Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Länkar om projektledning tack!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi håller på att starta upp ett projekt på jobbet och jag har blivit tillfrågad om jag vill ta projektledar-rollen. Låter rätt spännande och jag överväger nu om jag ska tacka ja eller inte. Projektet är ett mindre projekt med bara runt 4-6 personer plus mig så det är ingen jättegrej.

Nu undrar jag om nån vet nå bra länkar till sidor som handlar om projektledning. Allt är av intresse, särskilt såna som tar upp klassiska misstag.

Jag inser att detta inte är nåt man bara kan läsa sig till men jag har viss erfarenhet sen tidigare och vill nu bara förkovra mig i lite nyttig läsning.

Ta en sväng förbi ditt lokala bibliotek. Många brukar har bra litteratur om detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 12:02

[QUOTE="Rickard AJag inser att detta inte är nåt man bara kan läsa sig till men jag har viss erfarenhet sen tidigare och vill nu bara förkovra mig i lite nyttig läsning.[/QUOTE"]

Det fattar jag annaars skulle dom nog inte be dig,

Ursprungligen av Rickard A:

Vi håller på att starta upp ett projekt på jobbet och jag har blivit tillfrågad om jag vill ta projektledar-rollen. Låter rätt spännande och jag överväger nu om jag ska tacka ja eller inte. Projektet är ett mindre projekt med bara runt 4-6 personer plus mig så det är ingen jättegrej.

Nu undrar jag om nån vet nå bra länkar till sidor som handlar om projektledning. Allt är av intresse, särskilt såna som tar upp klassiska misstag.

Jag inser att detta inte är nåt man bara kan läsa sig till men jag har viss erfarenhet sen tidigare och vill nu bara förkovra mig i lite nyttig läsning.

Vad gäller projektet - alltså inom vilket område - hur ser er actionplan ut ?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-05 12:09
Ursprungligen av Tangen:

Det fattar jag annaars skulle dom nog inte be dig,

Vad gäller projektet - alltså inom vilket område - hur ser er actionplan ut ?

Kan det här vara nå´t för dig?

http://www.mongara.se/?katID=30

Ursprungligen av Picasso:

Kan det här vara nå´t för dig?

http://www.mongara.se/?katID=30

Jepp, tackar!

Ursprungligen av Tangen:

Vad gäller projektet - alltså inom vilket område - hur ser er actionplan ut ?

Det är ett order och logistik projekt. Själva visionen är inte färdigskriven än men på det stora hela går det ut på att minska möjligheterna att göra fel, skapa rutiner, skapa ordning och reda och effektivisera. Idag har vi mycket felplock, mycket manuella rutiner som inte finns dokumenterade, alla gör olika, det finns ingen kontroll över att man gör rätt och det är stökigt och rörigt på arbetsplatserna. Vi ska också göra oss av med "defekter" i vårt affärssystem t ex vad det gäller utskrifter- idag är det så yxigt att vi inte kan styra dem som vi vill utan det är låst till vissa skrivare och folk får gå långa sträckor för att hämta följesedlar och det blir ihopblandat.

Sen är min ambition att vi ska dra nytta av e-tjänster där det är lämpligt. T ex sitter vi idag och skriver fraktsedlar för hand i vissa fall när det finns bokningsmöjligheter via internet där man kan ha adressbok mm.

Mitt motto är "Ordning och reda, pengar på fredag" och "Less is more". Jag vill ha en rejäl storstädning där vi gör oss av med all bråte som ligger överallt. Det ska vara rent och snyggt och finnas hyllor/fack/papperskorgar tydligt uppmärkta. Vi ska ha stor skyltara som säger "Kurir" eller "Returer". Papper som måste sparas ska sparas på ett sånt sätt att alla kan hitta dem om den som gjorde dem är sjuk.

Kanske inte var så jättetydligt svar men än har inte beställaren kommit med den kompletta specen.

Ursprungligen av Rickard A:

Det är ett order och logistik projekt. Själva visionen är inte färdigskriven än men på det stora hela går det ut på att minska möjligheterna att göra fel, skapa rutiner, skapa ordning och reda och effektivisera. Idag har vi mycket felplock, mycket manuella rutiner som inte finns dokumenterade, alla gör olika, det finns ingen kontroll över att man gör rätt och det är stökigt och rörigt på arbetsplatserna. Vi ska också göra oss av med "defekter" i vårt affärssystem t ex vad det gäller utskrifter- idag är det så yxigt att vi inte kan styra dem som vi vill utan det är låst till vissa skrivare och folk får gå långa sträckor för att hämta följesedlar och det blir ihopblandat.

