Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu tar SJ betalt för bredband i 2-klass

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu är det slut på gratissurfandet på X2000. Nu fick jag betala 69 kr för en timmes surfande.
Men det var roligt så länge det varade nu får man prioritera när det verkligen är nödvändigt, eller välja att alltid åka 1:a klass.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-08 14:56

Borde defintivt ingå. Även för 2:a klass.

Men finns det bara på X2000-tågen?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 15:37

De har hittat en bra tjänst att tjäna pengar på, tråkigt bara att priset är satt så högt. Kvalitén varieria väl dessutom?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-08 15:48

69 spänn är väl inte "dyrt" för att få använda bredband en timme ombord på ett tåg?????
Det är väl snarare ganska rimligt pris.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-08 17:50
Ursprungligen av Danne V:

69 spänn är väl inte "dyrt" för att få använda bredband en timme ombord på ett tåg?????
Det är väl snarare ganska rimligt pris.

Med den prissättningen blir det t o m billigare att vara uppkopplad med min 3G-telefon. Man får bara passa sig så man inte laddar aftonbladet.se varannan minut men för ICQ/MSN och mail tjänar man definitivt på det.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 18:31
Ursprungligen av Erik J:

Med den prissättningen blir det t o m billigare att vara uppkopplad med min 3G-telefon. Man får bara passa sig så man inte laddar aftonbladet.se varannan minut men för ICQ/MSN och mail tjänar man definitivt på det.

Helt klart, perfekt att ha med sig mobiltefon när åker tåg. Även om vissa sträckor är problemfylld när man åker och vill ha stabil uppkoppling.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-08 19:05
Ursprungligen av Erik J:

Med den prissättningen blir det t o m billigare att vara uppkopplad med min 3G-telefon.

Jo, men det är väl ingen överraskning?
Jag äter billigare hemma än på restaurang. Jag kör egen bil billigare än jag åker taxi, osv.
All service som man köper har alltid varit dyrare än om man fixar själv.
69 spänn för en timme är sannerligen inget att oja sig över, IMHO.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 19:23
Ursprungligen av Danne V:

Jo, men det är väl ingen överraskning?
Jag äter billigare hemma än på restaurang. Jag kör egen bil billigare än jag åker taxi, osv.
All service som man köper har alltid varit dyrare än om man fixar själv.
69 spänn för en timme är sannerligen inget att oja sig över, IMHO.

Tror nog inte man får så mycket service gällande trådlöst uppkoppling på SJ:s tåg. Ta t.ex. ett hotell i Ungern, då betalade vi 20 kr för en timmes surfande trådlöst på hotellet, då tycker jag 69 kr är dyrt.

Värre ändå är det på vissa hotell där man får betala 130 kr för internetuppkoppling i 24 h trots att man betalar över tusen kronor för rummet.
Heder åt Scandic som erbjuder tjänsten gratis även om man bara går in och tar en kopp kaffe. Alla som bor på hotell borde favorisera Scandic så det blir en konkurrensfördel, då måste de andra följa med.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 19:38
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Värre ändå är det på vissa hotell där man får betala 130 kr för internetuppkoppling i 24 h trots att man betalar över tusen kronor för rummet.
Heder åt Scandic som erbjuder tjänsten gratis även om man bara går in och tar en kopp kaffe. Alla som bor på hotell borde favorisera Scandic så det blir en konkurrensfördel, då måste de andra följa med.

Mm, helt klart. Gillar Scandic lite extra eftersom de erbjuder gratis uppkoppling.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-08 19:39
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Värre ändå är det på vissa hotell där man får betala 130 kr för internetuppkoppling i 24 h trots att man betalar över tusen kronor för rummet.

Exakt. Så 69 spänn verkar ju ganska OK.....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-08 19:37
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Tror nog inte man får så mycket service gällande trådlöst uppkoppling på SJ:s tåg. Ta t.ex. ett hotell i Ungern, då betalade vi 20 kr för en timmes surfande trådlöst på hotellet, då tycker jag 69 kr är dyrt.

Briljant jämförelse!

PPP (purchasing power parity) i Ungern är nånstans 1/3 eller 1/4 av Sveriges, om jag inte minns fel. Priserna ligger därefter. Så 20 spänn därnere för surfning på ett hotell (dvs ett hus som står still och redan har kablar dragna, etc) förefaller snarare dyrare än 69 pix för att koppla upp sig på ett tåg i Sverige.

