Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Driva företag: Topplista enligt världsbanken

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Världsbanken har en rapport kallad "Doing Business in 2006" som jämför länder på en mängd olika punkter. Jag läste en artikel som sammanställt en topplista men du kan läsa hela rapporten här:
http://www.doingbusiness.org/

Så här ser topplistan ut:

1. Nya Zeeland
2. Singapore
3. USA
4. Kanada
5. Norge
6. Australien
7. Hong Kong
8. Danmark
9. UK
10. Japan
11. Irland
12. Island
13. Finland
14. Sverige
15. Litauen
16. Estland
17. Schweiz
18. Belgien
19. Tyskland
20. Thailand

Intressant fakta är att Sverige hamnade på 86:e plats vad gäller hur enkelt det är att anställa personal, 30:e plats för möjligheterna till företagskrediter och 20:e plats för att starta företag.

Att starta företag i sverige är ju ganska enkelt, däremot är allt som handlar om anställningar åt h* illa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-12-26 10:34

Intressant....

Medan jag på intet sätt är sosse (eller har annan partitillhörighet), så är såna här objektiva siffror nyttiga för oss svenskar. I synnerhet företagsledare borde studera dom noggrannare.

Liknande undersökningar har man ju gjort under många, många år. Både privata som finansierats av t.ex. finanspublikationer, och offentliga. Alla som jag sett har alltid redovisat Sverige på ungefär samma plats i rankingen, dvs att det är inte perfekt företagsmiljö här, men å andra sidan ljusår från det helvete som de flesta konservativa vill göra gällande.

Notera speciellt att just skatter och relaterat är inräknat som koefficient i flera av "grenarna".

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2005-12-28 01:14

För mig som gärna flyttar till Nya Zeeland är det här bra statistik!

1
Bevaka tråden