Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fem års mandatperiod som Sheriff?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För ett par år sedan lade jag till ordet "Sheriff" som titel mest på skoj men det har fastnat sedan dess. En Sheriff är inte en polis vilket många kan tro utan en folkvald person som får till ansvar att styra verksamheten - i en liten stad behöver inte Sheriffen ens har jobbat inom poliskåren innan han/hon blir vald. Nu är jag ju inte direkt folkvald men ni förstår kanske poängen ändå.

Hursomhelst har jag känt ganska länge att jag inte har mer att ge för 99mac - "gjort allt, träffat alla och sett allt" är lite överdrivet eftersom jag inte skakat hand med Steve Jobs ännu men, men... Fem år är ganska länge för ett så krävande projekt som detta!

Jag kan göra väldigt mycket på kort tid när jag är motiverad men det är alldeles för sällan tycker nog många - har fått många mail som undrar varför jag inte satsar mer på 99mac och det kan nog förklaras lite av min personlighetstyp men också av svårigheterna att driva sajten "på riktigt".

Under dom senaste två åren har jag diskuterat att lämna över Sheriffbrickan till två olika personer som båda blivit glada men har tackat nej till ansvaret. Känner ändå att det troligen skulle innebära nystart för sajten. Vad tror ni?

PS. Föreningen 99mac skulle också vara ett alternativ även om det ofta strular i föreningsform enligt min högst personliga mening.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-02 09:08

Vem kan ta björnströms plats?

Det är lite på skoj men samtidigt allvarligt. Om det finns någon som vill och kan är det ju klockrent.

Hmmm se vad lite jag vet om vad sheriffer egentligen är.
Jag trodde minsann de var poliser eller åtminstone juridikutbildade personer med ett glatt "trigger-finger". Tänk vad alla gamla Vilda västern filmer gjort med mig.

Men nu var det inte det det handlade om egentligen.

Jag förstår precis vad du menar, kanske ska jag hänvisa till samma tveksamma personlighetstest.
Till mångt och mycket är du ett med 99mac för de allra flesta skulle jag tro.
Vilket gör din situation svår.

Jag kan inte så här se någon lösning på det.
Att hitta en ersättare är nog ändå det bästa.
Frågan är vem och om denne har tid med allt som ska skötas runt 99mac.

Ska vi göra det till ett sheriffval med kampanjer och allt?
Sedan får medlemmarna rösta?

Jag vet ärligt talat inte.
En sak vet jag och det är trist om du försvinner.

Jag skulle ju inte "försvinna" ner i ett svart hål

Som i alla liknande situationer tror jag det behövs någon ny som kan se saker med nya ögon och som tycker det är spännande att åka på MacWorld Expo och skriva om nya Macar.

Jag har en känsla av att vi ska hitta någon ganska ung (25?) och som kan lägga dom timmar som behövs - det är svårt att kombinera 99mac med ett vanligt 09-17 jobb. Knepigt!

Ursprungligen av Björnström:

Som i alla liknande situationer tror jag det behövs någon ny som kan se saker med nya ögon och som tycker det är spännande att åka på MacWorld Expo och skriva om nya Macar.

Jag har en känsla av att vi ska hitta någon ganska ung (25?) och som kan lägga dom timmar som behövs - det är svårt att kombinera 99mac med ett vanligt 09-17 jobb. Knepigt!

Ska personen i fråga jobba för Mantaray som då betalar resorna till USA och den tiden som personen lägger ner på sajten. Ingen vill jobba gratis. 99mac drivs av Mantaray och varför skulle någon engagera sej så mycket som det krävs för att driva sajten åt ett företag utan att få betalt?

Ska 99mac drivas med ideella krafter, tror jag det är föreningsformen som gäller.

/c

  • Oregistrerad
  • 2006-05-02 09:28

Hur gör man för att få 99mac att bli lönsamt? Så att folk kan jobba med det?

Ursprungligen av svanerik:

Hur gör man för att få 99mac att bli lönsamt? Så att folk kan jobba med det?

Vi har ju bättre förutsättningar att få 99mac lönsamt nu än någonsin tidigare med tanke på hur det går för Apple och antalet registrerade medlemmar.

Jag har funderat på att sluta med Plus/Pro upplägget i nästa uppdatering eftersom extremt få är intresserade av nuvarande Pluskonceptet. Det kan också vara så att folk inte inser hur mycket mer man får genom Loungeforumet - tänk på att 99,8% av medlemmarna inte kan läsa vad som skrivs här (som denna tråd!).

