Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad menar SVD med denna artikel egentligen?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11292014.asp

Rubriken lyder "De som är födda utomlands har en högre risk att misstänkas för brott, än personer födda i Sverige av svenskfödda föräldrar. Men 88 procent av dem var inte misstänkta för brott överhuvudtaget under en femårsperiod."

Skriver dom att 12% av alla invandrare varit skäligen misstänkta för brott eller har jag helt missat poängen?

Så fattar jag det... ingressen är dåligt skriven och skulle verkligen behöva förklaras bättre.
Alltså räcker det att vara född i ett annat land för att du lättare ska bli misstänkt för brott.
Så kan det väl inte vara?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-14 19:20

Den bild jag fått (media, media och media) är att invandrare i större omfattning bor i områden där det är högre brottslighet. Detta betyder inte nödvändigtvis att invandrare begår fler brott men de bor där det begås fler brott och misstänks därmed mer ofta.

Vilda spekulationer från min sida. Har inte ens läst artikeln men men...

  • Medlem
  • 2005-12-14 22:24

Det kan vara vanskligt att jämföra misstänkta med varandra. Finns det mörka och ljusa personer, potentiella gärningsmän i ett brott, för vittnen att välja mellan väljs ofta de mörka just för att de är mörka. (Hörde en debatt om det på radio i dag.)

Jag har inte läst artikeln men jag har hört om det idag en del på radion. Undersökningen handlar bara om vilka som misstänks för brott, inte vilka som faktiskt begår dem. Icke svenskfödda misstänks oftare och speciellt de från arabvärlden, Afrika eller Sydamerika, om jag minns rätt. Vilket tror jag stämmer rätt bra med mycket av de fördomar som finns...

Även tidigare, när man diskuterat den överrepresentation av invandrare som finns i brottstatistiken, har det kommit på tal att poliser oftare misstänker invandrare och genom att oftare förhöra och gripa invandrare döms de i slutändan också oftare för brott. Det läggs liksom mera kraft på den gruppen. Det är inte alls hela förklaringen till överrepresentationen, men det förstärker ju den. Annars tror jag nog att arbetslöshet och fattigdom spelar väldigt stor roll, snarare än etnisk bakgrund, så har det ju varit sedan lång tid tillbaka.

Är forumet "Lounge" det samma som Pro-forumet - kan inte förstå att MB annars startar en tråd som knappas har ett dyft med macarna att göra... om det inte är Pro-forum så borde denna tråd flyttas dit.

  • Medlem
  • 2005-12-15 09:30
Ursprungligen av Olle@mac:

Är forumet "Lounge" det samma som Pro-forumet - kan inte förstå att MB annars startar en tråd som knappas har ett dyft med macarna att göra... om det inte är Pro-forum så borde denna tråd flyttas dit.

God Jul Olle! En kopp kaffe kanske?

Ursprungligen av stiko:

God Jul Olle! En kopp kaffe kanske?

Nej tack, jag är teadrickare...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-12-15 10:24

BRÅ-rapporten kommer att bli omdiskuterad - jag läste just en kommentar av Fp:s Rojas i DN.

Hans poäng är är att invandrarbegreppet är irrelevant för att förstå etniska gruppers representation i statistiken. Gruppen invandrare är inte homogen - ingen eyedropper i sig.

Rapportens kontroversiella slutsats är att man inte kan förklara faktisk överrepresentation i brottsstatistiken med socioekonomiska faktorer som fattigdom, diskriminering, upplevelse av utanförskap etc. eftersom om man jämför etniska grupper med liknande socioekonomiska förhållanden kan de skilja sig kraftigt ifråga om representation i brottsstatistiken. Rapporten menar att det måste finnas ytterligare en eller flera faktorer som påverkar.

Vilka? Tja, återstår att pröva.
Vad gör vi sedan med kunskapen? Där har vi den politiska utmaningen - för vår solidaritet med vännerna utanför gränserna avgörs väl inte i tabellerna från SCB? Eller hur?

1
Bevaka tråden