Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod stoppas i Frankrike

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt News.com har iPod-försäljningen stoppats tillfälligt i Frankrike. Anledningen är att iPod kan spela för hög ljudstyrka i hörlurarna - över den lagstadgade gränsen på 100db.

Apple iPod har sålts i Frankrike i över ett år men det är alltså först nu som "problemet" har uppmärksammats. En firmwareuppdatering som sänker högsta ljudnivå är på väg och kommer göra att försäljningen får fortsätta återigen.

Läs den Franska lagtexten här:
http://ordmed.org/csp98/L44-5.html

Kommentarer?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 11:23

Ils sont fous

  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 11:25

Haha.. o dom säger att sverige är ett förbuds-samhälle..

Helt rätt!! Spelar apparaterna för högt skall de förbjudas, eller i alla fall åtgärdas. På den punkten (och andra punkter som rör ljudföroreningar) ligger Sverige långt efter i utvecklingen. På många håll i övriga europa är till exempel ljudteknikern själv ansvarig för att lagstadgade ljudnivåer följs. Gör han inte det riskerar han grova böter och till och med fängelse. Helt rätt det med...

Kort och gott, Vive la France!!!

/JO

Oj, oj, oj...
Grodätarna har gjort det igen...

Visste ni föresten att det är förbjudet att kommunicera på annat språk än franska i all marknadsföring i det landet???
Bakåtsträvare - vadå???

  • Oregistrerad
  • 2002-10-01 20:59

jo, fransmännen har mycket skumt för sig, men just det här är väl inte så farligt, det handlar ju mest om att skydda folk..

Är väl ok, kommer säkert förbud här med.
Själv tycker jag det är skitbra med för hög output, då kan man ju ha fetare lurar

Säger bara "Secam"

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Oj, oj, oj...
Grodätarna har gjort det igen...

Visste ni föresten att det är förbjudet att kommunicera på annat språk än franska i all marknadsföring i det landet???
Bakåtsträvare - vadå???

Bittra erfarenheter från mina besök i Frankrike då det gäller språkvägran annat än franska.
Djupt kränkande var det att behöva få tala med en rygg då man frågade en enkel fråga på engelska

Bakåtsträvande? Kanske. Mera en konstig kombination utav Nationalism samt Mindrevärdskomplex skulle jag tro.

Hoppas mina framtida besök inehåller trevligare erfarenheter att ta med till gamla Svedala.
Svor en lång tid på att aldrig sätta min fot på Fransk mark igen.
Deras arrogans och oförskämdhet chockade mig faktiskt.
Även på nätet har jag samma erfarenhet, tyvärr.

Inte sagt att alla fransoser är otrevliga. Men mina erfarenheter innehåller bara en massa negativt.

Synd, så synd. Man vill ju inte annat än att utbyta trevliga ögonblick med nytt folk i ett annat land, ellerhur?!

Då det gäller deras förbud av iPod kan jag inte annat än hålla med. Tumme upp för detta.

G-bit

[ 01 Oktober 2002, 22:10: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-01 22:30

Fransmännens arrogans är en attityd - och som med alla attityder sitter den på ytan. Innerst inne vet varje infödd fransman (och "franskvinna") att de är ...är bäst i världen! En attityd som också finns ibland spanjorer och amerikaner och japaner.... men det ÄR en teater som bygger på egen nationell stolthet och självkänsla.

Ibland undrar man hur det står till med oss svenskar.
Vi är snabba på att fälla dom över andra, men dåliga på konstruktiv själkritik och j*vlaranamma... Visst har jag också varit (många,många gånger) i Frankrike och fått utstå "turistförnedring" och oblida ögon...men ett, två ord på franska och så kan de vara hur charmiga,vänliga och tillmötesgående som helst.

Du måste alltid ta seden dit du kommer. Det får besökare i Sverige också...och de som inte gör det får minsann smaka på den svenska "baktalarmentaliteten".

Jepp, jag tycker svenskar är det knepigaste folket i världen - sorry to say!

