Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kapat mejlkonto

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 00:16

Har råkat ut för det osannolika att någon kapat mitt Yahoo-konto ([email protected]), som jag haft i 7 år. Att jag är förbannad är dagens understatement! Jg har skött mitt lösenord, bytt det, gjort det jobbigt, aldrig skrivit ner det, etc. Yahoo är tröga med att svara på mina mejl och jag lutar åt att leja en egen hacker för att ta tillbaka det. Nu funderar jag på några saker:

a) Varför kapa mitt konto? För att spamma?

b) Hur mycket jobb kan det ha inneburit? Jag hade inget enkelt lösenord, som betydde något tydligt.

c) Finns det något enkelt sätt att undvika alla problem med det här? Jag har skickat ut massmejl hela kvällen, till alla vänner och bekanta som har sin mejladress på mitt gamla konto. Segt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 00:46

Skriv ett elakt brev til Yahoo så att kontot blir avslutat eller i alla fall återlämnat till dig snarast - Yahoo kan inte vara intresserade av att ha hacker i systemet,

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 07:15

Skrev till Yahoo direkt, men har inte fått respons. Ska skriva ÄNNU mer upprört brev i dag och se när det tar skruv hos dem...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-03-22 08:51

För att kapa ett konto på Yahoo måste man känna dig väl. Jag hade ett konto en gång som jag glömde lösenordet till, efter ett antal personliga frågor fick jag lösenordet. Så den som har kapat finns i din närmaste krets, skulle jag tro.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-03-22 09:10

Vänta nu, hur vet du att någon loggat in som dig?
Om det är så att någon skickat spam med dig som avsändare så behöver de ju inte ha hackat någonting. Man kan ju ange vilken avsändaradress man vill, epost är ju inte säkrare än så.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-03-22 09:12

Vad menar du med "kapat". Kan du inte längre logga in? Eller är det nån som använder kontot? vad får dig att dra slutsatsen att det är nåt jävelskap bakom? Kan det inte lika gärna vara nåt som hänt hos Yahoo, typ att dom fått nåt virus eller blivit hackade och har problem med en massa konton?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 09:16
Ursprungligen av Henrik Betnér:

c) Finns det något enkelt sätt att undvika alla problem med det här? Jag har skickat ut massmejl hela kvällen, till alla vänner och bekanta som har sin mejladress på mitt gamla konto. Segt.

Det verkar som dom kommit in i hans adressbok - vilket borde innebära att dom kan logga in på honom, eller att dom knäckt det på nåt annat sätt?

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-03-22 17:12

Jag kan inte komma in på kontot alls. När jag fick mejlet från Yahoo, som bara torrt kostaterade att jag bytt lösenord (jag fick det till mitt alternativa mejladress), försökte jag omedelbart först logga in (gick inte) och därefter snabbt få ett nytt lösenord skickat till min alternativa adress, men det var redan försent. Adressen var ändrad, liksom frågan som är till för att komma ihåg lösenordet.

Jag kommer alltså inte ens in.

Jag har också funderat över om någon i min närhet kan ligga bakom, men har inte kunnat räkna ut vem som tycker så illa om mig.

Jag är ångande asförbannad!!!!!!!

Har redan snackat med en kompis som har hackerpolare, för att se om någon kan hacka tillbaka kontot åt mig (har utlyst en liten belöning till den som lyckas...).

Har fortfarande inte fått respons från Yahoo.

(edit kl.21.51)

Har nu fått respons (icke-automatiserad) från Yahoo, men det är goddag yxskaft. Återkommer.

Senast redigerat 2006-03-22 21:52
1
Bevaka tråden