Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prissättning av hemsida för förening

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-03 12:00

Hej.
Jag har blivit ombedd att lägga en offert på att göra en hemsida åt en bostadsrättförening, då jag inte har lämnat så många offerter undrar jag om nån kan ge mig ett tips på var man kan lägga sig.

Hemsidan ska innehålla nyheter allmän info, ha två nivåer av användare (medlemmar och styrelse). medlemsidan ska innehålla protokoll och liknande.

funderar på att använda mambo/joomla som bas.

Jag förstår att det inte går att ge någon exakt summa med denna ganska begränsande beskrivning av hur sidan ska se ut, men lite tips så jag vet hur jag ska börja räkna på det, vad kan man ta per timma mm.

/sommer

Senast redigerat 2006-05-03 12:13

Jag håller på med ett scoutdistrikts hemsida, och jag får min uppkoppling betald. För en förening tror jag att det blir lättare om du ger ett fast pris. Alltså du anger att för så här många kronor så får ni så här många funktioner.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-03 12:49

Jo jag hade tänkt mig det också, frågan är bara var man ska lägga sig.

Timpriset är helt ovidkommande för föreningen, de vill förmodligen ha ett fast pris. Jag gjorde en liten enkel site för en bostadsförening, deras smärtgräns låg vid 10.000. men allt handlar om hur duktig du är på att övertyga dem om vad hemsidan kan göra för dem, vilken funktionalitet den kan erbjuda och hur tilltalande den är visuellt och användarmässigt. Det finns säkert större bostadsrättsföreningar som är beredda att betala 35- och 40.000 också.

  • Medlem
  • 2006-05-03 14:48

Olav,

br.föreningar som är beredda att lägga 30-40k är nog riktigt sällsynta.

Hittar du någon så go for it.

/Peter

Ursprungligen av hpe:

Olav,

br.föreningar som är beredda att lägga 30-40k är nog riktigt sällsynta...

De tror jag också. Men om en site för en stor förening är riktigt snygg och som genom sina multifunktioner sparar en massa jobb går det att göra en försvarbar kalkyl.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-03 15:08

Den här föreningen är inte så stor så några 30000 tror jag inte det blir. Vad jag är lite nyfiken på är vad man får för en hemsida som denna, det räcker inte med html eftersom det eftersöks olika nivåer av användare mm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-04 07:55

Jag tycker inte alls att det låter orimligt för en bostadsrättsförening att lägga 30-40k på en hemsida. Min förening har t.ex. en årsintäkt på ca 15 milj. kr. Med 400 lägenheter blir 30k inte mycket per boende.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-04 08:33
Ursprungligen av mratin:

Jag tycker inte alls att det låter orimligt för en bostadsrättsförening att lägga 30-40k på en hemsida. Min förening har t.ex. en årsintäkt på ca 15 milj. kr. Med 400 lägenheter blir 30k inte mycket per boende.

Det blir ju inte mycket pengar för en BRF, det stämmer förstås. Men frågan är vad produkten är värd? Produktens värde förändras ju inte avhängigt av BR-föreningens årsintäkt. Som egenföretagare under flera år har jag dessutom knappast upplevt att de kunder som har mest pengar betalar bäst. Snarare tvärtom.

Du kan ju alltid fråga en förening med liknande storlek vad de kan tänka sig att lägga. Säg att du gör en marknadsundersökning för ditt examensarbete eller något liknande om de börjar undra.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-04 09:57

Tack för alla svar, jag tror nog att jag kommer kunna känna av hur mycket jag kan få. Vad jag vill få ut av den här tråden är att se vad personer med mer vana skulle ta, så att jag inte säger 10-15000 sen när dom går till ett annat webdesignföretag så gör dom det för 5000

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-04 11:49
Ursprungligen av sommer:

Tack för alla svar, jag tror nog att jag kommer kunna känna av hur mycket jag kan få. Vad jag vill få ut av den här tråden är att se vad personer med mer vana skulle ta, så att jag inte säger 10-15000 sen när dom går till ett annat webdesignföretag så gör dom det för 5000

Jag tror du ska försöka ändra attityden mot tänkbara kunder.

Så här är det:

Det finns en massa brorsöner, barnbarn och grannungar som alltid kommer att göra "hemsidor" för en spottstyver. Det finns inte en chans att du någonsin kommer att kunna konkurrera med dom, såvida du inte är en sån själv förstås.

Att försöka konkurrera med pris mot dom är fullständigt meningslöst och om du accepterar ett sånt jobb men har ambitioner, kunskap och ansvar som egentligen är professionella, så kommer du bara att bli frustrerad eftersom du hamnar på 10-20 spänn i timmen. Och det är INTE inspirerande.

Istället måste man inse att lejonparten av alla tänkbara kunder BARA stirrar på slutpriset och inte allas bryr sig om support, kompetens, W3C kompatibilitet, möjlighet att viidareutveckla webbplatsen osv. Dessutom skiter dom gärna i mer sociala och arbetsmarknadspolitiska idéer om att hjälpa till att skapa arbetstillfällen på orten.

