Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Espresso i hemmet

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har upptäckt att det är fullt möjligt att göra jättefina Caffe Latte i hemmet - en polare har en maskn som gör underverk varje morgon. Nu undrar jag - har ni Espressomaskiner och/eller har ni tips på bra utrustning?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-24 09:32

Espresso?! - Här har vi nyligen gått över från kokkaffe till brygg. Stor omställning bara det.

  • Medlem
  • 2005-11-24 11:14

Jovisst har jag det!
Jag har en av de billigaste varianterna. En Krups CaféPresso Crematic.
Ena halvan av maskinen är vanlig kaffebryggare. Andra halvan espressobryggare. Självklart med ångrör så att jag kan skumma mjölk till latten också.
Lätt att lära sig använda. Vill man ha riktigt, riktigt god espresso eller latte så köper man till en liten kvarn och maler till eget kaffe till varje gång. Men annars fungerar färdigt espressopulver bra, om man t.ex väljer Lavazza.

Kostar runt 2000:- och Krups är ett bra märke som passar nybörjaren som ändå vill ha riktigt gott kaffe.. Hittas överallt. Clas Ohlson, onoff, kaffegrossisten, tretti.se. Tja, överallt..

Martin, bor du fortfarande i Malmö?

Såg nämligen en maskin med "mjölkrör" och allt på Willys i Limhamn för 599 kr. Märket tror jag var "Severin".

Det är så pass lite pengar (i sammanhanget) att den förmodligen är värt att testa även om den är dålig.

Den där Krups såg bra ut! Jag skulle vilja ha precis något sånt där - perfekt juklapp till flickan!

Sjovall - Japp, bor på Möllan i minst en vecka till. Är i Stockholm nu på en liten säljturné för Cupertino men är tillbaka måndag eftermiddag.

  • Medlem
  • 2005-11-24 20:00
Ursprungligen av Björnström:

Den där Krups såg bra ut! Jag skulle vilja ha precis något sånt där - perfekt juklapp till flickan!

Sjovall - Japp, bor på Möllan i minst en vecka till. Är i Stockholm nu på en liten säljturné för Cupertino men är tillbaka måndag eftermiddag.

Jag fick min i present av min man. Kan säga att jag uppskattade den enormt!! Jag lovar att hon blir överlycklig om du ger henne en sådan i julklapp!
Dessutom är den ju praktisk eftersom du har "allt-i-ett", både vanligt och fint kaffe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-24 21:01

Efter att ha arbetat på Starbucks i ett års tid så klarar man sig inte utan en espresso-maskin...
Som tur är har man tjej som arbetat för Bodum och de är rätt generösa med julkappar.

Mina föräldrar har en enklare GAGGIA och den ger riktigt god espresso så det är ett märke att titta närmare på...

  • Medlem
  • 2005-11-26 14:25

Mitt tips skulle vara att satsa på något vassare än Krups. Min maskin är ok men inte strålande. En Gaggia Espresso med tillhörande kvarn. En kvarn bör man ha för att få ut så bra kaffe som möjligt ur sin maskin.
När jag köper ny maskin nästa gång tror jag nästan att det blir en Isomac. http://isomac.se
Bra maskiner som ser riktigt bra ut dessutom.
Som sagt, det lönar sig att lägga en slant på en juste maskin, och köp kvarn till. Hitta sedan ett ställe som vet vad de håller på med och kan leverera bra bönor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-27 19:42

Gaggia så klart med tillhörande kvarn. Du har dessutom medlem som jobbar för adesso som säljer dem i sverige ( inte jag )
Det finns massvis med trådar som behandlar espresso på 99mac, mycket nyttig läsning i dem.

Mvh/ jonaz

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-29 18:13

Själv dricker jag pressokaffe, gottgott. Vill gärna ha litet volym, så en doppio espresso känns litet liten, även om den smakar himmelskt.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-12-29 22:41

Har en kompis som har en espressomaskin, vet inte riktigt märke men prisklass runt 1200:- så det är ju ingen lyxpryl. Men gott blir det, jag är väl ingen espressofinsmakare direkt men cafe latten han gör slår den på Espresso House i alla fall.
Blir defintivt ett inköp av en dylik maskin för mig när jag skaffar en lägenhet med riktigt kök (vilket förhoppningsvis blir till början på året).

Krups är ingen höjdare, ungefär som Black&Decker, plastiga hobbygrejer. Bättre att satsa på lite mer stryktåliga prylar helt i rostfritt. Rekommenderar http://www.kaffegrossisten.se/ där finns semiproffsmaskiner från 2 000:- till riktiga precisionsinstrument för 50 000:-. Som tidigare nämnt är kaffekvar ett måste.

/M

Det är en intressant trend detta med espressomaskiner. Idag i DN (kulturdelen) fanns en helsidesannons med espressomaskiner... i prisklasser upp mot 20 tkr.
Jag tror den nuvarande trenden = att ångmaskinsmännen (-minnen) kliver fram ur källarna - det är helt enkelt lite majsigt med apparater som pyser och väser.

Själv har jag en välkörd Krups - inte toppen men helt ok med min isomac-kvarn.

