Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dra av moms för en vara där någon annan står på fakturan?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 14:35

Hej,
jag har en fråga. Kan jag i min enskilda firma dra av en tex dator som jag själv använder, men en annan persons namn står på fakturan (tex nån som får bättre pris i en viss butik än vad jag får).

Kan det orsaka problem? Jag antar att det är en fråga om hur petiga skatteverket är, och det är väl bara slumpen som avgör... Men generellt, finns det någon som vet?

Tacksam för svar...
/Svante

Det går nog bara om den personen innehar F-skattsedel.

Ursprungligen av svantet:

Hej,
jag har en fråga. Kan jag i min enskilda firma dra av en tex dator som jag själv använder, men en annan persons namn står på fakturan (tex nån som får bättre pris i en viss butik än vad jag får).

Kan det orsaka problem? Jag antar att det är en fråga om hur petiga skatteverket är, och det är väl bara slumpen som avgör... Men generellt, finns det någon som vet?

Tacksam för svar...
/Svante

Har du betalt varan så borde det väl fungera.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Har du betalt varan så borde det väl fungera.

Jag är inte så säker. Jag tror det hela beror väldigt mycket på vem som faktureras på fakturan.
Om det inte var så skulle det vara ganska enkelt att tvätta pengar på det här sättet.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-04-04 15:51

Om du vill lyfta momsen tror jag det är kört. Fakturan måste vara utställd till din firma. Kan tom bli trubbel om man vill ta mobilräkningen på firman om man har ett privatabonnemang och firman heter något annat än ditt privatnamn.

Transaktionerna borde ju bokföringsmässigt i ditt fall bli: din firma -> polare med rabatt -> datorhandlare vilket är samma som att du köper datorn av polaren. Eftersom du inte få lyfta momsen om du handlar av privatpersoner så borde det vara där skon klämmer.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 16:00
Ursprungligen av Kalle W:

Om du vill lyfta momsen tror jag det är kört. Fakturan måste vara utställd till din firma. Kan tom bli trubbel om man vill ta mobilräkningen på firman om man har ett privatabonnemang och firman heter något annat än ditt privatnamn.

Transaktionerna borde ju bokföringsmässigt i ditt fall bli: din firma -> polare med rabatt -> datorhandlare vilket är samma som att du köper datorn av polaren. Eftersom du inte få lyfta momsen om du handlar av privatpersoner så borde det vara där skon klämmer.

Lyfta momsen får man. Det finns nånting som heter "fiktiv" moms. Dock måste (enligt vissa tjänstemäns tolkning) polaren då redovisa momsintäkt och det kanske han inte vill.

Ursprungligen av kjelle:

Lyfta momsen får man. Det finns nånting som heter "fiktiv" moms. Dock måste (enligt vissa tjänstemäns tolkning) polaren då redovisa momsintäkt och det kanske han inte vill.

Exakt, polare måste ha f-skattsedel och kunna redovisa momsintäkter.

Detta påminner om en del av de diskussioner som varit om att köpa med studentpris när man har egen firma...

  • Medlem
  • 2006-04-04 17:13

Borde det inte kunna lösas på samma sätt som när jag "expensear" saker jag köper. Sällan står det min arbetsgivares namn på kvittot. Du redovisar det helt enkelt som att din polare gjort ett kostnadsutlägg för din räkning.

Det hela bygger dock på att du får originalkvittot.

Eller har jag missat något?

/hpe

  • Oregistrerad
  • 2006-04-04 19:36
Ursprungligen av hpe:

Borde det inte kunna lösas på samma sätt som när jag "expensear" saker jag köper. Sällan står det min arbetsgivares namn på kvittot. Du redovisar det helt enkelt som att din polare gjort ett kostnadsutlägg för din räkning.

Jomen såklart skulle jag få originalkvittot. Jag antar att det bästa är att fråga revisorn, men jag det är ju ofta det står andra namn på kvitton, fakturor och liknande...?

/S

Ursprungligen av hpe:

Borde det inte kunna lösas på samma sätt som när jag "expensear" saker jag köper. Sällan står det min arbetsgivares namn på kvittot. Du redovisar det helt enkelt som att din polare gjort ett kostnadsutlägg för din räkning.

Det hela bygger dock på att du får originalkvittot.

Eller har jag missat något?

/hpe

Endast en halvseriös Revisor skulle godta det.

  • Medlem
  • 2006-04-05 10:20
Ursprungligen av art vandelay:

Endast en halvseriös Revisor skulle godta det.