Den kundgruppen ska du inte bry dig om (såvida du vill bli betraktad som proffs, alltså. har eget företag osv.). Skicka dom en offert som faktiskt talar om hur mycket det kommer att kosta. Tror du att det tar två veckor, full tid, och du ska ha 300 spänn i timmen, så offerera 80 x 300 och inte mindre.

Om du börjar bli Billiga Benke, så kommer dina jobb också att bli betraktade som "billiga", dvs mindre värda jobb. Dilemmat kommer då att bli att du bli låst i ett fack, dvs samma fack som andra "billiga" leverantörer där kvalitén på jobben (ofta) är ganska taskig. Du kommer troligen aldrig att kunna ta vettigt betalt.

Om du däremot inser hur verkligheten är, nämligen att man KANSKE får 10% av jobben man offererar, så är det lättare att ta betalt som det anstår ett proffs. Visst, du kommer att missa en hel del jobb, men du kommer att få in andra eftersom du framstår som en seriös kille som INTE är en brorson eller ett barnbarn som "är duktig på det där med datorer".

Jag tar vettigt betalt för mina tjänster, och har alltid gjort så. Har inga problem att få kunder alls (där överdrev jag en smula). T.o.m. höjde mina arvoden ganska ordentligt vid nyår. Det handlar om psykologi; ta vettigt betalt, så tycker folk att dom köper kvalité (vilket självklart MINA kunder får ).

slut på rant....

Senast redigerat 2006-05-04 12:13
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-04 12:03

Danne V.
Jag håller helt med dig. Jag har inte för avsikt att försöka matcha någons barnbarn som tycker det är kul med datorer.
Dock är jag rätt ny i sammanhanget och har inga speciella referencer. Så där du kan ta 15000 som etablerad tänkte jag lägga mig lite under för att bli mer attraktiv. Lite vad jag undrade va just hur mycket ni som jobbar med att göra hemsidor tror att det kan ta att göra en sån här hemsida. Vad jag vill få ett hum om, är vad ett etaberat företag skulle kunna ta för en sån här hemsida.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-04 13:14
Ursprungligen av sommer:

Danne V.
Jag håller helt med dig. Jag har inte för avsikt att försöka matcha någons barnbarn som tycker det är kul med datorer.
Dock är jag rätt ny i sammanhanget och har inga speciella referencer. Så där du kan ta 15000 som etablerad tänkte jag lägga mig lite under för att bli mer attraktiv. Lite vad jag undrade va just hur mycket ni som jobbar med att göra hemsidor tror att det kan ta att göra en sån här hemsida. Vad jag vill få ett hum om, är vad ett etaberat företag skulle kunna ta för en sån här hemsida.

Åkej, eftersom du ber om det så ska jag fortsätta mitt ordbajseri.

1. Du ska INTE BRY DIG om eventuella konkurrenters tänkbara offerter. Inte ett ögonblick. Om du säger 15.000, så kommer du att fundera på om nån annan kanske offererat 14.500. Säger du 14.500 så kommer du att ligga sömnlös och undra om nån i alla fall inte gett ett bud på 14.000. Osv, osv. Det absolut enda sättet att slippa såna förödande tankar är att vara offensiv och positiv och fokusera på DIG SJÄLV och vad DU kan erbjuda. SKIT I ANDRA!

2. Sälj mer än en webbplats! Varför tror du att McDonalds och andra har menyer med tillval? 5 spänn extra ger dig en stor Cola, 10 spänn extra och du får en säck pommesfrites extra. Du ska göra likadant - ungefär. Visa dom vad dom får, beskriv hur innihelvete lyckliga dom kommer att bli med dig som leverantör eftersom du är kompetent (beskriv utbildning, kurser, etc), snabb ("en normal webbplats med 12 sidor tar ca två veckor tack vare att jag outsourcar till Indien där dom jobbar på natten") gör kod enligt standard (mina sajter kommer att funka många, många år). Dessutom har du bra andedräkt. Med andra ord; visa hur mycket MER dom får än en webbplats. Om du lyckas med det, så är en tusing eller två ofta irrelevanta - precis som när du köper den där hamburgaren och beställer extra gurka fast du egentligen inte behöver den.

3. Ta reda på så mycket du kan om kunden och hans konkurrenter och hans hyresgäster. Leta på Google efter tidningsartiklar. Ta också reda på så mycket du kan om den person du ska träffa därför att.....

4......du ska inte SKICKA över en offert, utan helst boka ett möte och visa upp dig personligen.

Jag vet inte om det kan hjälpa, men jag jobbar själv efter liknande riktlinjer. På min webbplats erbjuder jag i princip inte webbplatser och broschyrer. Jag erbjuder kunder att tjäna mer pengar och webbplatser och broschyer är bara verktyg (se http://www.proformica.com). men det försöker jag alltså att få dom att se bortom själva webbplatsen och att bilda sig en uppfattning om hur mycket mer intäkter den kommer att generera. Ungefär.

Likaså försöker jag ge dom en uppfattning om kvalitén på mina webbplatser gtenom att presentera en lista med fem krav som dom ska ställa på varenda web designer, oavsett om det blir jag eller nån annan. (se http://www.proformica.com/webdesign.shtml).

