Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbolag eller enskild firma? Vad ska jag starta?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hamnat i följande situation:

En sajt jag äger ska köpas av ett företag (XX). Jag säljer domänen och innehållet. Sajten drivs och ägs av nu mig som privatperson, men inför försäljningen vill jag av olika anledningar starta handelsbolag eller enskild firma. Min firma/handelsbolaget tar då över sidan av mig, och säljer sedan sajten mot faktura har jag tänkt.

Tanken är att pengarna jag får in i firman/handelsbolaget för sajten ska användas till lite olika saker, aktieinvestering och eventuellt bokproduktion - dvs ett ganska vitt affärsområde.

Frågor till er kunniga företagare:

1. Vad är bäst utifrån ovanstående: att starta handelsbolag eller enskild firma? (Vad skiljer dom bägge åt egentligen?)

2. Kan jag, efter att ha startat firman/handelsbolaget, sälja sidan till min firma/handelsbolaget för 1 krona, och därefter sälja till företaget XX för det pris vi kommer överens om? Eller måste jag göra på något annat sätt för att sälja sajten från min firma/mitt handelsbolag?

3. Vilka verksamhetsbegränsningar finns det i firman/handelsbolaget när försäljningen är gjord? Kan jag investera i aktier och producera böcker trots att det är så vitt skilda områden?

4. Vart startar jag bäst enskild firma/handelsbolag? Vad kostar det?

Tackar och bockar på förhand!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-23 22:03

Handelsbolag är för flera ägare: juridisk person!

Sälj till enskilda firman din hobbyverksamhet (vet inte om det fortfarande är 6 000kr) som du då inte behöver skatta för.
Och sälj sen de datorer och annan utrustning som du måste använda för att hålla sajten igång mm till firman. Privatperson som säljer till firma tar inte upp moms!

När du registrerar enskild firma hos Bolagsverket (tror 1 000kr) se till att du fyller i så spridd verksamhet som möjligt för att täcka det du vill syssla med. Tänk på att namnet som du väljer också skall täcka så mycket som möjligt för att det inte skall bli två firmor.

Det kan sägas en hel del mer om saken men kolla starta eget sidor.

Personligen anser jag att aktier bara är till för att göra folk arbetslösa eller försämra arbetsvilkoren! Är inte tänkt som någon politisk diskussion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 09:28

Jag känner inte till hur reglerna är för HB men i enskild firma får du inte syssla med aktehandel. Alla aktier räknas till din privata förmögenhet. Det är möjligt att det är tillåtet i HB men för HB krävs minst två delägare.

Ursprungligen av osve97:

Jag känner inte till hur reglerna är för HB men i enskild firma får du inte syssla med aktehandel. Alla aktier räknas till din privata förmögenhet. Det är möjligt att det är tillåtet i HB men för HB krävs minst två delägare.

Hmm.. Men det finns inga hinder för en enskild firma att placera en del av firmans pengar i fonder?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 08:58
Ursprungligen av Goldbeach:

Hmm.. Men det finns inga hinder för en enskild firma att placera en del av firmans pengar i fonder?

Jo, fonder och liknande kommer att räknas till din privata förmögenhet.
Dock är reavinstskatten privat 30 % kapitalskatt och vinster som görs i företaget beskattas ju med både egenvagift (ca 30,5%) och kommunalskatt (ca 31%) och ev statlig skatt (om du tjänar över brytpunkten) så det är antagligen mer lönsamt att äga fonderna privat.

De vinster du gör i företaget kan du ta ut vartefter och satsa i fonder. Sedan kan du sätta in pengarna i företaget igen senare, eftersom de pengar du sätter in är skattade kan du ta ut dem igen utan att behöva skatta ännu en gång, ungefär som att du har lånat dem till företaget alltså.

Jag uppdaterar min tidigare utsaga om HB och kapitalplacering och det verkar som att det är tillåtet, men ta inte detta för 100 % sanning för jag är inte helt säker. För HB krävs dock minst två ägare.

Det är gratis att registrera enskild firma. Om du vill ha ett särskilt namn på firman kan du välja att registrera och skydda det; detta kostar pengar.

AM

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-01-26 09:48

Antar att det är Fendern det handlar om - grattis till försäljningen!!!

Lite offtopic:
Är intresserad av forumleverantörer - du kör med Invision på Fendern - hade du utvärderat många innan valet föll på dem - vad var avgörande?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-26 12:44
Ursprungligen av Goldbeach:

1. Vad är bäst utifrån ovanstående: att starta handelsbolag eller enskild firma? (Vad skiljer dom bägge åt egentligen?)

Enskild firma står på dig som individ och kan endast startas av en ENSAM ägare. Handelsbolag är på de allra flesta sätt identiskt med enskild firma med den väsentliga skillnaden att det inte överhuvudtaget GÅR att starta den som ENSAM ägare -- man måste vara minst två. Alltså: starta enskild firma om du är EN person, starta handelsbolag om du är TVÅ personer; det är inte ett "val" du kan göra överhuvudtaget.

Tack för alla svar! Nu har jag den info jag behöver för att fundera vidare.

Wiberg: Är du medlem, eller vet du att det är en av mina sajter på annat sätt? Isåfall känner du kanske till att Fendern inte är min enda sajt. Vilken av dom detta berör säger jag inte.
Angående valet av forum till Fendern; jag valde det jag då hade störst erfarenhet av, det var det som styrde. Men sök här på 99mac, det finns en tråd nånstans där de olika forumvarianterna diskuteras. Jag sökte efter tråden nu, men hittar den tyvärr inte. Men det är en annan tråd som sagt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-01-30 22:42

äh, jag chansade - Fendern är just en sådan lyckad nischad site/community som drakarna letar efter... har du fler som är aktuella säger jag grattis igen!

1
Bevaka tråden