Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta åt sig jobb på företaget som man egentligen inte sysslar med.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-22 00:19

Hej

Jag undrar vad som gäller om jag gör ett jobb som är helt utanför det område jag egentligen ska syssla med?

/Tobias

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-22 00:44

Du får utveckla lite..

  • Oregistrerad
  • 2006-01-22 01:50
Ursprungligen av filuren:

Du får utveckla lite..

Tror han mer utanför de områden han har angett till Bolagsverket.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 11:03

Ja precis, jag menar att jag har angett att jag ska syssla med en viss verksamhet till bolagsverket. Men hur blir det om jag gör något helt annat jobb?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 11:07

"...och dämed förenlig verksamhet"...

Ursprungligen av Torkel:

"...och dämed förenlig verksamhet"...

Precis . . . om det på nåt sätt går att förknippa verksamheterna så ska det nog gå bra. Om du vågar säga vad det är så kanske vi kan hjälpa. Reklamverksamhet t.ex. kan ju vara ett enormt brett område.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-23 11:14

konsultverksamhet likaså. Det är ju vad du vill...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-23 12:04

Jag har angett att jag främst ska syssla med fotografering och hemsidor. Men nu har jag ett helt annat jobb att hjälpa en poalre att rigga ljud/ljus under en konsert.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-23 20:50
Ursprungligen av ohls:

Jag har angett att jag främst ska syssla med fotografering och hemsidor. Men nu har jag ett helt annat jobb att hjälpa en poalre att rigga ljud/ljus under en konsert.

RSV skiter egentligen i VAD du gör, bara du sköter skatter, moms, osv.
Skälet att man ska tala om vad man pysslar med är bara för att ha statistiskt underlag för t.ex. samhällsplanering och annat.
Så gör vad du vill och oroa dej inte. Men om du så småningom ändrar versamhetens karaktär helt o hållet, så kan du väl berätta det för dom.
Förresten, så är jag ganska säker på att man inte blir bestraffad om man gör "fel" sak i alla fall..

Ursprungligen av ohls:

Jag har angett att jag främst ska syssla med fotografering och hemsidor. Men nu har jag ett helt annat jobb att hjälpa en poalre att rigga ljud/ljus under en konsert.

Kan du inte fotografera konserten då så blir hela showen rekvisita?

Ändra till skatteverket

Har inte läst alla inlägg. Men som svar skulle jag säga att det bara är att skicka in en ändringsanmälan till OBS! - Skatteverket. Finns på baksidan av din F eller FA skattsedel. Där kan du också ange hur många procent av din verksmahet som ägnas till vad. 99 % fot och 1% ljudriggning t ex. Lätt som en plätt.
Kör på det du vill göra. sannolikt är det så att avdrag och kostnader på företaget motsvarar andel av verksamhet - oj det blev luddigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 23:41

Jag håller helt och hållet med Danne V.

Oavsett vilken verksamhet du angett vid registrering av bolaget måste du kunna motivera dina kostnader, och har du en intäkt av en verksamhet som gör detta möjligt så kommer inte skattemyndigheterna att krångla även om denna verskamhet skiljer sig från vad du angett vid registrering av bolaget. Helt säkert!

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2006-01-23 20:33

Om det i framtiden blir en större/betydande del av din verksamhet kan du ändra i bolagsordningen. Om det inte blir så, behöver inget ändras. Du är absolut inte förhindrad att ta åt dig jobb inom andra områden.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-24 01:13

okej, det låter bra tack för alla svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-24 09:17
Ursprungligen av ohls:

okej, det låter bra tack för alla svar.

Men jag skulle nog i alla fall lägga till hos prv att man sysslar med bla lba bla, och därmed förenlig verksamhet - så slipper man tänka på det...

Jag har å andra sidan drivit en krog i 2 år med tillstånd som är ganska svåra att få i ett bolag som enligt bolagsordnningen skulle syssla med fastigheter

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-24 09:21

Min revisor sa att det kan vara bra att ha en beskrivning som motsvarar det man gör för att kunna få göra avdrag för inköp. Jobbar man med reklam så kan man dra av nästan vad som helst, är det inget man behöver för verksamheten så kan det ju vara rekvisita.
Men blir man granskad så kan det ju vara bra att kunna styrka det.

  • Medlem
  • 2006-02-01 23:45

Håller inte riktigt med Danne V här. Skatteverket bryr sig definivt om vad man gör och att sköta sina skatter etc är i det här sammanhanget lika med att (som Konrad säger) bara ta kostnader i företaget som är relaterat till verksamheten. Är du fotograf så är det OK att köpa en massa kameror, men är du musiker så kan skatteverket ifrågasätta dessa kostnader i företaget.

Om det bara gäller intäkter däremot så spelar det nog ingen roll vilken typ av tjänst man fakturerat.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-02 08:24
Ursprungligen av tby:

Håller inte riktigt med Danne V här. Skatteverket bryr sig definivt om vad man gör och att sköta sina skatter etc är i det här sammanhanget lika med att (som Konrad säger) bara ta kostnader i företaget som är relaterat till verksamheten. Är du fotograf så är det OK att köpa en massa kameror, men är du musiker så kan skatteverket ifrågasätta dessa kostnader i företaget.

Om det bara gäller intäkter däremot så spelar det nog ingen roll vilken typ av tjänst man fakturerat.

Visst. Dom kan ifrågasätta. Men inte hindra dig om du kan visa klara papper.

Om du har registrerat dig som bagare och bakar bullar 364 dagar om året, men en dag får en chans att köpa och sälja 500 getter med god förtjänst (alltså inte med förlust), så går det alldeles utmärkt att dra av kostnaderna för halm och transporter eftersom du också deklarerar och skattar för inkomsten.

Lägg märke till att det handlar om ett tillfälligt jobb.

Skälen är givetvis politiska och går ungefär ut på att dom 1) annars skulle uppmuntra folk att göra svartaffärer och därigenom 2) missa skatteintäkter och 3) skulle bidra till sämre ekonomi eftersom en grundförutsättning för en välmående stat är att så mycket pengar som möjligt "roterar" (dvs omsätts) så ofta som möjligt.

Ett extremt, men tydligt exempel: Om det kom in en oljeprins från Saudi och ville köpa min verksamhet för en miljard, så skulle jag i så fall inte få sälja och dra av försäljningskostnader för Skatteverket eftersom jag inte har registrerat att jag säljer företag och kontorsutrustning. Du hör hur knäppt det låter, va?

D

  • Oregistrerad
  • 2006-02-08 00:39

Skatteverket skiter i vad det står hos Bolagsverket (Prv är inte inblandade längre)
Däremot är det bra om det står rätt verksamhet på Registreringsbeviset.
Detta är lätt och gratis att ändra. Att ändra verksamhetsbeskrivning hos Bolagsverket
kostar däremot 800:-! Om du gör avdrag som inte stämmer överens med verksamheten
(kontrolleras endast vid revision) kan du styrka dessa med arbetsbeskrivningen på fakturorna.
Såg en granskning av bolagsverket på Insider. En ganska meningslös statlig instans där massa folk bränner skattepengar. Betalar du in moms och F-skatt i tid brukar det vara lungt.
Har funkat för mig i 12år.

1
Bevaka tråden