Nu blev det ett rant igen. Hoppas jag i alla fall inspirerat till några nya tankebanor. Men det viktigaste är i vart fall att aldrig fundera över vad konkurrenter ger för pris. Det är troligen den mest meningslösa sysselsättning en affärsman (vilket du är) kan pyssla med.

Förresten: Om du nu är så ovan att lägga offerter, så indikerar det att du blivit kontaktad av dom? Jag rekommenderar att du börjar leta tänkbara kunder mer aktivt. Gör du det, så har du snart lärt dig offerera och sälja. Och det är faktiskt halva jobbet. Minst.

Danne

Senast redigerat 2006-05-04 14:25
  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-04 13:47

Tack för inlägget och länken till din sida (grymt snygg föresten). Den gav bra ideer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-04 19:32

Jag håller helt med Danne V. Lycka till med produktionen, sommer!

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-04 19:35
Ursprungligen av mratin:

Jag håller helt med Danne V. Lycka till med produktionen, sommer!

tackar, ska få uppdraget först bara

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-05-04 19:50

Bra och intressant diskussion för en annan som har liknande funderingar: Hur ska man kunna ta betalt etc.

Snygg site Danne V. Och kloka ord!

/M

Kan bara instämma, jag har suttit i samma sits själv. Man har lagt sig jättebilligt för att få jobb i början, och visst får man några, men man får slita för en spottstyver och hamnar i "lågbudgetfacket". Numer kan jag ta bra betalt för det jag gör och får många förfrågningar, så det är bara att lämna realistiskt uppskattningar till kunder. Köper kunden det jag offererat blir jag glad för jobb / pengar, tycker dom att det är för dyrt är jag glad att jag slipper jobba för småslantar utan kan ta på mig andra jobb som betalar bättre istället.

Visst är det frestande att lägga sig lågt för att få in någon jobb alls i början, men överdriv inte. Sätt hellre att det kostar t ex 20 000, men att du kan ge rabatterat timpris av en eller annan orsak. Att köpa en vara som normalt kostar 20 000 för 10-15 000 känns som ett klipp, att köpa en vara som kostar 10 000 från början känns som att man köper något undermåligt (om man räknat med att det bör kosta 15-20).

  • Oregistrerad
  • 2006-05-12 00:22

Jag skulle gjort ett system för 8000 kr, känns rimligt och jag tror inte det behövs mer funktioner och sånt än det. Om jag förstår det rätt så är det mest basic-grejer du ska göra. Då kanske du redan har lite kod du kan återvinna dessutom...!?

Fundera även om andra BRF är intresserade av samma system, då kan du lägga till smarta funktioner och sälja det med olika mervärden. Men i en första version, med inloggning och textsidor och simpel säkerhet... 16 timmar, 500 kr/h... 8000 kr. Typ.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-12 12:00

Tack för snälla ord om mitt ordbajseri ovan.
Glömde detta:
Lär folk att det inte heter "hemsida". Det är ett ord från Internets barndom när man i princip hade EN sida.
Det heter "webbplats" på svenska, och första sidan brukar kallas för "hemsida".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-14 20:00
Ursprungligen av Danne V:

Det heter "webbplats" på svenska, och första sidan brukar kallas för "hemsida".

Kanske lite off topic:
Jag håller med dig om mycket, men jag ser inte riktigt poängen med att försöka få folk att använda vissa ord på detta sätt. Ordet hemsida är visserligen konstigt och "dumt", men det är vad folk säger, så låt folk säga det. Det finns massor av exempel på ord som har en helt annan ursprunglig betydelse än den de har nu. Så funkar språk.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-14 21:37
Ursprungligen av mratin:

Så funkar språk.

Just det.
Så om tillräckligt många använder ordet "webbplats" istället, så blir det till slut det som gäller. Och "hemsida" blir en webbplats' första sida.
Så det gör väl inget om man bidrar litegrann till att rätta till det genom att använda ett bättre ord, eller stillsamt korrigera folk, eller hur?

Ursprungligen av Danne V:

Just det.
Så om tillräckligt många använder ordet "webbplats" istället, så blir det till slut det som gäller. Och "hemsida" blir en webbplats' första sida.
Så det gör väl inget om man bidrar litegrann till att rätta till det genom att använda ett bättre ord, eller stillsamt korrigera folk, eller hur?

Tja, jag säger startsida om förstasidan (eller var det förstasidan om startsidan?) och hemsida om det som besökaren ser (det som du kallar webbplats). Webbplatsen är (dåligt uttryckt) kontot hos webbhotellet.

Sen ska vi inte prata om känslorna som kommer fram när folk pratar om sin inloggning till skolans datorer som "sin sida"...

Men är inte huvudsaken att vi förstår varandra? (Önskar att man själv tänkte så i alla fall)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-05-15 07:59
Ursprungligen av irrelogical:

Tja, jag säger startsida om förstasidan (eller var det förstasidan om startsidan?) och hemsida om det som besökaren ser (det som du kallar webbplats).

Ja, det tror jag är det vanligaste.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-05-13 00:41

Tack för alla inlägg dom har verkligen varit inspirerande.

1
Bevaka tråden