Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överfallen - Vad göra?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så sker det som inte borde ske, man blir överfallen på stand påväg hem till en kompis på södermalm.

Följande sker:

Jag har varit ute och tagit en bira samt var på vandring genom stan hem till en polare, klockan är strax efter halv 12 en lördagkväll, tar tunnelbanan från centralstation till skanstull(?), där jag går av, jag har på min iPod för trivselns skull, då ett gäng tjejer (invandrare, 15-20år, slampigt klädda) följer efter mig och skriker glåpord, bryr mig inte nämnvärt i det och lossas som ingenting. Fortsätter gå mot södra station och medborgarplatsen, men då jag inte är särskilt nykter och inte hittar så bra på söder ännu så går jag vilse, hamnar vid katarinakyrkan(?) där tjejerna från tunnelbanan attackerar mig bakifrån( jag hör dem inte komma pga av hörlurarna), en ganska så kraftig tjej tar stryptag och drar bak min arm vänstra arm. Jag kastar omkull henne i och får en annan tjej över mig som börjar gruffa. Full av adrenalin slår jag helt sonika ner vederbörande flicka, och chockad springer jag därifrån.. Glåpord som svennefitta och östermalmsbrat haglar efter mig. (Till saken hör att jag är extremt invandrarvänlig, öppen, dömer inte folk, jag är inte heller särskilt liten till växten 183/78kg)

Så utan att ha gjort något mot de här tjejerna så attackeras jag med glåpord och fysiskt våld..

Idag när jag kom hem till Boden ringde jag och polisanmälde saken, har också dokumenterat skadorna på både kläder, iPod och mina blåmärken efter tjejernas attack. Blir ett samtal till mitt försäkringsbolag imorrn för att se hur jag ska lösa ersättningsbiten..

Det som är jobbigast är att jag aldrig har känt mig så psykist dåligt som jag gör nu, vart fan är samhället påväg? Förtjänade jag verkligen att få bli attackerad bara för att jag har lite finare kläder en lördagskväll samt en iPod? Gjorde jag någonting fel?

//Joakim - Som behöver skriva av sig lite...

Senast redigerat 2006-04-09 21:42

Vad många lätt missar är att främlingsfientlighet även finns bland invandrare. Du gjorde inget fel. Det var bara de som behövde någon att bråka med, det blev du.

  • Medlem
  • 2006-04-09 22:40

Tufft. Jag har medlidande med dig. Jag tror inte att det måste ha med invandrare-svenne att göra. men visst kan det det. Jag tror mer på underdogperspektivet. De som gör sånt tror jag sällan gör det mot folk i sin egen situation. Mao: folk som tycker att de har det sämre än de förtjänar bankar dem som i deras ögon har det bättre än de förtjänar. Folk som har det bättre än de förtjänar bankar folk som de inte tycker förtjänar något. Jag tror att det är ett klassproblem.

Det bästa du kan göra för dig själv är att förlåta. Jag har fått inbrott i bilen två gånger, och hur obehagligt det än är vet jag att de inte var ute efter mig personligen, och att det är betydligt mer synd om dem än om mig.

***

Jag blev bankad några gånger när jag var i tonåren. Jag tillhörde visserligen en burgen akademikerklass, men såg ut som en hippie dåförtiden. Det hände ett par gånger att några typer ur ett chilenskt gäng gav sig på mig under förevändning att jag hade snackat skit om någons flickvän (som jag aldrig hade hört talas om). Jag var blond, de var svarthåriga, jag kom från en tät sida av stan, de kom från ett eftersatt område. Stan var inte större än att de visste vem jag var (jag syntes ganska bra) och att jag visste ungefär vilka de var.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-09 22:52

Jag blev nerslagen i tonåren flera gånger av vanliga svenskar för att jag hade svart hår, av naturen. Jag är är av utländskt påbrå i andra generationen, men arvet har fortplantat sig och även satt sig på min son. Numera är det inte farligt att ha ett avvikande utseende eller hårfärg, men när jag var ung på 60-talet så var det så.
Nu verkar det vara så att svennar får på nöten för att de ser normalsvenne ut.
Tur man bor på landet.

Senast redigerat 2006-04-10 10:27
  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-09 22:57

För att svara på frågan i ditt första inlägg, så kan du nog inte göra så värst mycket.

Måste tacka för alla värmande visdoms ord, självklart är det inte mycket jag kan göra son enskild person, mer än att fortsätta ha samma attityd och instaällning till invandrare. Dvs en god syn på dem, naturligtvis finns det rötägg ( och enligt mig börjar de bli fler och fler) som hörs och syns mycket, men det finns självklart massor som är jäkligt trevliga och bra människor.

Har legat och analyserat hela kvällen på gårdagens händelse och kommit fram till att det är brister i respekten mellan männsikor som skapar såna här situationer. Och jag tror att det kommer bli värre med tiden, skilda världar så att säga, vi har helt olika moraliska värderingar.

Jag är rädd att det är en omöjlighet att intregrera båda utan konflikter...

Tack återigen för allt.

Joakim

Fy, trist.
Vet inte riktigt vad jag ska säga, men du har mitt medlidande Joakim!

Trist när sådant här händer.