Sen är min ambition att vi ska dra nytta av e-tjänster där det är lämpligt. T ex sitter vi idag och skriver fraktsedlar för hand i vissa fall när det finns bokningsmöjligheter via internet där man kan ha adressbok mm.

Mitt motto är "Ordning och reda, pengar på fredag" och "Less is more". Jag vill ha en rejäl storstädning där vi gör oss av med all bråte som ligger överallt. Det ska vara rent och snyggt och finnas hyllor/fack/papperskorgar tydligt uppmärkta. Vi ska ha stor skyltara som säger "Kurir" eller "Returer". Papper som måste sparas ska sparas på ett sånt sätt att alla kan hitta dem om den som gjorde dem är sjuk.

Kanske inte var så jättetydligt svar men än har inte beställaren kommit med den kompletta specen.

Det låter som du är beställaren! Vad jag menar är: i rollen som projektledare är det sällan en bra idé att ha egna ambitioner, om dessa inte till punkt och pricka stämmer överens med uppdragsgivarens ambitioner. Du bör begära ett mycket tydligt projektdirektiv av uppdragsgivaren, annars vet du inte när du har lyckats. Projektdirektivet bör innehålla målformuleringar utan alltför mycket tolkningsutrymme, tidplan samt vilka resurser du kan använda dig av. Och blanda inte ihop dina egna idéer med uppdragsgivarens!

Som projektledare har du uppgiften och rollen att leverera gentemot de mål som specificeras i uppdragsbeskrivningen. Som projektledare väljer du hur målen ska uppnås, men du specificerar inte målen.

Ursprungligen av Pegges:

Det låter som du är beställaren! Vad jag menar är: i rollen som projektledare är det sällan en bra idé att ha egna ambitioner, om dessa inte till punkt och pricka stämmer överens med uppdragsgivarens ambitioner. Du bör begära ett mycket tydligt projektdirektiv av uppdragsgivaren, annars vet du inte när du har lyckats. Projektdirektivet bör innehålla målformuleringar utan alltför mycket tolkningsutrymme, tidplan samt vilka resurser du kan använda dig av. Och blanda inte ihop dina egna idéer med uppdragsgivarens!

Som projektledare har du uppgiften och rollen att leverera gentemot de mål som specificeras i uppdragsbeskrivningen. Som projektledare väljer du hur målen ska uppnås, men du specificerar inte målen.

Det du säger nu är faktiskt precis vad en kompis sa när jag berättade för honom om det hela! Dock har jag faktiskt lite med beställningen att göra för upprinnelsen till projektet är klagomål som jag och flera andra har haft. Det beslutades då att nåt måste göras och slutade med att jag blev ombedd att leda projektet. Så jag och beställaren har nog rätt överensstämmande ambitioner.

Men det är intressant mycket av det du säger eftersom att jag känner igen mycket av det från projekt jag själv deltagit i. Det har varit otydligt projektsyfte/mål, det har varit direkt orealistiska tidplaner och det har varit projektledare som totalt flummat iväg. Så nu vill man ju inte göra samma misstag själv.

Det svåraste för mig är nästan att avgöra hur mycket man gör själv. Jag har väldigt lätt för att ta åt för mycket isf att delegera ut det. Det har dock blivit bättre på senare tid men fortfarande så tar jag gärna åt mig mycket. Dels för jag tycker det är kul och dels för jag i vissa fall inte litat på en del av deltagarna i vissa frågor. Just denna gång känns dock gruppen riktigt bra.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-05 13:05

Det här kanske kan vara användbart också.
http://www.qbis.se/

Ursprungligen av Rickard A:

Det är ett order och logistik projekt. Själva visionen är inte färdigskriven än men på det stora hela går det ut på att minska möjligheterna att göra fel, skapa rutiner, skapa ordning och reda och effektivisera. Idag har vi mycket felplock, mycket manuella rutiner som inte finns dokumenterade, alla gör olika, det finns ingen kontroll över att man gör rätt och det är stökigt och rörigt på arbetsplatserna. Vi ska också göra oss av med "defekter" i vårt affärssystem t ex vad det gäller utskrifter- idag är det så yxigt att vi inte kan styra dem som vi vill utan det är låst till vissa skrivare och folk får gå långa sträckor för att hämta följesedlar och det blir ihopblandat.

Sen är min ambition att vi ska dra nytta av e-tjänster där det är lämpligt. T ex sitter vi idag och skriver fraktsedlar för hand i vissa fall när det finns bokningsmöjligheter via internet där man kan ha adressbok mm.

Mitt motto är "Ordning och reda, pengar på fredag" och "Less is more". Jag vill ha en rejäl storstädning där vi gör oss av med all bråte som ligger överallt. Det ska vara rent och snyggt och finnas hyllor/fack/papperskorgar tydligt uppmärkta. Vi ska ha stor skyltara som säger "Kurir" eller "Returer". Papper som måste sparas ska sparas på ett sånt sätt att alla kan hitta dem om den som gjorde dem är sjuk.

Kanske inte var så jättetydligt svar men än har inte beställaren kommit med den kompletta specen.

Finns egentligen bara en enkel lösning på alla dina problem, inkl. hur du ställer upp projektplanen:

Getting Things Done

Så. Där sa jag det! Mer behövar jag inte säga. Men jag ger dig ett par länkar så att du kan läsa vad det handlar om.

http://www.davidco.com/
http://www.43folders.com/2004/09/08/getting-started-with-getting-things-done/
http://gtdbook.43folders.com/
http://del.icio.us/gtd/
http://www.minezone.org/wiki/MVance/GettingThingsDone
http://www.officezealot.com/GTD/
http://www.technorati.com/tag/gtd

Om du får igenom det här systemet så blir ni effektivare, färre misstag, kontrollen blir enklare, rutinerna klarare osv. Ditt"Ordning och reda" passar så bra in på GTD att det egentligen inte finns nån anledning att inte genomföra det!

Det finns också bra tips på hur ett projekt läggs upp, tilläggsprogram för Outlook ( plus hundratals ideer om hur man kan använda det i andra program som Mail, entourage, OmniOutliner, MindMapper med AJAX osv.

Go for it, det funkar för mig!

Det finns hur mycket litteratur som helst om projektledning. Olika skolor och standardiserade metoder dessutom. Kolla upp om ditt företag följer en viss metod, om så är fallet kan du säkert ta del av en del dokumentation om den metoden. Generellt vill jag varmt rekommendera att du läser The Art of Project Management av Scott Berkun (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0596007868/qid=1139139557/sr=8-2/ref=sr_8_xs_ap_i2_xgl/203-5987791-9324723)

Kom dock ihåg att man inte blir en fullfjädrad projektledare genom att läsa en bok, det fordrar erfarenhet också. Men någonstans måste du ju börja.

Ursprungligen av Pegges:

Det finns hur mycket litteratur som helst om projektledning. Olika skolor och standardiserade metoder dessutom. Kolla upp om ditt företag följer en viss metod, om så är fallet kan du säkert ta del av en del dokumentation om den metoden. Generellt vill jag varmt rekommendera att du läser The Art of Project Management av Scott Berkun (http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0596007868/qid=1139139557/sr=8-2/ref=sr_8_xs_ap_i2_xgl/203-5987791-9324723)

Kom dock ihåg att man inte blir en fullfjädrad projektledare genom att läsa en bok, det fordrar erfarenhet också. Men någonstans måste du ju börja.

Tackar!

Nej projektledare blir inte av att ha läst en bok. Jag har dock viss erfarenhet tidigare men detta projektet är det första för mig som så att säga är ett "riktigt" projekt. Riktigt i det avseendet att det innefattar arbetet på flera avdelningar, det finns en riktig styrgrupp och en beställare med tydliga mål. Tidigare projekt har varit avdelningsinterna och inte alls särskilt formella.

Ursprungligen av Rickard A:

Tackar!

Nej projektledare blir inte av att ha läst en bok. Jag har dock viss erfarenhet tidigare men detta projektet är det första för mig som så att säga är ett "riktigt" projekt. Riktigt i det avseendet att det innefattar arbetet på flera avdelningar, det finns en riktig styrgrupp och en beställare med tydliga mål. Tidigare projekt har varit avdelningsinterna och inte alls särskilt formella.

OK, det låter som du har koll på grejerna! Rekommenderar fortfarande boken dock.... många bra konkreta tips om hur man "hanterar" uppdragsgivare och projektdeltagare.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 02:06

Kanske lite tips om hur man håller möten?
http://berunda.se/archive?problem=14

Med viss erfarenhet av att driva stora IT-projekt vill jag ge dig följande tips:

1. Det finns några hyggligt nya trådar här på 99Mac om affärssystem, kolla på dem. En del tips kan du hitta där utifrån vad du skrev om målet för projektet.

