Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Priser i Göteborg?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1. Var i Göteborg eller dess närområde hittar jag lägsta priset på ett 1GB minne till en 1GHz 12" Powerbook ?? Vilka specar ska jag följa ??

2. Kan man lossa originalminnet ( 256MB ) och behålla det 512MB minne som jag satte in när jag köpte Powerbooken ?? Vill alltså ha 1,5GB...

3. Någon som kan en bra länk till hur man själv byter hårdisken i PB 12" och törs man satsa på en 7200rpm:are som har max cache ??

Ursprungligen av Olle@mac:

2. Kan man lossa originalminnet ( 256MB ) och behålla det 512MB minne som jag satte in när jag köpte Powerbooken ?? Vill alltså ha 1,5GB...

Nej, det finns bara en minnesplats så du får byta 512MB modulen.

Ursprungligen av Olle@mac:

3. Någon som kan en bra länk till hur man själv byter hårdisken i PB 12" och törs man satsa på en 7200rpm:are som har max cache ??

www.pbfixit.com har en tydlig guide för detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-03-30 12:26

(aj aj aj, två igen. Jag som trode att jag skulle få vara först ..)

1. Inte helt säker på detta men www.microhard.se (gårda) samt www.inet.se (Ringön) brukar ha bra priser. Annars kör www.macoteket.se.

2. Tror inte det.

3. http://www.ifixit.com/Guide/53.11.0.html . Jag skrev ut guiden på papper sedan tejpade jag fast skruvarna på "rättplats" på bilderna allteftersom jag skruvade loss dem. Då blev det en barnlek att skruva ihop den igen, tro mig det är många olika skruvar. Se till att ha bra verktyg, jag lyckades lånade "proffs :-)" phillips samt Torx mejslar. Det är ju inte så kul att råka ta sönder spåren på de små skurvarna. Det svåraste momentet är när du ska lossa överdelen från själva chassit (sidan 7 i guiden), det sitter nämligen med haspar som är svåra att lossa. Det ser simpelt ut i guiden men jag hade problem där.

Jag kör en 5400 disk och har ingen anning om ifall man kan köra en 7200. Personligen så tror jag att det är bättre att satsa pengarna på max minne.

Lycka till
/Daniel

Urk... Microhards "Shortcut" svarade att dom för 1GB tar hela 2.251 kronor inkl. moms, surt sa räven. Macoteket tar 1.244 kronor inkl. moms. Macforum tar 2.499 inkl. moms - Något ställe som kan matcha Macoteket eller ?? Tror jag ska slå en signalt till Johan på Macsupport och se OM det går att handla via dom ifall dom kan matcha priset...

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2006-03-30 21:16

Olle, jag tar 1450:- inkl. moms för 1GB DDR333, 200pin.
Jag har även en beg. minnesmodul som hela tiden suttit i min egen PB12, som du kan få köpa för 950:-. Dock utan momskvitto för det är min privata dator.

Det nya minnet för 1450:- får du momskvitto på.

Hör av dig.

Mats

Tack Mats, jag har ett nytt på gång till ett bättre pris än några av de jag nämnt så möjligen så köper jag detta då det är helt nytt... kvitto och garanti är fördelen med nytt..

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2006-03-30 23:02

visst är det så, nytt + garanti är bäst.
Om det strular till sig med köpet, finns det nya för 1450:- inkl. moms. kvar.
Naturligtvis med kvitto & garanti

Ursprungligen av Olle@mac:

1. Var i Göteborg eller dess närområde hittar jag lägsta priset på ett 1GB minne till en 1GHz 12" Powerbook ?? Vilka specar ska jag följa ??

2. Kan man lossa originalminnet ( 256MB ) och behålla det 512MB minne som jag satte in när jag köpte Powerbooken ?? Vill alltså ha 1,5GB...

3. Någon som kan en bra länk till hur man själv byter hårdisken i PB 12" och törs man satsa på en 7200rpm:are som har max cache ??

Har inte du nära till Lidköping? Jag har för mig att PowerPC har erkänt låga priser på minnen. (eller hade jallafall)

Ursprungligen av David Slättne:

Har inte du nära till Lidköping? Jag har för mig att PowerPC har erkänt låga priser på minnen. (eller hade jallafall)

Nej egentligen inte men min tjej bor nära Lidköping och vi brukar åka dit ibland, kan iof kolla men letar samtidigt efter en totallösning där även ny HD ingår allternativt byta hela datorn om jag bara får ett rimmligt mellanpris. Ser att dom tar 1490 för minnet vilket iof i normala fall är ett bra pris även fast dom är nästan 250 kronor dyrare än Macoteket... Ska iof inte stirra mig blind på priset - billigast är inte alltid bäst, har dom Samsung original så är priset bra - Macoteket lär knappast sälja Samsungs minnen.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2006-03-31 11:36
Ursprungligen av Olle@mac:

... billigast är inte alltid bäst, har dom Samsung original så är priset bra - Macoteket lär knappast sälja Samsungs minnen.

Mina är iaf Samsung

/Mats

Ursprungligen av iMoz:

Mina är iaf Samsung

Vad heter Ditt företag som säljer minnen eller har du privat importerat dom ?

Hej Olle!

Jag brukar handla på www.pc-kungen.se (butik vid Heden)... jag har bara haft goda erfarenheter, köpte Samsung orginal minnen till min G5:a där som har funkar 100%-igt.

De tar 1552:- ink. moms för Samsung orginal, DDR 1GB SODIMM PC2700DDR333, 200pin
http://212.75.85.247/ProductDetail.asp?UID={4D0D73D2-726F-492F-9EEA-E2A8407594A6}&artnr=5302517

Ringer du innan till butiken så burukar det inte vara något problem att få hem sakerna till butiken till dagen efter.

Lycka till!
/David

Tack Berggren, ska ha dom i åtanke beroende av hur mycke som jag kan komma att uppgradera Powerbooken, dvs. minne & hårdisk som monteras på serviceverkstad eller byte till helt ny eller nyare mac. Egentligen är de 26 månader som jag haft Powerbooken lite väl kort tid för att göra ett byte.

Olle

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2006-03-31 13:27

Jag har ett litet konsultföretag som heter MGC Data, vilket för allmänheten säkert är helt okänt.
Har ingen snygg butik eller så, men en webshop är på väg, öanseras samtidigt som nya hemsidan

Så, nej ingen privatimport, köper av distributörer här i Sverige, så det blir inga problem med garanti och liknande om det var det du tänkte på?

  • Oregistrerad
  • 2006-05-11 02:53

Fick syn på denna halvgamla tråd.
Ville bara tydliggöra att du får just precis Samsung för det pris vi har uppe på webben (på PowerPC i Lidköping).

Tack Palle men har redan hunnit köpa en i GB modul...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-11 15:21

Hej Olle!

Du hade alltså 768 mb och har nu 1280 mb? Upplever du en markant skillnad?

//Johnnie

Hmm... "Markant" är allt en subjektiv upplevelse men jag kan säga att jag tyckte att det var värt det - har nu en annons på mitt utplockade 512 MB-minne, får se om någon nappar på det.

1
Bevaka tråden