Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D50 vs. andra SLR-kameror?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-11-24 16:22

Gick just igenom posten och fann att jag får 10% hos en butik som för KM Dynax 5D.

Den kostar (utan rabatten):

6295:- enbart kamerahuset
6995:- med ett SIGMA 18-50 med nedan speccar:

Tekniska data Sigma 18-50 mm objektiv
Uppbyggnad: 8 element i 8 grupper
Bildvinkel: 76,5 - 31,7 grader
Minsta bländare: 22
Närgräns: 25 cm
Förstoring: 1:3,5
Filter: 58 mm
Mått: 67,5 mm långt
Vikt: 245 g

Blir detta en bra deal MED det objektivet? Bara jag hör Sigma så ekar "budget" i huvudet, utan att jag ens vet något om detta objektiv. Jag har läst en del negativa saker om KM's objektiv, att det skulle vara plastigt, ha "sådär" skärpa osv. Kan det t o m vara så att detta Sigmaobjektiv, utöver att det inte har samma brännvidd som KM's orginal, är LIKA BRA eller BÄTTRE än än orginalet? =/
ÄR det ett O.K. 18-50 objektiv?

Eller ska man köpa enbart huset och hitta nån annan / några andra gluggar?

Känns som att det blir en KM för mig med, boys'n'girlz =D

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 16:28

Sigma är inte sämre än KM. Om det är den gluggen jag tänker på så är den skarpare.
En beggad D70 får du för 5000 och en beggad 300D får du för 6000 (fotosidan.se)... Jag hade satsat på någon av dem, men det är jag...

Ursprungligen av dboy:

En beggad D70 får du för 5000 och en beggad 300D får du för 6000 (fotosidan.se)... Jag hade satsat på någon av dem, men det är jag...

Mycket skum prissättning tycker jag. D70 är värd betydligt mer än 300d.

  • Medlem
  • 2005-11-24 16:49

- och jag är jag, dvs velig som få.

Jag har förstått att KM Dynax 5D är en dunderkamera, rätta mig om jag har fel. AS funktionen är ju triumfkortet, men även den generella bildkvalisorten mm ska vara bra. Jag vet dock inte om jag vill ha en så pass kort brännvidd som 18-50. Tror du tänker på 2.8:an. Den som medföljer är 3.5. =/ Det kan ju kännas bra att ha garanti på grejorna med, därav valet av ny kamera.

Men jag vette fasen, tycker fortfarande att Nikon kändes "goare" (ehm..) men men...

Varför är man så jäkla velig?

/Fredrik

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-11-24 17:19

Nifo; Det här var knepigt. Jag har själv en 350D som jag är mycket nöjd med, köpte den eftersom jag har Canon sedan tidigare och många gluggar, men jag har förstått att den är ute ur leken.

Anledningen till att Nikon inte kan ta flera bilder med blixt beror nog på att inte blixten hinner ladda upp mellan bilderna (det där med buffert verkar konstigt). Kvarstår det problemet även med extern blixt ?? De brukar ha kortare uppladdningstid.

Hade inte jag varit Canon ägare sedan tidigare hade jag nog funderat på Dynax:en just p g a bildstabiliseringen. Guld värt när man fotograferar mycket tele och som jag är allergisk mot blixt p g a svårigheten att få bra belysning.

När det gäller konsumentgluggarna är nog C , M o N ganska lika, Nikon och Canon är vassare i proffssegmentet men då talar vi om prisnivåer som skulle få ditt Expert.kort att smälta

När det gäller "pirat-objektiv" är de ju lika optiskt mellan fattningarna (det kan dock skilja lite ändå, men det är svårt att se för en vanlig användare)

  • Medlem
  • 2005-11-24 18:58

Är det sant att Nikon D50 tar bättre bilder direkt från kameran? Är det även sant att Nikon D50 är rappare i skottögonblicket? Är det sant att Nikon D50 blöder mycket mellan färgerna?

Hade 5D inte haft AS, vilken kamera skulle då vara intressantast? Om vi räknar på Sigma 18-50 på de båda som start.