2. Bästa informationen om att leda projekt hittar man i böcker, inte på webben, så tyvärr har jag inga tips där

3. Några böcker som jag har läst: "The mythical man-month" (sägs vara den bästa boken som någonsin skrivits om projektledning för mjukvaru-utveckling, läs mera här: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mythical_Man-Month ) och en liten rolig en "Konsten att misslyckas med projekt" av Lena Börjeson (hon stavar sitt namn med ett s). Den senare är en tvärtombok och innehåller massor med dåliga råd. Om man inte följer ett enda av dem, så bör du, i alla fall i teorin, klara dig finfint.

4. Håll dig borta från alla böcker om projektledning som börjar yra om någon teori illustrerad med fiffiga diagram i form av trianglar eller överlappande cirklar eller metoder som har akronymer - dessa böcker är inte till för dig utan andra navelskådande, fulländade teoretiker.

5. Den absolut bästa informationen står inte i några böcker, den hittar du istället i helt andra böcker om den mänskliga naturen, tex "Fursten" av Machiavelli, "The art of war" av Sun Tzu, "Flugornas herre" av William Golding, och alla böcker av Scott Adams (tex "The Dilbert Principle" eller "The joy of work") De två senare är betydligt roligare än de före. En annan väldigt rolig: "Makt som hobby" av Tönis Tönisson som handlar om hur man påverkar människor till att göra som man vill och att slippa bli påverkad att göra som andra vill.

6. Håll dig också borta från förnumstiga råd som att man skall upprätta noggranna tidsplaner, projektbeskrivningar och tekniska specifikationer och teckna "bra" avtal.

Du kan göra allt det rätt, skriva en perfekt tidsplan och en lysande projektbeskrivning och en detaljerad teknisk specifikation, men när det är dags att genomföra så är utförandet i händerna på kollegor och uppdragsgivare som inte kommer att agera som de kloka, mogna och erfarna människor som främst är intresserade av att göra sitt jobb på ett bra sätt, som du tror att de är. De har helt andra behov och motiv för sitt beteende och du måste hitta andra metoder att kontrollera, styra och verifiera. Därför nästa punkt:

7. Oerhört mycket har skrivits om fiffiga metoder för att få människor att samarbeta och lösa problem och det allra mesta är väldigt bra men en del är förstås inte fullt så bra. Allt dessa metoder sammanfattas under begreppet "sociala uppfinningar" (Googla även på "Social inventions" ) och är sådana saker som tex mindmapping, stående möten, NLP mm.

Detta beskrivs inte i böcker om projektledning utan de finns på andra ställen på biblioteket, ibland psykologi eller kanske personlig utveckling. Boken "Arbetsglädje" av Ron Watson innehåller en del av detta, liksom även Linda Pergo Moore "Träna din intelligens" (innehåller ett bra avsnitt om problemlösning) och många böcker av Edward de Bono (Metoder att tänka utanför lådan http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_De_Bono ), Tony Buzan (Mindmapping mm http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Buzan ), Eugene Raudsepp, Anthony Robbins (NLP mm http://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_Robbins ).

Det finns en massa intressant att läsa och jag kan berätta mycket mera om detta och vad jag har läst. Anledningen att jag nämner just dessa namn är inte att de är allra bäst, men på samma avdelning som de finns, finns också de intressanta böcker du söker.

8. Vad som inte står i böckerna är dock väldans mycket och det är de faktorerna som gör att projektet går åt skogen, så lycka till och så ses vi på puben efteråt...

Det finns en "for dummies" i projektledning som kan vara bra att börja med http://www.amazon.com/gp/product/076455283X/sr=1-3/qid=1139229213/ref=pd_bbs_3/103-3932732-8269431?%5Fencoding=UTF8 . I övrigt är min rekommendation att du har en vettigt detaljerad projektplan du tagit fram med hjälp av projektdeltagarna och fått ok på av styrgruppen. Kontinuerliga avstämningsmöten med kund och projekt är förstås viktigt, och sist men inte minst, dokumentera! Projektplan med uppdateringar, förändringsdokument, mötesprotokoll o.s.v.
"Triangeln" som nämns här uppe är bra att känna till, sidorna består av "Kostnad, Kvalitet, Tid" där du kan byta ut "kvalitet" mot produkt eller liknande, det man menar är helt enkelt vad projektet ska leverera. Projektledarens mål är att leverera rätt produkt, i tid och till avtalat pris/kostnad. Om något påverkar en av sidorna påverkas oftast de andra också vilket man måste ta hänsyn till. En liten förändring i produktens innehåll påverkar ofta priset och leveranstiden negativt vilket behöver kommuniceras/godkännas till projektdeltagare/styrgrupp.

