Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilopuls

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett litet dilemma, jag sällar mig till gruppen av människor som har god kondition och springer göteborgsvarvet (21km) på strax över 100 minuter och håller mig rent allmänt i god fysisk form genom kampsport konditions- och fysträning. Men jag har ett problem, jag har en konstant ganska hög vilopuls som sällan går under 60 slag i minuten. Det lär inte vara direkt onyttigt att ha hög vilopuls men en låg är definitivt att föredra, om inte så för min självkänsla.

Jag letar efter någon träningsteknik eller liknande att hjälpa mig att sänka min vilopuls, jag har gjort ett par försökt att hitta något runt på på nätet men egentligen inte hittat något matnyttigt.

Några tips eller idéer?

  • Medlem
  • 2006-02-17 00:34

Varför skall du göra det? Vältränade människor har i regel väldigt låg eller väldigt hög puls. Inget onormalt med det? Eller tänker du gå i ide?

Ursprungligen av Korsriddaren:

Varför skall du göra det? Vältränade människor har i regel väldigt låg eller väldigt hög puls. Inget onormalt med det? Eller tänker du gå i ide?

Låg vilopuls lär minska risker för diverse sjukdomar marginellt. Men den främsta anledningen till att jag vill ha en lägre puls är att jag tycker det är jobbigt med det snabba bultandet i bröstet även om jag t.ex. sitter och läser eller inte gör något aktivt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-17 09:21

Meditation?

  • Medlem
  • 2006-02-17 09:51

Yoga. Du måste lära kroppen att slappna av. Yoga är det bästa sättet enligt mig.

Hariom tat sat.

Ursprungligen av 3OPAH:

Yoga. Du måste lära kroppen att slappna av. Yoga är det bästa sättet enligt mig.

Hariom tat sat.

Har du några tips på var/hur jag ska börja?

  • Medlem
  • 2006-02-17 13:13
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Har du några tips på var/hur jag ska börja?

Kolla om det finns Yoga-kurser där du bor. Priset bör ligga runt 800-1000 kr för 8-12 ggr.
Eftersom du har god fysisk kondition rekommenderar jag Ashtanga-Yoga eller Power-Yoga som många brukar kalla den.
När du har gått kursen kan du skaffa en bra Yoga-DVD och köra själv hemma (det blir billigare).
Det är viktigt att inte börja med DVDn eftersom man inte har någon feedback på sig själv. En bra Yoga-lärare kan upptäcka om du gör saker fel och rätta till dig.

Om du bor i Göteborg kan jag rekommendera den här mannen -->> http://www.asanayogacenter.com/.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-17 11:21

Betablockerare?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-21 09:30

Vilopulsen är helt inviduell. Du sänker den ifall du blir bättre tränad men det går bara jämföra med sig själv! Det finns så mycket annat som spelar roll; blodvärde, lungvolym, lungornas syreupptagningsförmåga, storlek på rören som blodet åker runt i mm. Tänk på att vilopulsen tar du när du har vilat en stund utan att röra på dig...

Ska definitivt kolla närmare på Yoga, tack 3OPAH! Finns tydligen power-yoga här i Linköping.

Problemet är att jag och alla i min omgivning tycker att jag har bra kondition (bortsett från mamma som var duktig tävlingssimmare i sin ungdom ). Ändå känns det som om min vilopuls rusar hur mycket jag än tränar, jag borde ju ha en låg vilopuls trots allt...

Verkar inte vara ngt att vara orolig för, men avslappn-tekniker kan fungera. Jag har själv kört en hel del "Uneståhl" (Lars Eric U - ganska känd idrottspsykolog förr, nu allmänt känd avslappningspsykolog) när jag idrottade, det hade god effekt på min mentala stress/förmåga att slappna av vid stress, få lägre puls i sb med sportande.

Annars; det ligger lite (onödig) prestige i vilopulsen, Wassberg och G Svan låg väl kring 30-40 om jag minns rätt.

Uneståhl lyssnade (och läste) jag en del av när jag spelade handboll aktivt. Han var bra för självförtroendet och prestationen. Det kanske mycket har blivit en psykologisk grej, men jag vill mest sänka pulsen för att jag tycker att det är jobbigt att ha den så hög.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-22 11:23

Jag har alltid haft låg puls, av naturen. 40 slag/minut, och jag har aldrig motionerat.

Därför hade jag enorma problem när jag gjorde lumpen. Min plutonchef gjorde tillvaron till ett halvt helvete för mig, som om han hade nåt personligt agg mot mig och ingen annan. han "visste" nämligen att jag var en fuskare som gjorde allt för att slippa jobba.

Det var 1972-73, och på den tiden mätte man konditionen hos folk genom att kolla vilopuls och kroppsvikt på nåt sätt. P.g.a. min låga puls, så hamnade jag alltid bland maratonlöpare och skidåkare när dom testade konditionsvärdet. Jag tyckte det var enormt lustigt, eftersom jag inte orkade springa särskilt långt eller fort alls innan jag lät som ett ånglok och fick håll.

Så småningom, tyvärr alldeles försent, fattade jag att det var just det som plutonchefen hängt upp sig på. Han var övertygad om att jag kunde springa tre dygn i sträck utan att svettas, och blev förljaktligen vansinnig när jag alltid kom bland de två sista i plutonen när vi hade terränglöpning...

Sens moral: Njut av din höga puls.

  • Medlem
  • 2006-02-22 15:28

Lite summering:

Puls = antal hjätslag. Hjärtat är "konstruerad" för ett visst antal slag under sin livslängd. Hjätmuskelcellerna är bland de få celler i kroppen som inte förnyas (om inte jag missminner mig hel fel).
Alltså är det bra om man kan få ner pulsen och på så sätt öka hjätats livslängd. Enkel matamatik men behöver inte stämma på alla människor.

Hursomhelst, Niklas jag tycker att du gör helt rätt i att försöka få ner pulsen.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-22 21:56

Under några aktiva fotbollsår i tonåren lärde jag mig en okomplicerad mediationsteknik - förmodligen Uneståhlvarianten. Jag mediterade med djup avslappning mycket regelbundet och hittade så småningom ner till vegetativ nivå mycket snabbt.

På något sätt tycker jag att träning i detta borde vara del av skolgymnastiken och den fysiska allmänbildningen - jag har alltid haft oerhörd nytta av att snabbt varva ner och komma i balans.

Dock, det är en färskvara så underhållsmediation är att rekomendera.

1
Bevaka tråden