Beggat ja. En D70 med 18-70 orginaloptik skulle sitta fint tror jag. Men det är just det där med hur man vet vilka "äventyr" kameran har varit med på. Äventyr rätt ner i golvet, äventyr plums ner i vattnet, eller bara allmänna, vårdslösa äventyr. Känns lite risky.

/Fredrik, Tjötröven

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 09:17

Kristofer, håller med om att prissättningen är skum. D70 är värd mer än 300D, men jag ögnade bara igenom lite snabbt så det kan ha varit mer med i paketet eller så läste jag helt enkelt fel. Prisvärt tycker jag det är iaf. En kamera som är beggad kan man undersöka rätt enkelt. Tappad, doppad, misshandlad kamera visar ofta tecken på det. Sedan är det bara att kolla antal exponeringar gjorda med den. Vet inte vart gränsen går idag på dessa kameror men massa tusen exponeringar är det.

Bildstabilisator finns i både canon och nikons optikserier om det är det man är ute efter. Dessa hjälper dock enbart vid dåliga ljusförhållanden, de ger dig ju (självklart) inte en snabbare slutartid vid t.ex sportfoto m.m. Men helt klart ett kul trix för att bli lite stabilare i dassigt ljus.

Det du ska göra är att gå in på denna sida: http://www.dpreview.com/
Oerhört kompetenta tester av kameror. Du verkar ju inte vara rädd att göra research så jag tror att du kommer gilla sidan Jag använder den ofta (alltid) vid nykameraköp...

  • Medlem
  • 2005-11-25 11:39

Jo, det är en supersida. De har dock inte hunnit få upp en test av Dynaxen ännu. Vi hoppas att de lägger upp en sådan snart.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-11-27 18:41

Bestämt mig! =D

Det blir en Nikon D50 - inget snack om den saken. Känslan i kamerahuset, samt menyer till kvaliten på bilder och den 1.8 skarpa displayen. Inget ont om Dynaxen - smaken är ju bara som baken.

Nu funderar jag på om Experts Sigmaobjektiv är okej (18-50) eller om det är stor skillnad mellan detta och Nikons dito. Känns ju bäst att ha orginal, men är det ingen större skillnad på vare sig det ena eller andra, så spelar det ju mindre roll. Jag ser även att Expert har ett billigt 55-200, även detta från Sigma. Hur är dessa objektiv?

Jag var SÅ nära att slå till på en Canon Powershot S2 IS eller en Panasonic DMC-FZ5, men jag är otroligt glad att jag tog mig samman och bestämde mig för en SLR! Jag lär inte ångra mig.

/Fredrik

Fast du lär sakna AS

Skämt åsido - kör så det ryker!

Vilket Sigma är det?

Sigma 18-50/2,8 är riktigt bra, medan Sigma 18-50/3,5-5,6 inte är lika mycket att hänga i julgranen.

  • Medlem
  • 2005-11-27 19:20

Jag vette sjutton. Jag hoppas ju innerligt att vi pratar f/2.8 men jag är rädd *burr* att det kan vara den mindre populära 3.5 =/ Vi pratar Expert. Då sitter det sämre på va? Faen ock i så fall. Jag tror inte att Expert har så mkt att välja på optikvägs, och om jag börjar rucka på deras paket så skjuter väl priset i höjden antar jag.

Hmm..man kanske ska köpa huset och sen hitta två-åttan från annat håll, dvs om nu inte den Expertbutiken behagar ha detta inne. Vet nån på höft vad Sigmas 2.8 18-50 ramlar in på i runda drag? Ska slunga mitt öga mot nätet själv.

/Fredrik

Ps. Tro mig om jag vägt Dynax 5D och D50 fram och tillbaka en miljarrrds gånger. Ska jag vara helt jäkla ärlig så är jag fortfarande inte hundra, mest beroende på den större sökaren på Dynaxen samt detta med AS. Men jag och D50'n blev lite kära. Ändå. Vad tror ni, kommer jag gråta mig tills sömns? =/ Men som sagt...miljarrrrds.
Ds.

