännande person; Piet Heins.

Superellipsen är lösningen på ett trafikproblem vid Sergels Torg i Stockholm. Heins som var matematiker, författare, arkitekt, kärnfysiker, uppfinnare och filosof (han studerade konst i Stockholm och atomfysik i Köpenhamn) tog fram lösningen till arbetsgruppen i Stockholm 1959. 1964 tog han fram bordet (och även bordet supercirkel) tillsammans med Mathsson.

Superellipsen har sedan använts när man byggt bland annat parkeringsgarage, köpcentrum, simhall och OS stadion i Mexico City 1968.

När Fredsförhandlingarna i Paris, om kriget i Vietnamn, höll på att inte ens starta eftersom deltagarna inte kunde bestämma sig om vem som skulle sitta var erbjöd sig Heins att bygga en jättevariant av bordet. 3d-varianten kallas förstås för Superegget. Han var föv bundis med Albert Einstein och jobbarkompis med Niels Bohr.

Jag har inte plats hemma för bordet, så istället har vi tre stycken bord på byrån.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-11-29 12:52

Köksbord
När jag skulle ha ett nytt köksbord räknade jag fram en lämplig form med hjälp av formeln för Piet Heins superellips, skrev ut mall och gav till snickaren. Så nu har alla samma rang när familjen äter middag. Precis som thevil berättar om Vietnamförhandlingarna.

GRUK
En annan sak som Piet Hein är berömd för är GRUK, små underfundiga och roliga dikter, så här:

Husk at elske
mens du tør det.
Husk at leve
mens du gør det.

Mac!
Om man går in på www.piethein.com får man tre val: Engelska (GB), Danska (DK) eller Mac.

Obs!
Han heter Piet Hein (inget "s" på slutet.)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-29 13:54
Ursprungligen av marta:

Obs!
Han heter Piet Hein (inget "s" på slutet.)

Vi andra vet givetvis att det inte ska vara nåt "s" i namnet. Det heter "Vietnam" och inte "Vietnamn" också. Men vi brukar låta thevil glänsa lite då och då utan att påpeka sånt där så han håller sig nöjd och glad.

(Naturligtvis skojar jag. Tack thevil och Martha för trevilga inlägg. För egen del blir det nog nåt annat bord. Men kan ju inte alltid få exakt vad man vill...)

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-11-29 14:57

Jag glömde skriva att jag tycker att thevil har gjort en trevlig presentation av Piet Hein.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-29 15:52

Hoppas ni inte har missat jubileumsbordet... 1000 st i svart laminat... Måste bestämma mig innan den 15:e dec då slutar de säljas... ( Har ju redan ett i vitt, men man kan nog klämma in ett till...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 16:24

Ja, han (P.H.)är cool...

"Ägget" i mässig med tillhörande marmorplatta har jag någonstans i en flyttkartong.

Kanske dags att plocka fram det igen...

Hittade dessutom dessa "ägg" på nätet:

Salt/pepparströare..

"Iskub"..

-Torkel

Och för en som inte förstår det speciella med en rektangel som har avrundade hörn så är den här tråden lite knepig.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-29 22:35
Ursprungligen av Kalliban:

Och för en som inte förstår det speciella med en rektangel som har avrundade hörn så är den här tråden lite knepig.

Jag är nog lite konfunderad själv, men eftersom det är jag som verkar vara orsaken till tråden, så har jag låtsats som om jag förstod fullkomligt.
Men det blev intressant när jag av nyfikenhet läste mer om Piet Hein. Jag tackar Vår Herre för att det finns ett antal udda genier i vår värld. (Det hade varit tråkigt att vara ensam, hehehe).
Å andra sidan: Är det inte mer som ett utdraget klot eller utdragen cirkel än en rektangel med runda hörn?

Ursprungligen av Danne V:

Jag är nog lite konfunderad själv, men eftersom det är jag som verkar vara orsaken till tråden, så har jag låtsats som om jag förstod fullkomligt.

Haha!

marta, tack för förklaringen. Men jag tycker fortfarande inte att det är så speciellt

Superellipsen har en annan praktisk användning som alla som åker spårbundet kommunalt upplever varje dag - spårgeometri.

Superellipsen är den idag överlägset mest använda spårgeometrin för rälsbunden trafik, mest för att minska sidoaccelerationerna i boggien vid ingång i kurvorna. Detta medför att passagerarna slipper det "knyck" i sidled som annas uppstår, men ett drivande syfte äratt minska slitaget i boggien och dess infästning i chassiet.

Berg-och-dalbanor är inte konstruerade för att minska sidoaccelationen, utan bibehålla, eller rent av förstärka, den för att göra åkningen "häftigare" med måttliga sidoaccelationer. Oftast görs detta genom att använda en mer cirkulär geometri än superellipsen, vilket ökar sidoaccelarationens andra-derivata ( =hög ändringshastighet inlednings- och avslutnings vid kurvtagning ). Om den är rent cirkulär vete katten, men jag tror inte det.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-11-30 13:11

Jag har alltid varit intresserad av Piet Hein och superellipsen, men det här med spårbunden trafik som leonardo berättar om var nytt för mig. Intressant!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-11-29 22:42
Ursprungligen av Kalliban:

Och för en som inte förstår det speciella med en rektangel som har avrundade hörn så är den här tråden lite knepig.

Det speciella med superellipsen är, att det varken är en rektangel med rundade hörn eller en ren ellips. Matematiskt har superellipsen en alldeles egen formel som skiljer sig från rektangelns och ellipsens. En rolig egenhet är, att om man kastar en superellips, t.ex. den av mässing som Torkel visar på bild, så ställer den sig hellre på högkant än på en av långsidorna.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-12-07 01:39

Marta:
Var skaffade du/snickarn kromade (original-)ben?

1
Bevaka tråden