Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa sättet att dra av?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket är egentligen smartast; Att köpa en pryl för mindre pengar från USA, eller att köpa den för lite mer i Sverige?

Exempel: Jag funderar på att köpa en Dell 2405FPW som kostar 7.900,- + moms här, medan jag får samma skärm för $700 (ca 5500) från USA.

Det är väl fortfarande avdragsgillt som datorutrustning, samt att eventuell tull också är avdragsgill (på samma sätt som momsen)?

Det finns ju en del att tjäna på detta i så fall!

  • Oregistrerad
  • 2005-12-15 12:23

kom ihåg bara att om du köper amerikanskt så skiljer sig el-standarden.. det är 110v i usa.. du blåser enheten om den inte är automatisk avkänning.

  • Medlem
  • 2005-12-15 13:51

Sen kan det ju bli lite jobbigt om det blir fel på skärmen och du skulle behöva utnyttja garantin. Så frågan är väl om risken för att det skulle hända något är värt 2,5 papp för dej.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-16 10:28

många företag har global garanti på delar eller hela sitt sortiment, men precis som wlao säger, kolla först...

apple tex har global garanti på alla sina bärbara enheter, men endast nationell garanti på tex powermac (gäller altså i inköpslandet och garantin hävs om produkten tas utomlands)

Ursprungligen av carlsson:

Vilket är egentligen smartast; Att köpa en pryl för mindre pengar från USA, eller att köpa den för lite mer i Sverige?

Exempel: Jag funderar på att köpa en Dell 2405FPW som kostar 7.900,- + moms här, medan jag får samma skärm för $700 (ca 5500) från USA.

Det är väl fortfarande avdragsgillt som datorutrustning, samt att eventuell tull också är avdragsgill (på samma sätt som momsen)?

Det finns ju en del att tjäna på detta i så fall!

Du får betala 25 % moms (på summan av inköpspriset och frakt) när du importerar.
(5500 + 400 kr frakt)*1.25 = 7375 kronor totalt från USA.
Sedan KAN det ju hända att den skulle nå fram till dig UTAN att den momsbelagts men det är mer en ovanlig slump om nu leverantören redovisar det sanna priset i sin tulldeklaration.
Och det gör de allra oftast. Om de inte gör det kan tullen kräva dig på en förklaring och kräva in kvitton.

Eftersom företag får dra av moms (om företaget ifråga är momsregisterat), så spelar momsen ingen roll. Men gunnar123 har rätt i att moms kan läggas på av tullverket vid import.

Huruvida det är klokt att minska kostnaderna eller inte är dock den intressanta frågan. Jag förutsätter att du har inkomster så det räcker i båda fallen, men är det klokt i regel att ha mera kostnader? Svaret är faktiskt att det kan det vara. Kostnaderna (om allt annat är lika), påverkar resultatet i en enskild firma, och resultatet är din lön och det du betalar skatt på. Så räknar man på det (vilket jag inte orkar göra exakt), så kan du med 2000:- i extra utgifter ta ut lika mycket mera utan att skatta för det.

Om du saknar 2000:- i extra utgifter, så ökar ditt resultat med lika mycket, så då måste du skatta för 2000:- i vinst. I en enskild firma är det ca 50%-65%, dvs 1000:- till i skatt, och 1000:- till dig. Du har skattat för dem, så du kan ta ut dem.

Så summa summarum så förlorar du i praktiken på att försöka spara pengar: med större utgifter, får du ta ut mera ur företaget utan att skatta för det 2000:-. Med mindre utgifter så får mera skatter, 1000:- och du får behålla/ta ut 1000:- av din sparade kostnad.

Offtopic: Någon mera som tycker svenska skattesystemet är sjukt?

Offtopic: Detta är också anledningen till att egna företagare samlar på kvitton som ekorrar samlar på nötter inför vintern. Ju mera kvitton, dvs utgifter, desto mera kan man ta ut ur företaget och få tillbaka i moms.

Lite reklam här: Kolla gärna på min site: http://www.bokföramoms.se/

Taz: Offtopic 1: Ja. Jag.

  • Medlem
  • 2009-06-04 22:41

Hoppas trådskaparen har nytta av svaren nu när han troligtvis snart ska byta ut sin snart 4 år gamla skärm.

/P

Ojdå, såg inte att tråden var så gammal. Bra Argus-ögon perka!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-05 15:13

Det verkar vara flera trådar som dyker upp i nya diskussioner. Kanske någon admin som arbetar på 99.se forumet?

//Rob

1
Bevaka tråden