Frågan är om det går att göra något åt detta problem.
För jag tror Baron har rätt i sitt inlägg ang underdog mentaliteten.
Det är där problemet ligger och det är inget lätt problem att komma åt.
Att säga att alla människor har samma möjligheter i Sverige är att lura sig själv, så är det inte idag.
Frågan är om vi, samhället, skulle se till att det blev så, skulle det lösa problemet? Eller åtminstone minska det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 08:56

Trist det här, Joakim!

Jag håller med ovanstående olika talare om att det har med tjejerna som grupp att göra. Det i kombination med hur du såg ut (fina kläder, ipod etc). En och en hade de aldrig gjort något. Det lovar jag. Det här är en gruppgrej.

Jag tror du var på fel ställe vid fel tidpunkt bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-10 09:01

Kan bara säga att jag vet hur det känns - maktlöst och tråkigt...

Att försöka hitta en motivering är lönlöst, det bara är så - även om jag precis som Hicke röstar på gruppen inte på individen )=

Det är väldigt obehagligt att bli utsatt för brott, särskilt våldsbrott, men jag tycker att du gjorde precis rätt, dvs använde den grad av våld du behövde för att försvara dig och sedan springa därifrån.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-04-10 10:52

Jag håller med om att det var bra hanterat!

Jag tror att det är en väldigt liten grupp individer som står för en väldigt stor del av den här typen av brott. Det här gänget håller säkert på så här kväll efter kväll och ser till att brottsstatisktiken håller sig hög. Här i Malmö har vi problem med personrån och det är tydligen en väldigt begränsad grupp som står för nästan alltihop.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-10 12:13

Jag är bara glad att du klarade dig Joakim och att inga knivar/knogjärn var inblandade. I så fall hade bilden sett annorlunda ut.

"Ett tjejgäng" och gröna linjen på tunnelbanan? (och dess närhet):mad:
Dom där har det stått i tidningen om och även varit TV-nyheterna. Fy fan!

Du tog inte kontakt med Stockholmspolisen? Gör det tycker jag, även om polisen nuförtiden bara tycker att man är jobbig som ringer och stör....

Senast redigerat 2006-04-10 12:56

Just det, när du säger det kommer jag ihåg. Fy fan

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,67142768_852__,00.html

Jag tror att de börjat om på nytt efter att ha lugnat sig ett tag i och med skriverierna. Men det är såklart en gruppgrej, och jag tror att de får kickar på att göra det.
Och för att få en kick så måste man hela tiden öka nivån. Det är bara att hoppas att polisen får tag i dem! (om poliserna inte sitter och fikar förstås...)

Ledsen om min misstro till rättsväsendet går igenom för mycket.... men min erfarenhet är att man bryr sig bara om de brott som hamnar på löpsedlarna.

Polisanmälde dem när jag kom hem till Boden, de skickade ärendet vidare till Stockholmspolisen som skulle ta kontakt med mig idag. Har inte fått något samtal från dem kan jag ju säga.. Kanske mycket att göra?

Är nog bara en i statistiken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-17 00:02

Fyfan vad trist. Tänkte tidigare ikväll på hur lite våld jag ser i Stockholm på kvällarna och nätterna och hur många gånger jag rummlat hem med knapp styrfart med iPoden i handen. Snart har man väl jobbat ihop till en sjukhusvistelse...

Hur som helst, var med om en del liknande saker när jag var yngre och mitt råd är att inte låta det påverka dig för mycket och absolut inte låta det ändra dina vanor. Låter som något som är lätt att säga men det är det bästa att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-17 22:37

Hur mår du nu och hur har det gått?

Mår fysiskt bra, planerar att åka ner till sthlm den här veckan, fick f.ö polisens rapport förra veckan där de skrev att de lägger ner förundersökningen i brist på information, så nu ska jag bara skicka in den till mitt försäkringsbolag för att få ut ersättning för skadorna på mig och mina kläder/ min iPod. Inte mycket mer de kan göra tyvärr...

Vidare så har kompisen min fixat så jag ska träffa en psykolog när jag väl kommer ner till sthlm, för att prata ut om vad som skett. Somsagt, känns som man har fått en tankeställare om hur försiktig man ska vara och se upp när man vandrar på gatorna nattetid..

Tack för erat stöd f.ö. Det hjälpte lite

Joakim

  • Medlem
  • 2006-04-18 10:31

Jag lider med dig Joakim, och alla andra som blir drabade av liknande skit.

I den här debatten är det viktigt att man kommer ihåg indivdens eget ansvar. Man måste själv ta ansvar för sitt liv och se till att man inte begår brott. Att andra har det bättre än en själv är inget försvar till att begå brott! Det är viktigt att alla brott utreds och att den skyldiga straffas!
Vi måste ha en noll-tollerans mot brott!
Självklart är det även viktigt att vi hjälper brottsbenägna utsatta personer att komma in i samhälllet och skaffa sig en dräglig vardag.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-04-18 10:51
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Mår fysiskt bra, planerar att åka ner till sthlm den här veckan, fick f.ö polisens rapport förra veckan där de skrev att de lägger ner förundersökningen i brist på information

Joakim

Varför blir man inte förvånad.

Hoppas du slipper råka ut för sånt skit i fortsättningen när du kommer ner till Stockholm. De flesta av oss härnere i fjollträsk är trots allt ganska harmlösa.

1
Bevaka tråden