Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Martin på Arlanda...

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

....flygplanet lyfter från Arlanda 18.40. Passet ligger i bilen. Bilen är i Göteborg.

Blev en jobbig dag detta! Återkommer!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-19 16:26

Om du åker 18.40 ska du ju till Frankfurt eller Köpenhamn. Det är alltså en resa inom schengen. De brukar väl inte kolla passen då?

Ursprungligen av rhesus:

Om du åker 18.40 ska du ju till Frankfurt eller Köpenhamn. Det är alltså en resa inom schengen. De brukar väl inte kolla passen då?

Fast med tanke på att både Frankfurt och Kastrup har ganska många avgångar finns ju risken att Martin skall på något anslutningsflyg (heter det så?)

[edit] såg inte Adrians inlägg[/edit]

Senast redigerat 2005-12-21 21:44

Han ska till Singapore...

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-19 16:38
Ursprungligen av Adrian B:

Han ska till Singapore...

Ja då blir det ju problem förstås. Jag skyller på att hjärnan är mosig så här i slutet av arbetsdagen

Man kan ju tycka att en kille som reser så mycket som han borde ha passet klistrat i pannan

Ursprungligen av Adrian B:

Man kan ju tycka att en kille som reser så mycket som han borde ha passet klistrat i pannan

Martin får önska sig senilband i julklapp till passet

Jaha, då var man i Göteborg

05.30 ringer klockan imorgon, 07.15 går planet mot Frankfurt. Ska försöka vara online på planet ner till Singapore - tydligen finns det trådlöst nät

Är bokad på SQ20 den 4:e Januari - världens näst längsta flygning mellan Singapore - Los Angeles på strax över 16 timmar. Den längsta är Singapore - New York med över 18 timmar.

http://www.flug-revue.rotor.com/FRheft/FRHeft04/FRH0404/FR0404f.htm

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-12-20 08:13
Ursprungligen av Björnström:

Är bokad på SQ20 den 4:e Januari - världens näst längsta flygning mellan Singapore - Los Angeles på strax över 16 timmar. Den längsta är Singapore - New York med över 18 timmar.

http://www.flug-revue.rotor.com/FRheft/FRHeft04/FRH0404/FR0404f.htm

Vi brukar ha den flygningen i sektorn där jag jobbar. Jag jobbar den 4:e, ska hålla ett extra öga på dig;)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-20 10:01
Ursprungligen av Robban B:

Vi brukar ha den flygningen i sektorn där jag jobbar. Jag jobbar den 4:e, ska hålla ett extra öga på dig;)

Är du flygledare? Var sitter du i såna fall?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-12-20 16:07
Ursprungligen av rhesus:

Är du flygledare? Var sitter du i såna fall?

Japp, jobbar i Maastricht.

Ursprungligen av Robban B:

Japp, jobbar i Maastricht.

Hur blir man flygledare? Var krävs det för utbildning etc.?

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-12-20 20:01
Ursprungligen av Kristofer:

Hur blir man flygledare? Var krävs det för utbildning etc.?

Antingen kan du gå utbildningen i Sverige via Luftfartsverket, www.lfv.se men då får du nuförtiden tyvärr ta studielån. Utbildningen jag har gått är via Eurocontrol, www.eurocontrol.int då får du betald utbildning men måste vara beredd på att flytta först till Luxemburg och sedan upp hit till Maastricht om du klarar utbildningen. Krav på respektive utbildning kan du se på webbsidorna, kan inte säga exakt vad som gäller då det konstant ändras. Uppfyller du grundkraven så kommer du eventuellt kallas till diverse olika tester för att se om du har rätt egenskaper för jobbet.

Ursprungligen av Björnström:

Är bokad på SQ20 den 4:e Januari - världens näst längsta flygning mellan Singapore - Los Angeles på strax över 16 timmar. Den längsta är Singapore - New York med över 18 timmar.

http://www.flug-revue.rotor.com/FRheft/FRHeft04/FRH0404/FR0404f.htm

Wow, det lät ju som en väldigt bekväm flygning även i ekonomiklass.

Låter som att du är ute efter 100 million mile club

Nästa projekt kanske?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-12-20 11:57

Går det inte at skaffa ett tillfälligt pass ute på Arlanda? Det gjorde jag förra året, när jag inte hunnit få mitt nybeställda pass innan resan...

Jag kom iväg 0715 imorse till Frankfurt. 12.00 klev jag på SQ25 mot Singapore och just nu sitter jag 10.058 meter ovanför Irak med 8 timmar kvar till Singapore.

Coolt att Boeing Connexion fungerar så bra - känns som ADSL! Har suttit och överraskat folk via iChat och MSN senaste timmen men nu börjar jag bli lite trött, steg ju upp 04.55!

Tack för infon! Ska läsa på länkarna

Jag kommer åka ut till flygplatsen om några timmar - 16:00 lyfter SQ20 mot Los Angeles (och CES / MacWorld Expo!).

Checka in stolen:
http://www.singaporeair.com/saa/en_UK/content/microsites/experience/RafflesClassSeat/vr_demo1.html

Menyn (jag förbeställde 6oz Rib-eye steak, medium-well cooked):
http://www.singaporeair.com/saa/en_UK/content/before/plan/mealrequest/btc_raffles_sin.jsp

Otroligt nog landar jag 45 minuter före jag åkte från Singapore - spännande att korsa datumlinjen för första gången

GRYM stol

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-01-04 08:50

Helt sjuk pryl!

Nu förstår jag vad du menar med att resan kostade en slant...
Singapore Airlines är bara bäst.
Stolarna i Super Economy är otroligt mycket bättre än t.ex. Finairs stolar på samma resa.
Buisness vågar jag knappt tänka hur bra det är...

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-01-04 09:52

Sweet stol Hoppas du får en trevlig flygtur... Själv sitter man o tråkar på jobbet och har absolut ingenting att göra... skulle kunna gå ut o skotta snö men det e typ -11 grader utanför så jag hoppar det. Nej... fika

Flighten var grymt bra och mycket kortare än jag förväntat mig. Lyckades sova åtta timmar vilket troligen är en del av förklaringen God mat - mycket underhållning (satt och kollade på CSI Las Vegas och "the Office") och trevligt sällskap gjorde susen.

Efter dom här långflygningarna börjar Atlantflygningarna kännas väldigt korta

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-01-05 17:02
Ursprungligen av Björnström:

Flighten var grymt bra och mycket kortare än jag förväntat mig. Lyckades sova åtta timmar vilket troligen är en del av förklaringen God mat - mycket underhållning (satt och kollade på CSI Las Vegas och "the Office") och trevligt sällskap gjorde susen.

Efter dom här långflygningarna börjar Atlantflygningarna kännas väldigt korta

Låter trevligt:) Misstog mig, din flight gick inte genom min sektor utan det är den som går mellan NY och Singapore och heter SQ21 som kommer förbi oss. Du flög ju åt andra hållet:)

1
Bevaka tråden