Det måste väl bero på det aktuella kvittot? Om du köpt en PowerMac och kan visa upp den för revisorn borde han vara nöjd. Därmed borde han eller hon kanske fråga varför du betalt en faktura som inte är i ditt namn. En oseriös revisor skulle inte fråga, men en seriös nöjer sig med svaret om det är bra. I det här fallet skulle ett bra svar vara: "titta där står den, jag använder den som arbetsredskap".

Är köpet mot faktura kan det vara lite lurigare eftersom det blir mycket svårare att motivera. Mot kontantkvitto bör inte vara några större problem då man inte kan vara fakturakund hos alla leverantörer.

/hpe

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-04-05 00:27

Borde det inte gå att handla i butik som privatperson och sedan registrera det på firman, det står ju inget namn på kvittot du får i butiken?

Är det ok att diksutera ev. skattefiffel här förresten?
Ni verkar ju vara väldigt stränga vad det gäller fildelning etc.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-05 09:43
Ursprungligen av art vandelay:

Är det ok att diksutera ev. skattefiffel här förresten?
Ni verkar ju vara väldigt stränga vad det gäller fildelning etc.

Den här tråden handlar ju om hur man undviker skattefiffel!

/S

Ursprungligen av svantet:

Kan det orsaka problem? Jag antar att det är en fråga om hur petiga skatteverket är, och det är väl bara slumpen som avgör... Men generellt, finns det någon som vet?

För att rätt till avdrag för ingående skatt ska föreligga krävs enligt ML att det finns en faktura som innehåller köparens namn och adress. I de fall en leverantör fakturerat någon annan än det företag som förvärvat varan eller tjänsten, måste felet rättas till för att förvärvaren ska kunna få avdrag för den ingående skatten
...
Om det kan anses naturligt att arbetsgivaren står för ett inköp kan den ersättning arbetstagaren erhåller från arbetsgivaren för ett inköp anses vara ersättning för ett utlägg för arbetsgivarens räkning i stället för en kostnadsersättning. När det är fråga om ett utlägg har arbetsgivaren avdragsrätt för mervärdesskatten enligt de allmänna reglerna.

Skatteverkets skrivelse 040316

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-04-19 22:34
Ursprungligen av Johan Sölve:

För att rätt till avdrag för ingående skatt ska föreligga krävs enligt ML att det finns en faktura som innehåller köparens namn och adress. I de fall en leverantör fakturerat någon annan än det företag som förvärvat varan eller tjänsten, måste felet rättas till för att förvärvaren ska kunna få avdrag för den ingående skatten
...
Om det kan anses naturligt att arbetsgivaren står för ett inköp kan den ersättning arbetstagaren erhåller från arbetsgivaren för ett inköp anses vara ersättning för ett utlägg för arbetsgivarens räkning i stället för en kostnadsersättning. När det är fråga om ett utlägg har arbetsgivaren avdragsrätt för mervärdesskatten enligt de allmänna reglerna.

Skatteverkets skrivelse 040316

Jag har enskild firma, och är delägare i ett HB på samma adress. Ibland faktureras fel företag, men enligt min revisor räcker det med att stryka namnet, och ersätta det med det rätta......men då endast under förutsättning att kostnaden betalts från ett konto tillhörande det företag vars namn slutligen står på fakturan.

Sådana här saker är alltid bäst att kolla med sin revisor, eller med Skatteverket.

Namnet på tråden är " Dra av moms för en vara där någon annan står på fakturan?" och citatet ovan från Skattemyndigheten är rätt tydligt.

Ni som säger att det går bra, har ni egna företag?

Dessutom är det skillnad poå utlägg och utlägg. Att köpa fika eller andra typer av relativt små utlägg är okej men att köpa en dator är inte okej. En ny dator är inget man "lägger ut" utan givetvis står det företagets namn på fakturan. Inte en annan persons namn, vilket är det som tråden handlar om! Skatteverket är inte dumma. Glöm inte det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-19 18:05

Om datorn finns i butik, torde väl du kunna följa med och pynta kontant, (om du inte behöver fakturakrediten!)

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Om datorn finns i butik, torde väl du kunna följa med och pynta kontant, (om du inte behöver fakturakrediten!)

Vänligen, Ylan

Rent generellt, ja, men rent specifikt nej.

Namn på denna tråden:
Dra av moms för en vara där någon annan står på fakturan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-19 19:00
Ursprungligen av Eclipse:

Rent generellt, ja, men rent specifikt nej.

Namn på denna tråden:
Dra av moms för en vara där någon annan står på fakturan?

Sorry!

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden