Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad använder ni er Mac till i företaget?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-22 23:21

Hej!

Jag har ännu inte startat företag utan jag går i skolan fortfarande. Men jag tjuvläser denna forums delen dagligen ändå! Jag tänkte höra lite för skojs skull vad ni använder era kära Macar till inom företaget. Eller om ni inte gör det och varför! Står lite i valet och kvalet om man ska satsa på MAC / Windows mjukvara.

Tanken med mitt företag är tillverkning av diverse mekaniska detaljer. Och jag vill givetvis använda macen till så mycket som möjligt. Så här är lite vad jag tänkt använda den till:

1. CAD ritningar i VectorWorks (Fördel: Mycket för pengarna!)
2. 3D design i MAYA (Fördel: Kan rendera på en "billig linux pc")

Detta är väll dom två huvudsakliga uppgifterna sedan blir det ju också mail, dokument, ekonomi och allt annat man gör på en dator nu för tiden! Det jag undrar mest är ju egentligen kör alla både mac och pc för att täcka programbehoven eller klarar ni er med enbart macen?

MvH //Bylund

Jag kör bara Mac på mitt jobb, jobbar med webbdesign och tryck mestadels. Funkar bättre med Mac än Windows, får ett bättre arbetsflöde i OS X.
Hemma blir det ungefär samma jobb, plus lite 3D, håller på att lära mig Maya. Programmet flyter på bra i OS X.

Enda gångerna jag använder Windows numera är när jag ska testa kompabilitet i webbläsare. Annars finns det inget jag behöver i Windows som inte finns på Mac.
Lightwave, Maya, Modo och Cinema 4D är välkända och bra 3D-program som finns till Mac.
Till Windows finns det två till som inte finns på Mac och det är SoftImage och 3dsmax. Så egentligen är Maya det bästa valet då det inte har någon betydelse vilken plattform man siter på, funkar på Windows/Mac/Linux. Så jag säger go Mac!

CAD vet jag dock inte vad det finns för program för på Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 08:13

Vi kör enkom mac, för grafsik design, 3d visualiseringar, ekonomi, mail etc, research och konceptframtagningar - finns inget behov av PC längre (sköönt)

/Tangen

Jag använder macen till allt på företaget. Webbutveckling/programmering, mestadels, men även administrativa sysslor som bokföring (iOrdning) och projekthantering (Merlin) sköts på macen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-23 09:33

På reklambyrån jag jobbar har vi bara Mac. Jag citerar mig själv från bold.se:

Vi har på min arbetsplats (reklambyrå) 13 datorer uppdelat enligt:
• 1 st - OS X Server - server
• 1 st - OS X - ekonomi, reception
• 1 st - OS X - copy
• 3 st - OS X - projektledare
• 6 st - OS X* - form + produktion
• 1 st - OS X - konferensrespirator

* 1 st Med Virtual PC + XP för koll av bl.a. hemsidor.

Ursprungligen av filuren:

På reklambyrån jag jobbar har vi bara Mac. Jag citerar mig själv från bold.se:

Vi har på min arbetsplats (reklambyrå) 13 datorer uppdelat enligt:
• 1 st - OS X Server - server
• 1 st - OS X - ekonomi, reception
• 1 st - OS X - copy
• 3 st - OS X - projektledare
• 6 st - OS X* - form + produktion
• 1 st - OS X - konferensrespirator

* 1 st Med Virtual PC + XP för koll av bl.a. hemsidor.

Detta hör garanterat inte till tråden, men jag hoppas att en avstickare är acceptabelt då det inte lär dra ut att bli mer än ett svar på min fråga till dig.

Duger PR- och informationsprogrammet (universitet) om man vill jobba inom den branschen?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-23 22:12

Jag använder bara peze på mitt jobb för det finns inte något annat alternativ, jag har föreslagit Mac flera gånger men det funkar inte iom att jag jobbar på kommun.

Däremot jobbar jag med scenografi och annat vid sidan om, och är jäkligt sugen på att kasta mig in i VectorWorks och Spotlight........men jag har inte riktigt råd än, det är dyrt som phan!
Mac är givet för mig nu efter en dekad av pc-användande. :9

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-23 22:39

Vi har ett par peze på mitt kontor, men de håller vi mest på att håna och skratta åt, för de är så fula.
Men vi har dem till att provköra webb på, för att se om det funkar. Märkligt nog så gör det så ofta också. Men det är inte pezens förtjänst.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-25 16:52

Det var lite överaskande att det så många som kör enbart mac! Kul!

Jag ska försöka köra Mac så mycket det går. Just pga säkerheten och stabiliteten! Inte kul att förlora en förmiddag med att installera om windows efter något virus

Men däremot som en renderings dator tänkte jag köra X86 (pga kostnaden) Maya och linux funkar kanon! Men det är klart mycket kan ju förändras på 3 år!

Är det många som kör ekonomin på Mac?

MvH \\Bylund

Jag kör Mac både hemma och på jobbet. Vi är ett företag som tillverkar mätinstrument. Jag jobbar på informationsavdelningen. Vi är 5 pers som kör Mac för att skapa broschyrer, manualer, datablad osv. Vår webbdesigner bytte just från Windows till Mac, men vi har kvar PCn för att testa webbsidor i InternetExploder.
Vi är också på gång att börja använda VectorWorks för lite 3D. Våra konstruktörer använder SolidWorks på Windows.

Annars är företaget helt Windows-insnöade. Vi har ett 100-tal datorer och ca 10 servrar, allt Windows.

Som utböling får man vara beredd att kämpa för att få behålla sin plattform. Vi måste alltid anpassa oss efter Windows, men det går ganska bra faktiskt. Nu funkar ju Exchange nästan fullt ut. (Exchange är MS epost-server).

1
Bevaka tråden