  • Medlem
  • 2005-11-27 19:24

He. He. He.

Fyratusenfyrahundranittiofemkronor för 2.8 (scandinavianphoto)
Det matchar inte alls min plånbok. Får väl köra med 5-kronorsautomats 3.5-sigman så länge.

Mummel...

/Fredrik

Tårar torkar. Men saltsmaken sitter kvar. Länge

Äsch, jag skämtar med dig som du förstår. Jag köpte ju D5:an eftersom den kändes bäst för mig men visst har jag funderat både en och två gånger sedan dess om jag valde rätt. Detta trots att det känns hur bra som helst.

Det är sunt att tvivla. Fast inte för mycket

  • Medlem
  • 2005-11-27 19:40

"Fast inte för mycket". Det där tog jag jäkligt personligt som den velare jag är. Nej då...hehe. En annan anledning till varför jag väljer D50'n är att jag läst på så många sidor att många blundar på bilder tagna med Dynaxen och den inbyggda blixten. Märkte även detta på min sambo när jag fick möjligheten att testa att ta ett kort på henne med kameran. Nu är jag dock inte 100 på att det funkar bättre på D50, men denna har mindre fördröjning mellan för, - och vanliga blixten. Vi ska väl iväg och provskjuta innan köp.

Zkirtap - Berätta lite mer om vad du har hittat för + och - på kameran. Du kanske kan övertala mig tillbaka igen. Åtminstone kan jag få dig att tro det, hehe. Nej seriöst, jag är tacksam för vad du har att berätta. Att ha AS ÄR ett stort plus.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 09:13

Nifo, var inte orolig. Du har ett grymt bra hus och möjlighet att bygga vidare med GRYMMA gluggar. Och de kan du köpa beggat!!! Ännu säkrare än att köpa hus beggat. Jag är yrkesfotograf och jag köper ofta beggade gluggar. Vet man vad man ska leta efter så är det klockrent.

  • Medlem
  • 2005-11-28 09:40

Tack för tipset! Får kolla mer på beggat m a o.
Kameran är inte inköpt ännu, jag står precis på "linjen" så att säga.
Vad anser du som yrkesfotograf om valet av Nikon D50?

Det jag funderar på är:

1. Liten sökare (mindre än på Dynaxen)
2. Ingen DOF funktion (Depth of field / Skärpedjupskontroll)
3. Ingen upplyst topdisplay
4. Ingen AS

Men som sagt: Känslan...känslan...

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 09:59

Har du glasögon är storleken på sökaren helt klart viktigt. Har du det inte är det inte så farligt tycker jag. Plåtar även med D100 en hel del och det funkar. Visst, har man solglajjer på sig är D2X roligare. AS är kanske kul men finns i optikerna som heter VR i Nikons serie. Som sagt, jag har aldrig plåtat med den Dynax du funderar på så jag kan inte uttala mig om den. Finesser i all ära, men en bra fotograf tar bra bilder med en hålkamera... Finns förutsättningarna att få bra bildkvalitet är det upp till fotografen att skapa något bra. Och det har du garanterat med D50.

  • Medlem
  • 2005-11-28 10:06

Jo, har brillor. Jag pratar om hur pass mycket sökaren förstorar, inte själva "ögonsnäckan", men det pratar säkert du om med. Jag vet inte hur jag ska göra faktiskt. Jag vill inte ha en kamera (Dynaxen) där folk blundar på de flesta bilderna. Där ska visst Nikon ha mindre tid mellan förblixt och huvudblixt. Jag får ta ett nytt varv på stan.

Fick du mitt PM dboy?

/fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-11-28 10:09

japp, svarar på det just nu. Jag skippar allt vad förblixtar heter. Gammalmodig när det gäller sånt. En blixt, en bild, exakt vid det ögonblick jag själv väljer...

  • Medlem
  • 2005-12-01 13:48

Nu blev det ingen SLR, utan en Canon Powershot S2IS - som jag fullständigt älskar.

/fredrik

Bevaka tråden