:rolleyes:

Edit: glömde ju hålla mig till tråden och säga att jag nog tillhör dem som snabbt kommer att spela sönder mina iPodlurar av hög volym...

[ 01 Oktober 2002, 22:32: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-01 22:37

Har alltid ogillat Frankrike och fransmännen, däremot gillar jag Italien och italienarna skarpt. Det är en milsvid skillnad mellan dem, om man får generalisera grovt, och det får man.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-02 09:28

Problemet med en sån lag är ju att dom (förmodligen) mäter på de sämre snäck-lurarna som hänger med och inte på andra mer svårdrivna lurar som tex stora inkapslade bygellurar som kräver mer effekt för att låta högt.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-02 10:21
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Har alltid ogillat Frankrike och fransmännen, däremot gillar jag Italien och italienarna skarpt. Det är en milsvid skillnad mellan dem, om man får generalisera grovt, och det får man.

Märkligt nog har jag precis samma uppfattning. Italienarna har jag bäst erfarenheter av, och fransmän sämst. Har varit där en del, arbetat och semestrat, men aldrig trivts eftersom jag tycekr det är en utbredd och trist attityd hos merparten av fransmännen. Men jag har väl haft otur, eller?

Jag blir förbannad när jag tänker på Chiraqs attityd, Mitterands självsäkerhet när det gällde kärnvapenprov, sänkta Greenpeace-fartyg, deras handbollslags förnedring av Svenskarna efter att fransmännen vunnit (!) på hemmaplan, osv osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 11:34

Jag tror att fransmännens främlingsfientliga attityd mest beror på en känsla av att deras språk eller kultur är hotade, vilket naturligtvis är en helt obefogad rädsla. Samt av en underlägsenhet i förhållande till USA, Storbritannien och resten av den engelskspråkiga världen. De har inte fattat att Frankrikes tid som stormakt och kolonialistisk utsugare är över.

Italienare, spanjorer, latinamerikaner, araber etc har jag aldrig haft några problem med - de har inte den där arrogansen, den kulturella närsynheten och inskränktheten.

[ 02 Oktober 2002, 11:42: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag tycker att individuella variationer är mycket större än nationella särdrag.

Dvs, Berra Göteborgare kan vara mycket mer arrogant än Alain från Paris. Därför försöker jag stålsätta mig så gott det går mot mina egna och andras förutfattade meningar. Det är också förutsättningen för att jag själv skall kunna kräva att andra inte dömmer mig i förhand med vilka fördomar-man-nu-kan-ha mot vita datakillar, whatever. JAG vill bli bedömd för det jag GÖR, inte för det folk trodde att jag skulle göra. Jag misstänker att även du Mondo vill bli bedömd så, och säkert alla andra på också. Även fransmän.

För övrigt är jag nöjd med voymen i min iPod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-02 12:39
Citat:

quote: Jag tycker att individuella variationer är mycket större än nationella särdrag.

Klart att det finns individuella variationer, men det finns också nationella särdrag - och de är ganska lätta att iaktta. Svenskarna har sina, tyskarna sina och fransmännen sina.

Kolla den här länken:
http://www.serve.com/shea/work.htm
Kolla under "Stereotypes"!

Håller inte alls med Mondo mfl i deras hårda dom över fransmännen. Era erfarenheter överensstämmer inte alls med mina, men som alltid färgas erfarenheterna av våra fördomar och personliga preferenser. Kort sagt, när man åkt runt i Europa tycker jag att folk generellt är trevliga, oavsett nationalitet. Jag har haft lite otur med engelsmännen, men jag är inte beredd att döma ut dem som nation för det.

Vad gäller fransosernas försyndelser på världspolitikens arena är det väl bara att hålla med. Fast om antalet skurkstreck där skulle få styra synen på folket har vi inte många nationer vi kan acceptera (tyskland-nazisterna, england-kolonialismen, USA-värst av dem alla i modern tid).

1
Bevaka tråden