Men för sjutton, var och en får givetvis ha sin egen uppfattning.....

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 19:58
Ursprungligen av Danne V:

Briljant jämförelse!

PPP (purchasing power parity) i Ungern är nånstans 1/3 eller 1/4 av Sveriges, om jag inte minns fel. Priserna ligger därefter. Så 20 spänn därnere för surfning på ett hotell (dvs ett hus som står still och redan har kablar dragna, etc) förefaller snarare dyrare än 69 pix för att koppla upp sig på ett tåg i Sverige.

Men för sjutton, var och en får givetvis ha sin egen uppfattning.....

Oj oj, nu har man trampat någon på foten igen. Ajaj!

Vad inverkar storleken på landet, dvs. hur stort Sverige är jämfört med Ungern?

Jo, tåget har väl också ett system redan eftersom du kan surfa, eller hur? Märkligt annars. Den stora skillnaden är väl att systemets satellitlänk måste kompletteras med mobiloperatörers nät, mer kostnad. Hade jag ändå sett att konstaden för en timme hade kunnat vara 40-50 kr, priset för hela resan däremot, den tycker jag är prisvärd.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-08 20:35
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Oj oj, nu har man trampat någon på foten igen. Ajaj!

Nejdå, du har inte trampat nån på foten alls.
Men man kann säga att du däremot har stoppat din egen i munnen. Att jämföra priser på det sättet är nämligen tämligen korkat (förlåt, men kom inte på bättre ord).

Ursprungligen av G.Lindqvist:

Vad inverkar storleken på landet, dvs. hur stort Sverige är jämfört med Ungern?

Ja du....kanske priset på begagnade osthyvlar av plast i Hicksville, USA, också gör att det kostar 69 spänn att surfa hos SJ. Vad vet jag?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-08 23:57
Ursprungligen av Danne V:

Nejdå, du har inte trampat nån på foten alls.
Men man kann säga att du däremot har stoppat din egen i munnen. Att jämföra priser på det sättet är nämligen tämligen korkat (förlåt, men kom inte på bättre ord).

Ja du....kanske priset på begagnade osthyvlar av plast i Hicksville, USA, också gör att det kostar 69 spänn att surfa hos SJ. Vad vet jag?

Vad löjlig man får vara och nedtalande, men vad vet jag? :rolleyes:

Eftersom som du så fint måste ta upp "purchasing power parity"-teorin, så kan vi lika väl ta Sverige då, bara så att du kanske kan komma ner till jorden igen?! Nähe, inte det, men vi provar iaf. Ta t.ex. Sandic hotell där WiFi är gratis och ingår, dvs. om man bor på hotell eller för den delen besöker det. Ännu bättre eller vad vet jag?

69 kr/tim WiFo != Gratis WiFi?

Näe, det skulle vara gratis och surfa på SJ:s, då snackar vi bra service! Så skärpning SJ!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-09 09:21
Ursprungligen av G.Lindqvist:

Vad löjlig man får vara och nedtalande, men vad vet jag? :rolleyes:

Eftersom som du så fint måste ta upp "purchasing power parity"-teorin, så kan vi lika väl ta Sverige då, bara så att du kanske kan komma ner till jorden igen?! Nähe, inte det, men vi provar iaf. Ta t.ex. Sandic hotell där WiFi är gratis och ingår, dvs. om man bor på hotell eller för den delen besöker det. Ännu bättre eller vad vet jag?

69 kr/tim WiFo != Gratis WiFi?

Näe, det skulle vara gratis och surfa på SJ:s, då snackar vi bra service! Så skärpning SJ!

Ledsen, men ibland är jag inte särskilt diplomatisk, utan kallar saker vid dess rätta namn. Och att rakt av jämföra priser i Sverige med priserna i gamla öststater eller bananrepubliker där folks löner ligger på en bråkdel av våra är faktiskt inte särskilt klyftigt (nu var jag i alla fall lite snällare, eller hur?).

Dessutom blir jag lite förvånad över bristen på distans i den här tråden. Vad SJ gör är att praktisera den vanliga, sunda företagsekonomiska principen att ingenting i slutändan är "gratis" alls. Någon måste betala kalaset.

För förstaklasspassagerarna är tydligen servicen inbakad i biljettpriset. Det betyder ju att den inte alls är "gratis", utan just - inbakad. För andraklasspassagerarna gäller att betala 69 pix extra, eftersom kostnaden INTE är inbakad. De som INTE vill surfa, dvs den absoluta majoriteten, slipper alltså betala för en service dom inte behöver eller vill ha.

Att baka in surfavgift i biljettpriset för andraklasspassagerarna skulle således vara allt annat än "bra service" eller "skapa goodwill". Tvärtom skulle det vara enormt klantigt av SJ om dom gjorde så, en praktvurpa av sån magnitud att det skulle kosta dom åtskilliga miljoner och tid för att reparera den oerhörda badwill åtgärden skulle skapa hos majoriteten (kanske 95%?) av kunderna som alltså måste punga ut med pengar för nåt dom inte vill ha.

Att detta är så svårt att fatta bara för att det "drabbar" en själv är märkligt. Här på 99mac pröjsar några extra för att bli Plus- eller Promedlemmar. Björnström skulle säkert kunna slopa detta och ta ut en tia av ALLA medlemmar istället, åsså får ALLA det där extra lull-lullet vare sig dom vill eller inte. Smart? Nä....urdumt.

Om man tycker 69 spänn är dyrt, så ska man tycka det utan att brodera ut skälen, och det respekterar jag. Men jag tappar respekten när man försöker ge stöd åt sin åsikt med hjälp av argument som är både irrelevanta och fel.

(Förresten är PPP inte en "teori", utan ett värde på individers köpkraft och används när man t.ex. jämför standarden, utvecklingen och hur många timmar nån måste jobba för att kunna köpa en viss produkt eller service i olika länder.)

Senast redigerat 2005-12-09 12:27
  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-09 11:33
Ursprungligen av Danne V:

bananrepliker

Bananrepliker, är de böjda eller bara allmänt mosiga?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-09 12:19
Ursprungligen av rhesus:

Bananrepliker, är de böjda eller bara allmänt mosiga?

Hahahaha...
Dom kommer kanske i klasar.
Ändrat...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-10 11:49
Ursprungligen av Danne V:

För förstaklasspassagerarna är tydligen servicen inbakad i biljettpriset. Det betyder ju att den inte alls är "gratis", utan just - inbakad. För andraklasspassagerarna gäller att betala 69 pix extra, eftersom kostnaden INTE är inbakad. De som INTE vill surfa, dvs den absoluta majoriteten, slipper alltså betala för en service dom inte behöver eller vill ha.

Om de inte höjt priset för förstaklassbiljetter innebär det att andraklassresenärer får finansiera denna mycket kostsamma investering för SJ. Greppet hårdnar...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-10 13:38
Ursprungligen av Erik J:

Om de inte höjt priset för förstaklassbiljetter innebär det att andraklassresenärer får finansiera denna mycket kostsamma investering för SJ. Greppet hårdnar...

Inte alls. Troligen tvärtom.
Dom kan mycket väl ha en så hyfsad overhead på förstaklassbiljetterna så att kostnaden ingår utan att dom behöver höja priset - om du nu vet med absolut säkerhet att dom alltså inte gjort det...
Det är nog lika stor chans att det omvända gäller: förstaklasspassagerarna finansierar det mesta, och andraklasspassagerarna får lägre biljettpriser tack vare detta. 20% av passagerarna står för 80% av SJ:s intäkter, 80% står för 20. Ungefär som på flyget, alltså.
Kvalificerad gissning från min sida....

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-10 20:12
Ursprungligen av Danne V:

Inte alls. Troligen tvärtom.
Dom kan mycket väl ha en så hyfsad overhead på förstaklassbiljetterna så att kostnaden ingår utan att dom behöver höja priset - om du nu vet med absolut säkerhet att dom alltså inte gjort det...
Det är nog lika stor chans att det omvända gäller: förstaklasspassagerarna finansierar det mesta, och andraklasspassagerarna får lägre biljettpriser tack vare detta. 20% av passagerarna står för 80% av SJ:s intäkter, 80% står för 20. Ungefär som på flyget, alltså.
Kvalificerad gissning från min sida....

Om du tittar på hur jag strukturerat mitt inlägg kan du klart och tydligt se att det är spekulationer från min sida.

Om det varit så att förstaklasspassagerarna hade varit de som "finansierar det mesta" hade väl SJ inte varit tvungna att ta ut 69kr/h för andraklasspassagerarna.