Det verkar finnas många här i forumet som kan projektledning så du lär ha mycket stöd om du stöter på frågor eller problem, lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-06 13:57

Motivation är det viktigaste, arbetsglädje. Och att man är klar över de stora huvuddragen, att man koncentrerar sig på dem, tidigt får funktionsdugliga prototyper klara, och inte gräver ner sig i detaljer direkt. Detaljerna - design osv - tar man sen, när skelettet är klart. Dokumentation för dokumentationens skull är värdelös. Fokusera på görandet, inte planerandet.

Ursprungligen av Mondo:

Motivation är det viktigaste, arbetsglädje. Och att man är klar över de stora huvuddragen, att man koncentrerar sig på dem, tidigt får funktionsdugliga prototyper klara, och inte gräver ner sig i detaljer direkt. Detaljerna - design osv - tar man sen, när skelettet är klart. Dokumentation för dokumentationens skull är värdelös. Fokusera på görandet, inte planerandet.

Med all respekt varnar jag för "Fokusera på görandet, inte planerandet". All tid du lägger ned på planering har du igen i slutresultatet i form av kvalitet, pris och tid! Se det som när du bygger ett hus, börjar du snickra och spika innan du funderat på grund och avlopp sitter du på pottan i samma stund som du reser takstolarna.

Ursprungligen av Mondo:

Motivation är det viktigaste, arbetsglädje. Och att man är klar över de stora huvuddragen, att man koncentrerar sig på dem, tidigt får funktionsdugliga prototyper klara, och inte gräver ner sig i detaljer direkt. Detaljerna - design osv - tar man sen, när skelettet är klart. Dokumentation för dokumentationens skull är värdelös. Fokusera på görandet, inte planerandet.

Fel.

Motivation är oväsentligt. Om man har en plan med allt under kontroll och med realistiska tidsramar arbetar man motiverat mot gemensamma mål.

Jag lägger upp mina projekt så här:

1. Mål & principer - VARFÖR genomför vi projektet? Vilka av mina principer skapar ramarna omkring projektet?
2. Vision - VAD föreställer jag mig som ett genomfört projekt? Vad är den konkreta produkten?
3. Brainstorming - HUR vill/kan vi göra?
4. Organisera ideerna/arbetsmomenten. Vad vill vi använda, vad faller bort?
5. Bestäm ordningsföljden för de olika momenten. Vilket är nästa åtgärd för att projektet ska komma framåt?

Om inte dessa punkter är klara finns risken att det börjas i fel ände. Utan en plan tappar man snabbt kontrollen över projektet och projektledaren vidtar nödåtgärder (punkt 5). Arbeta mer! Större projektgrupp!
När inte det hjälper försöker PL sedan att organisera gruppen (steg 4). Detta kommer inte heller att hjälpa.
Så vad göra? Brainstorming såklart!
Frågan "Har nån en bra ide?" är meningslös att besvara i denhär situationen. Hur vet du att det är en bra ide när du inte ens vet vad som ska komma ut i slutändan, visionen?
I slutet kommer det sedan ett proffs utifrån, inkallad av en tämligen irriterad chef, och vänder på kaoset genom att helt enkelt ställa den frågan som skulle ha ställts först:
Vad är det ni vill åstadkomma?

Lustigt att du nämner triangeln akerstrom. Det finns ett gammalt programmerarutryck som lyder: "On time, on budget, no bugs. Pick two."

Enligt boken Mythical Man Month som jag länkade till var just en av teserna att i IT-projekt så stämmer inte den triangeln. Det var därför jag avrådde från att förlita sig på den eller andra traditionella projektstyrningsmetoder alltför mycket.

Som sagt, man kan göra allt det du säger helt korrekt och enligt alla konstens regler och då får man troligen den 72% misslyckande-graden som IT-projekt sägs ha. Så mitt råd var just att söka andra svar än de traditionella.

Det är i alla fall min erfarenhet då jag mycket väl känner till och har arbetat på just det sätt du förespråkar. YMMV.

Håller dock med dig om definitionen av projektledare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-06 16:01

Men det var ju det jag menade, om än med färre ord: att de stora huvuddragen måste vara i centrum, inte detaljerna, såvida det inte är en standardprodukt av typen 1A som någon har tagit fram tidigare. Men utan motivation blir det fina projektet bara oinspirerad sk-t i alla fall.

Maklöst intressant allt ni skriver! Jag hade inte en aning att det fanns så mycket kompetent folk inom detta området här. Man får ju helt klart mersmak!

Glömde skicka med länkar till diskussionerna för affärssystem, dels medlemsregister för organisationer med många medlemmar och dels affärssystem för bokförlag.

Medlemsdatabas
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?p=654302
(Varning för mina enormt långa inlägg)

Affärssystem
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=91011

1
Bevaka tråden