Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IT-Företagen Standardavtal

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är detta något man skall använda sig av som liten enskild firma? Licensavgiften på 6000 ex moms per år känns lite mastig när den aktuella omsättningen ligger på ca 80 000 ex moms per år...
Eller ska jag ta kontakt med en jurist jag känner och låte henne skriva ett avtal åt mig för ett par tusenlappar?

Hälsn. Johan

Var fick du det ifrån? Att avtalen kostar 6000:- alltså?

Citerar från http://www.itforetagen.se/ > Avtal > Avtalssida > IT-Projekt > Beställ avtalet här:

"Här kan du beställa avtalet IT-Projekt. Avtalen säljs i buntar om 10 exemplar. Medlemspris 150kr/bunt Icke-medlemspris 300kr/bunt Vid köp av avtal tillkommer en beställningsavgift på 100 kr samt moms och frakt."

Alltså 400:-+moms och frakt för 10 stycken, eller 40:- per styck.

Rättelse: Jag ser nu var du fick 6000:- ifrån. Det är en årlig kostnad för ett abonnemang där du kan ladda hem avtalen elektroniskt.

Ja precis, att ha det på papper känns ju sisådär, man vill ju gärna kunna bifoga det på eget brevpapper osv.

Hittade dock ett gratisavtal som jag ska kika närmare på - HamIT-99.

Att bifoga det på eget brevpapper är nog inte riktigt poängen just med standardavtalet. Utan att lusläsa det kan ju inte kunden se om det verkligen är standardavtalet eller inte, så ur kundens synvinkel skulle jag nog tycka det är bättre med det förtryckta som man bifogar med sin offert. Avtalen är tryckta med IT-företagens logo på ett vikt A3 med en liten inlaga med ett par förklaringar.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-02-13 15:29

Det här får jag väl äta upp men senast jag kollade (ett par år sedan) så upplevde jag standardavtalet som väldigt leverantörsvänligt (på bekostnad av kundens rättigheter) så jag skrev ett eget som var mer blanserat. Det är väl dags att läsa texterna igen och se vad jag missförstod...

Annars så är Tazs resonemang helt rätt, vitsen är ju att kunden snabbt skall se att det är den officiella versionen och har man brytt sig om att sätta sig in den i tidigare affär behöver man inte göra det igen. Det är mao en ren service och omtanke mot kunden att använda de färdigtryckta avtalen. Hmm. Vilket jag då inte har gjort. *skratt* Får nog titta på det här igen som sagt...

Ursprungligen av Khedron:

Det här får jag väl äta upp men senast jag kollade (ett par år sedan) så upplevde jag standardavtalet som väldigt leverantörsvänligt (på bekostnad av kundens rättigheter) så jag skrev ett eget som var mer blanserat. Det är väl dags att läsa texterna igen och se vad jag missförstod...

Annars så är Tazs resonemang helt rätt, vitsen är ju att kunden snabbt skall se att det är den officiella versionen och har man brytt sig om att sätta sig in den i tidigare affär behöver man inte göra det igen. Det är mao en ren service och omtanke mot kunden att använda de färdigtryckta avtalen. Hmm. Vilket jag då inte har gjort. *skratt* Får nog titta på det här igen som sagt...

Jag skulle nog aldrig använda "standardavtal". De brukar, precis som Khedron sade,
vara hemskt vinklade för att bevaka ena partens rättigheter och ignorerar den andres. Jag har skippat ett jobb en gång för att kunden ville att jag skulle skriva på ett avtal som gav kunden precis alla rättigheter till allting jag skapade, inte ens begränsat till projektet eller i tiden. Totalt vanvett, men kunden sade att det var författat av en jurist. Visst, för att till 100% garantera kundens intressen ja, men till den grad att det kunde missbrukas på gräsliga sätt av den som ville. Det gör till exempel att den som avtalet är skrivet för automatiskt vinner alla tvister. Det är frågan om den kunden ens hade behövt betala för utfört arbete om han inte ville.

Nej, avtal får man läsa med skepsis. Min respekt för jurister fick sig en rejäl smäll den där gången. Nu litar jag inte på annat än exakt vad jag läser, med många blickar på vad man kan ha mellan raderna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 17:30

Annars har jag ett avtal som ligger som grund för samarbetet, sedan kompletteras uppdraget med offerten där uppdraget specificeras - gjort för byrå men det borde funka?

Vill du läsa ?

/Tangen

Jag läser gärna även om HamIT-99 verkar innehålla det mesta av det bästa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-13 18:13

kommer ett mail, svara på det så att jag kan skicka det via mail...

/Tangen

1
Bevaka tråden