Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Språk: Utom blir förutom

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-25 14:11

Folk vet ofta inte skillnaden på utom och förutom. Vilken skillnad? frågar ni er kanske då. Där ser ni, svarar jag.

Jag fick ett reklamutskick i brevlådan i går, med följande formulering:

Citat:

Handla var du vill med Statoil Mastercard:
0,5% bonus på alla övriga inköp överallt (förutom på andra bensinstationer i Sverige).

Det är mycket möjligt att Statoil ger bonus på inköp även på andra bensinstationer, som de skriver. Men det troliga är att de menar utom där de skriver förutom.

Detta exempel får illustrera det faktum att folk i mindre och mindre utsträckning vet att utom och förutom är varandras motsatser. Förutom är mer besläktat med utöver. Lite tydligare:
1. Alla från jobbet var på festen förutom jag och Nisse.
2. Alla från jobbet var på festen utom jag och Nisse.
I exempel 1 var jag och Nisse på festen. I exempel 2 var jag och Nisse inte på festen. Förutom inkluderar, utom exkluderar.

Läs och lär!

För övrigt borde Statoils byrå lära sig att skriva isär "0,5" och "%".

edit: fixade ett slarvfel.

Senast redigerat 2006-02-25 15:01

Tusan, det hade jag ingen aning om, och ändå fick jag mvg på nationella proven i svenska...

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Tusan, det hade jag ingen aning om, och ändå fick jag mvg på nationella proven i svenska...

Nationella proven är på inget sätt perfekta. Personligen har jag aldrig heller sett särskilt bra teoretiska prov. De flesta missar på något vilket gör dem ineffektiva.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-25 15:41

Vadå skriva isär?
Ska inte ett procenttecken hänga på utan mellanslag, menar du?
Jag kör alltid så.

Ursprungligen av Konrad:

Vadå skriva isär?
Ska inte ett procenttecken hänga på utan mellanslag, menar du?
Jag kör alltid så.

Oftast gör man precis så, men som jag lärt mig är det mer korrekt att skriva isär mängd och enhet. T ex så skriver man ju inte 100kr, man skriver 100 kr.

Men oavsett hur man skriver så går oftast budskapet fram.

  • Medlem
  • 2006-02-25 16:01

Till att börja med är det ett oskick att inte skriva ut procent, eller kronor för den delen , i löpande text. Om man gör det blir det också uppenbart att det ska vara ett mellanslag. 0,5procent ser inte bra ut. Procenttecknet är bara en ersättning för ordet och ska behandlas på samma sätt.
Det är okej att skriva % eller kr endast i tabeller eller liknande sammanhang.
Sådeså!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-25 17:59
Ursprungligen av Baron:

Till att börja med är det ett oskick att inte skriva ut procent, eller kronor för den delen , i löpande text.

Du verkar ju ha en ganska flexibel inställning till vad som är korrekt svenska; sedan när är det ok med smileys mitt i en mening?

  • Medlem
  • 2006-02-26 00:17
Ursprungligen av Jogin:

Du verkar ju ha en ganska flexibel inställning till vad som är korrekt svenska; sedan när är det ok med smileys mitt i en mening?

Det är klart att jag har. Den som inte har ett flexibelt sätt att hantera ditt språk blir snabbt extremt tröttsam att läsa eller lyssna till. Det blev okej att använda smileys mitt i en mening ungefär samtidigt som man konstruerade smileyn.
Det tillhör grundkursen att man anpassar språket efter sammanhanget. I Statoils fall är det fråga om en informationstext. Där kan man ställa högre krav på språklig stringens än i mer eller mindre loja diskussioner i ett avslappnat sammanhang på internet. Smileys gör sig inte särskilt bra på papper över huvud taget, i synnerhet inte i formella sammanhang.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-25 16:41

Japp, ett par bra exempel är också:

Förutom att vi plockar lingon så äter vi också de få hjortron vi hittar.

Vad ska vi ha på julbordet, förutom skinka?

"Det är okej att skriva % eller kr endast i tabeller eller liknande sammanhang."

Jag tycker det låter bättre med "Det är endast okej att skriva % eller kr i tabeller eller liknande sammanhang", alltså att flytta påendast.

  • Medlem
  • 2006-02-25 16:55
Ursprungligen av bogg:

"Det är okej att skriva % eller kr endast i tabeller eller liknande sammanhang."

Jag tycker det låter bättre med "Det är endast okej att skriva % eller kr i tabeller eller liknande sammanhang", alltså att flytta påendast.

Jaharu. Just det är att annat problem i dag. Om du sätter "endast" där du vill utesluter du att det kan vara något annat än okej. Förlängningen på våra respektive meningar blir så här:
1. Det är okej att skriva % eller kr endast i tabeller eller liknande sammanhang, inte någon annan stans, endast där.
2. Det är endast okej att skriva % eller kr i tabeller eller liknande sammanhang, det är inte dåligt eller perfekt, endast okej.

Det blir alltså ett syftningsfel.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-25 17:37
Ursprungligen av Baron:

Jaharu. Just det är att annat problem i dag. Om du sätter "endast" där du vill utesluter du att det kan vara något annat än okej. Förlängningen på våra respektive meningar blir så här:
1. Det är okej att skriva % eller kr endast i tabeller eller liknande sammanhang, inte någon annan stans, endast där.
2. Det är endast okej att skriva % eller kr i tabeller eller liknande sammanhang, det är inte dåligt eller perfekt, endast okej.

Det blir alltså ett syftningsfel.

Ja, det har du rätt i, jag det nu när du säger det:)

Ett bra förhållningssätt är väl att inte skriva så att ens bästa vän kan förstå, utan så att ens värsta fiende inte kan missförstå…

Alla har vi väl hört Hassan-klassikern där han vill byta ett shampo FÖR fett hår till ett shampo MOT fett hår.

Den som säger att såna missförstånd inte kan uppstå gör klokt i att erinra sig Stickan Anderssons gamla devis: "Folk är inte så dumma som man tror, de är dummare"

För den som är road av klantiga syftningsfel bidrar jag med ett lite exempel från Kraft Foods hemsida, som oavsiktligt gör äldre tiders svenskar till kannibaler (genom att påstå att de åt sociteten inte bara praliner)

Senast redigerat 2006-02-26 08:52
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-26 09:53

Apropå klassiker och syftningsfel som kan bli ödesdigra (speciellt för somliga), kan man ju påminna om vikten av rätt kommatering.

Kejsaren som fick en benådningsansökan från en dödsdömd fånge. Kejsaren, som för tillfället var på gott humör eftersom han just sett Sverige spöa Tjeckien med 7-3, skrev i hörnet på papperet: "Benådas, inte avrättning." och skickade ut det till sin adjutant för renskrivning. Varpå adjutanten skrev "Benådas inte, avrättning".

1
Bevaka tråden