Kan f ö rekommendera websiten coffeegeek.com - för de riktiga kaffenördarna!

Jag har skaffat en Nespresso. Tycker den är helt toppen för min del. Mina kollegor skakar onekligen en hel del på huvudet när jag tar med mig maskinen på resor men det finns formsydda väskor så det går utmärkt. Kaffet blir toppen och det finns ca 15 olika rostningar. Jag trodde först att det var en variant på Nescafe och var mycket skeptisk. Efter att ha testat på Kaffemaskinen så blev jag dock possitivt överaskad. Det bästa är att det är enkelt, inget kladd, inget skruvande eller fipplande, när man har ett konto så levererar de ditt kaffe till valfi adress i världen (Suveränt).
Rekomenderas.http://www.nespresso.com/precom/home_se_en.html?pres=3

T-son

Köpte en Krups igår på mellandagsrean. Trots att förståsigpåare brukar dissa Krups tycker jag kaffet smakar utmärkt.

  • Medlem
  • 2005-12-31 14:41

Själv köpte jag ny kvarn här om dagen och planerar att köpa ny maskin inom kort också. Nån som vill köpa min gamla uppsättning? Gagga Espresso och Gaggia MM-kvarn.

Vad ska du ha för kvarnen?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-01 12:50

Jag har sedan några år tillbaka en Saeco Vienna, en helautomatisk maskin som med en enda knapptryckning maler och brygger kaffet och sedan samlar upp sumpen i en behållare - I love it!

  • Medlem
  • 2006-01-01 20:14
Ursprungligen av Kristofer:

Vad ska du ha för kvarnen?

Tänkte försöka få iväg både maskinen och kvarnen på samma gång. Återkommer om det skulle gå åt pipsvängen.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-01-01 16:49

Har en gaggia classic med tillhörande kvarn sedan några år och är mycket nöjd. Kaffet blir riktigt gott och dessutom kan man ju köpa olika bönor om man vill ändra smaken:)

Ciao och god fortsättning på er alla!

Efter att ha provat en massa olika maskiner, allt från billiga (149kr) till mellan skiktet med La Pavonis pistongmanövrerade för ca 6000kr har jag nu en ECM Giotto premuim (ca 14000kr) i hemmet. Maskinen är uttrutsad med ett E61 (gjord av 4kg brons) brygghuvud och detta är hemligheten till att man får fram att gott kaffe.

Som bönkvarn anväder jag en Isomac Macinacafe. Den har jag haft i tre år utan några problem, har till och med tappat den i golvet.. lätt att göra ren.

Andreas

Ps
"Har även hört att Isomac Millenium skall vara super" Ds

Senast redigerat 2006-01-12 16:02
  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-10 23:18

Ni som har Gaggia Classic, hur har ni löst det med ångröret? Med plastmojängen ("Turbo Frother" eller vad den heter) är det ju fullständigt omöjligt att kontrollera skumningen. Har kört utan den i ett par månader, men funderar över om det skulle gå att få dit ett bättre munstycke i metall istället.
Någon som har nåt tips?

Ursprungligen av skamuel:

Ni som har Gaggia Classic, hur har ni löst det med ångröret?

Jag kör en Gaggia Classic och en DeMoka M-205 kvarn. Ångröret är värdelöst om man ska försöka sig på Latte Art eller liknande så jag har beställt ett nytt som ska hämtas i morgon.

Rancilio-maskiner har samma infästning på ångröret och det är väldigt lätt att byta. 329:- på Verner & Verner. Kan återkomma med resultat i morgon.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-13 22:59
Ursprungligen av David Molarin:

Jag kör en Gaggia Classic och en DeMoka M-205 kvarn. Ångröret är värdelöst om man ska försöka sig på Latte Art eller liknande så jag har beställt ett nytt som ska hämtas i morgon.

Rancilio-maskiner har samma infästning på ångröret och det är väldigt lätt att byta. 329:- på Verner & Verner. Kan återkomma med resultat i morgon.

Toppen! Låter mycket spännande. Ser fram emot att höra dina erfarenheter!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-13 15:31

Passar på att göra lite "reklam" för en kompis kaffeblogg http://www.kaffesnobben.com

(PS. Jag kör en sketbillig espressomaskin och maler kaffet själv, blir ganska bra. Det enda jag har problem med är mjölken)

Glömde hämta det i dag. Och i morgon har de stängt... Måndag får det bli.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-14 22:46
Ursprungligen av David Molarin:

Glömde hämta det i dag. Och i morgon har de stängt... Måndag får det bli.

Ok. Hur kom du fram till att det kunde funka med ett Rancilio-rör? Är det till en Silvia?

Var inne på VernerVerner i Götet idag, men de säljer inte Rancilio, så vitt jag kunde se. Var det lugnt att beställa hem ett sådant rör iallafall?

Ser fram emot att höra din rapport till veckan.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-01-15 00:27

Guld, tack för tipset. La in en beställning på ett rör nu.

Nu har jag provat lite. Det är grymt annorlunda. Första försöket gav varm mjölk utan skum. Andra försöket gav skum som attans. Kräver lite träning men innan helgen ska jag nog fått till någon snygg latte art.

Bevaka tråden