Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Affärssystem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-12-27 16:50

Leder ett mindre förlag och försöker nu hitta ett affärssystem som skulle kunna innebära att vi en gång för alla kan slänga ut PC-parken och endast nyttja mac. Vi kör i SPCS idag, vilket är ok utifrån bokföringssynpunkten men inte utifrån CRM-hänsyn. Jag har kollat Montania och Hansa, men känner inte hundra för något av dem. Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter så vore jag tacksam!

Vilken bransch?

Ett affärssystem byggt i FileMaker Pro kan användas både på Mac och PC, vilket kan vara en stor fördel. Att sammankoppla system med FileMaker Pro (tex en webshop, ett ekonomisystem, fax, email, betalssystem) brukar heller inte vara så svårt.

Det finns fördelar med egenutvecklade affärssystem men det finns nackdelar också, på samma sätt som med färdiga affärssystem.

Egenutvecklade affärssystem har följande FÖRDELAR:

* Du kan bygga ett system som passar din unika affärsprocess som handen i handsken. Har du några anställda och sparar någon timme per dag och anställd eftersom systemet är intelligent och lätt att jobba med så kan du själv räkna ut vilken "utvecklingsbudget" du har på ett år. (Det blir enorma belopp oerhört fort... Exempel: 30 sekunder x 10 ggr per dag x 10 anställda x 200 arbetsdagar per år = 167 arbetstimmar. 200:-/timme =>33.333. Men alternativkostnaden är större. Om du kan fakturera denna tid istället för tex 650:- per timme blir 108.333:-/år).

* Ett skräddarsytt system baserat på FileMaker Pro har många fördelar som andra databasprogram i samma klass inte kan matcha, tex hastighet i utvecklingsprocessen är den enskilt största.

* Andra fördelar är att det är fullt möjligt att utbilda den egna personalen i att vidareutveckla ett FileMaker-baserat system i samverkan med en erfaren databaskonsult. Det håller utvecklingskostnaderna nere för företaget. En sådan utbildning kan ta ungefär 2-4 dagar och därefter kan stora och små ändringar i systemet göras "inhouse" och bara komplicerade ändringar/tillägg behöver läggas ut på en konsult. Andra databassystem är inte lika enkla att lära sig och att utveckla i.

* En annan fördel är att du kan använda färdiga system för olika ändamål och sedan bara bygga lite grann själv, den biten som gör din affärsprocess unik. Med tex ett färdig system för webbshop och ett annat färdig system för order/lager/fakturering så kan du bygga till ett royaltysystem för dina författare som pratar med dessa två system om du förstår vad jag menar. Man kan komma långt på en ganska så liten peng.

Egenutvecklade affärssystem har följande NACKDELAR:
* Det ställs stora krav på dig som beställare av utvecklings-projekt och det är faktiskt ett av skälen till att omkring 72% av alla offentliga och privata IT-projekt anses vara misslyckanden. Ett IT-projekt kan beskrivas som en filminspelning. Ljud-, ljus, kamera-arbetarna kommer att utföra sitt jobb om och om igen på samma korrekta sätt, men "talangen" framför kameran (läs beställaren) är den som ser till att alla får åka hem tre timmar senare än de tänkt. Kan orda mera om detta, men låter bli.

* Egenutvecklade affärssystem kostar betydligt mera än färdiga affärssystem. Men samtidigt kan de spara dig mycket mera pengar än de senare i återvunnen arbetstid. Så även om det kan tyckas att ett skräddarsytt affärsssystem för 100.000:- är otroligt dyrt i relation till ett färdigt för 5.000:- så tänker man tyvärr inte så ofta på att i det senare så måste man varje vecka ägna en hel dag åt att producera veckans fakturering. I det förra så klickar man på EN knapp och väntar i 20 minuter innan skrivaren börjar spruta ut fakturor. Prissätter man en arbetsdag till 2000:- (inkl allt) så talar vi om 100.000:- i utebliven produktivitet, eller 260.000:- i utebliven fakturering á 650:- per timme.

* Du kan sätta dig i knäet på ett enskilt företag (egentligen gör du det även med ett färdigt system eller för den delen om du använder Office-paketet), men kanske lite mera än så. Efter några hundratusen investerade kronor i systemet, kanske du fortfarande inte äger käll-koden till det. Detta brukar dock gå att avtala om, men det är något att tänka på. Ett annat sätt är att ingen på företaget förstår hur det viktigast arbetsverktyget sitter ihop (om man inte valt att lära sig hur utvecklingsverktyget fungerar).

* Hela upphandlings-processen.

* Featurecreep.

* Buggar och otestad programvara.

Vad gäller färdiga system så går de flesta för- och nackdelar att utläsa av ovanstående, så jag slutar här.

Senast redigerat 2005-12-29 14:55

Taz_1999: galet inlägg

Kolla in Sugar CRM för CRM-biten. Är webbaserat, open source och "gratislicens" finns.
http://www.sugarcrm.com/crm/

Det finns svenska CRM också.

Som jag hoppas framgick med mitt tidigare inlägg, det går att antingen utvecklat ett själv i tex FileMaker Pro, eller köpa ett färdigt och om det då skulle vara så att det fattas funktionalitet, så kan man lägga till den själv.

Ett antal lösningar. däribland CRM-system (baserade på FileMaker Pro) finns på denna sida:

http://www.filemaker.se/fm/stage.htm?command=Solutions

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2006-01-22 12:22
Ursprungligen av Jocla:

Leder ett mindre förlag och försöker nu hitta ett affärssystem som skulle kunna innebära att vi en gång för alla kan slänga ut PC-parken och endast nyttja mac. Vi kör i SPCS idag, vilket är ok utifrån bokföringssynpunkten men inte utifrån CRM-hänsyn. Jag har kollat Montania och Hansa, men känner inte hundra för något av dem. Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter så vore jag tacksam!

---

Vilka önskemål har du för ditt affärssystem

HansaWorld har system från enanvändar till bolag med 50-100 samtidiga användare.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-01-30 15:00

Compiere borde väl funka, kräver bara java 1.4.2.

Har själv bara kikat som hastigast på det dock så jag har ingen djupare kunskap om det.

http://compiere.com/ http://compiere.se

  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 14:01

Med tanke på vad som hände med Hogia, är det viktigt med en aktör som GARANTERAT fortsätter med Mac-stöd.

“If you want a guarantee, buy a toaster.” Clint Eastwood

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-02-07 14:52

iratchet verkar smidigt, men är kanske inte så inriktad mot crm: http://www.prettygoodsoftware.org/iratchet/index.html

1
Bevaka tråden