Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Express HD

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-06 10:26

Hej

Har jobbat en del med iMovie under åren och funderar på att uppgradera mig till FC Express. Dels för att jag får 50% rabbatt som student och dels för att programmet erbjuder en hel del. Förmodligen mer än jag behöver men det är alltid kul att lära sig nytt och få göra nya roliga saker.

Nån som har jobbat med det? Vilka är de största fördelarna jämfört med iMovie?

När kom denna version? När kommer nästa, tror ni? Eftersom jag inte har bråttom kan jag tänka mig vänta ett par månader eftersom uppgraderingen kostar runt 900 kr. Kanske till januari Expo i San Francisco?

Andra tips och tankar är välkomna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-06 12:27

Till en början blir det ett ganska stort hopp, fel - lyft - att ta sig från iMovie till Final Cut Express. Du får ett helt annat sätt att jobba på - enormt mycket friare och bättre.

Här finns en halvdan "översikt" av skillnaderna:
http://www.apple.com/finalcut/

Bara ett par sådana saker som att köra flera videospår, ha äkta "JKL-redigering", insert/overwrite, canvas/view upplägg m.m. gör program ENORMT mycket bättre.

Det kan vara värt att vänta ett par dagar ja… Senaste version lancerades i Januari 2005 så det är inte helt omöjligt att vi se en update nu i Januari. FCE är ändå klassad som en kosumentprodukt så MacWorld-mässan där vore inte helt fel lanceringstillfälle.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-12-06 15:16

Kan inte mer än instämma. Men man ska också komma ihåg att det finns gått om tillägg till iMovie. Men om du är student och kan handlla med rabatt så går det nästan jämnt ut. Och FCE är MYCKE bättre.
Jag har kört det lite när version 1 kom, och jag måste säga att det är ett bra alternativ om man inte vill slänga ut dom stora pengarna på FCP.

Lycka till/Dodo

1
Bevaka tråden