Med ditt resongemang betyder det att andraklasspassagerarna luras på pengar på rent jävelskap.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-10 21:34
Ursprungligen av Erik J:

Om du tittar på hur jag strukturerat mitt inlägg kan du klart och tydligt se att det är spekulationer från min sida.

Om det varit så att förstaklasspassagerarna hade varit de som "finansierar det mesta" hade väl SJ inte varit tvungna att ta ut 69kr/h för andraklasspassagerarna.

Med ditt resongemang betyder det att andraklasspassagerarna luras på pengar på rent jävelskap.

Ojsan. Det var nog de konstigaste slutsatser jag sett på länge.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-12-10 21:57
Ursprungligen av Danne V:

Ojsan. Det var nog de konstigaste slutsatser jag sett på länge.

Du får gärna förklara det för mig. Jag har ingen utbildning eller större kunskap inom ekonomi så jag förstår inte hur saker och ting fungerar här i världen. Jag skulle dock uppskatta och det tror jag flertalet kan hålla med mig om att du dumpar din nedlåtande attityd.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-11 14:18
Ursprungligen av Erik J:

Du får gärna förklara det för mig.

Nä, men tänk gärna litegrann innan du skriver ett inlägg. Det brukar räcka långt.

Ursprungligen av Erik J:

Jag skulle dock uppskatta och det tror jag flertalet kan hålla med mig om att du dumpar din nedlåtande attityd.

Ditt svar råkar faktiskt vara en av de underligaste slutsatser jag sett på länge. Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna uttrycka det på ett sätt som inte gör dig upprörd. Lessen för det.
Åsså ska du inte reta dig inte på HUR nån skriver och låta det få dig att tappa fokus på VAD som skrivs. Bit ihop och försök håll ögonen på bollen, bara.

Jag tycker nog att 69 kr/timmen är lite i överkant, eller rättare sagt, det kanske inte är så fasligt dyrt, men SJ borde istället använda gratis internet som en fördel med att åka tåg. En timmes wifi på Arlanda kostar väl kring 60 kronor tror jag, som jämförelse. Å andra sidan var det tillräckligt dyrt för att jag skulle strunta i det när jag satt där sist med min iBook.

När jag var utomlands nyligt så hade vi gratis wifi på hotellet på Aruba. Det räckte tyvärr inte till vårt rum (jag skulle ha haft med mig en pringlesburkantenn!). Men de hade dessutom två dator som stod utanför receptionen där man kunde surfa gratis dygnet runt och, bäst av allt, de hade en ethernetkabel-hängade där också, så man kunde slå sig ner och ansluta sin iBook och få gratis nät direkt. Det kändes väldigt positivt att hotellet hade en sån mertjänst.

När vi senare reste vidare till Curaçao så hade hotellet där också ett wifi-nät. Men det kostade 12 dollar/24h och det gick inte ens att får rabatt för en hel veckan. Snacka om prisskillnad. De hade dessutom en enda slags "internetkiosk" i receptionen som kostade typ 1 dollar/5 min och fungerade kasst. Det kändes snålt och inte alls lika kul som det första hotellet.

Min poäng är att en liten tjänst, som inte kostar så fasligt att tillhandahålla, kan ge så mycket tillbaka i goodwill (vilket i sig kan omsättas i pengar oftast genom trogna kunder).

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-12-09 19:54
Ursprungligen av Adrian B:

En timmes wifi på Arlanda kostar väl kring 60 kronor tror jag, som jämförelse.

Och på Bromma kostar det 20 spänn i timmen. Iaf senast jag var där och surfade.

Jag skulle verkligen bli positivt överraskad om Steve Jobs (SJ) kom traskande genom 2-klasskupén för att ta betalt för bredband.

Som någon smart stockholmare utryckte sig i Metro:

(Något i stil med)

"Jag tycker båtarna på Öresund ska bytas ut till vägfärgor, då blir det ju gratis!"

69kr är ganska saftigt.
Har de kanske begränsad bandbredd?, och vill spara utrymmet för "gratis"-surfarna?, ja, då är ju ett högt pris rätt sätt.
Men det känns inte som bandbredd skulle behöva vara ett problem idag.

Däremot så ger ju fantasipriset tjänsten ett högre värde för de som får den "på köpet".

Jag trodde att Stevej Jobs (SJ) skulle ta betalt för internet på tåg när jag läste rubriken.....macskadad!

Bevaka tråden