Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var går middagsgränsen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här i smålands djupa skogar kallas det man äter mitt på dagen för middag. Det man äter på kvällen kallas för kvällsmat.
När jag varit i den stora, stora, staden fattar de ingenting om man säger att man ska äta middag mitt på dagen – det gör man på kvällen där.

Var i Sverige går denna magiska gräns där kvällsmat blir middag?

Här uppe i ljusaste norrland så är middag == varmt mål mat som intas mellan klockan 16:00-20:00, efter det så kallas det varma och/eller kalla målet mat man intar på kvällen för kvällsmat/kvällsfika..

Tillägg: De smålänningarna syftar på när de "ska äta middag" är vad i vanlig folkmun kallas för lunch

Glömde en sak, är verkligen småland så mörk numera? Menar, Gudrun drog ju fram som en orkan där nere

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-04-29 18:45

Det hette "middag" förr, av det enkla skälet att det var mitt på dagen. Under 50-60 talet kom termen "lunch" från engelskan. Mykke tjusigare, tycktes det.

En bekant, förr 1950, växte upp i Västergötland. Varje sommar kom en familj från Stockholm till sommarstugan i närheten, och man handlade hos lanthandlarn. En dag när Stockholmsfrun var och handlade var min bekant i butiken tillsammans med en tant från trakten och väntade på sin tur. Stockholmsfrun skulle ha litegrann "till lunch".

När hon gått och tanten från trakten skulle handla, så hälsade hon på handlarna med orden "Jag ska ha lite till min luns jag också".

Hahaha

1
Bevaka tråden