Idag lever vi på:

- 90% AppleStore där vi får några procents kickback på försäljning som sker via annonserna.
- 5% Google Adsense
- 5% 99mac Plus

Ett lustigt problem är att det finns väldigt liten direkt koppling mellan vår insats och intäkterna. Vi drar in lika mycket/lite på annonserna även om vi inte skriver några nyheter eller lägger energi på uppdateringar. Jag gissar att detta beror på att det inte är våra Pro-användare som köper på AppleStore utan folk som söker på Google och hamnar här av en slump. Vi ökade nämligen varken trafik eller annonsintäkter under perioden December - Mars då vi stortsatsade på redaktionellt innehåll på förstasidan.

Däremot tappar vi nog våra mest givande medlemmar och därmed bra innehåll. Kedjan blir alltså: Skriv nyheter så att givande medlemmar stannar och skriver bra innehåll så att Google indexerar och helt okända personer besöker sajten och klickar på annonser

Ett naturligare förhållande vore ju om Innehåll <-> Medlem innebar intäkt men det är nog mycket svårt på ett forum.

Jag vet att många ser 99mac Pro som en 99mac-tjänst men egentligen är det en förmån man får som mac.se användare. Mantaray lägger mycket pengar och energi på att få mac.se att förbättras (två nya Xserve kommer idag!) och jag räknar inte in mac.se som en del av 99mac intäkterna.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-02 09:46

Hmmm... Det här är något som jag gissar kommer diskuteras på jubileumsfesten.

Är det verkligen så att vi tappar de mest givande medlemmarna om vi inte har nyhetsuppdateringar? går man in på 99mac för nyheter?

Spontant känns det så här: Går det att driva en mactidning med vinst måste det gå att driva 99mac med vinst, särskilt som det känns mycket mer intressant och givande än en papperstidning.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-02 09:50

Tid är största problemet för många av oss.
99mac är verkligen en förening som skall leva vidare och frodas. Även om det ibland känns tungt för alla inblandade. Vi som är "hang-arounds" borde ställa upp i större omfattning, jag kan tänka mig att "ta hand" om Göteborgsaktiviteterna.

Föreningsformen är bra och unikt för Sverige och ge många möjligheter bl.a. till juridiskt skydd.

Problemet är ju att vi inte får betalt för vårt jobb nu. För att överlämna sajten skulle vi alltså få höja intäkterna... Ett annat problem är att vi investerat i servrar och att driften kostar en del pengar - någon måste finnas i bakgrunden och hantera dessa frågor. Vi valde att skapa Mantaray för att sköta just detta.

Resor osv täcks inte av 99mac idag utan jag reser oftast för andra företags räkning (Cupertino betalar mina resor just nu) och fotar "när jag har tid över".

Under April 2006 drog 99mac in totalt 1.351kr på AppleStore. Ovanligt lite men en indikation på vilka summor vi talar om för vår blivande Sheriff

Bogg kommenterar i Feedback:
Vet inte hur ihopvävt mantaray och driften av 99mac är, men det känns väl kanske inte så seriöst att startsidan försvinner p.g.a. att någon gjorde totalfel m. backup/återställningsrutinerna, sen aldrig verka dyka upp igen utan alla bara verkar putta undan det under mattan...

Det ger är en skitig eftersmak av att 99mac är ett hemmapul snarare än ett seriöst forumprojekt för, till viss del, betalande medlemmar...

Är det samma folk som håller i Mantaray och dess drift som 99Macs så har då allt mitt förtroende för Mantaray åkt ner i sopnedkastet i.o.m. detta.

Kanske dags för er att bestämma er, driva forumet som ett hobbyprojekt snarare än nå "patetiskt" försök till företag eller faktiskt få allt att fungera och inte skylla på andra varenda gång något går åt helvete.

"99Mac version 6 beta" har det stått sedan före jul också, sidan som den ser ut ger allt annat än ett jätteseriöst intryck och får iallafall mig att fundera på om man verkligen vill stödja denna sida och betala mer "pluspengar" för en sida som i bästa fall fungerar nå halvsådär och enda det ger, och har gett de senaste veckorna (månaderna) är ett forum som är allt annat än jättepopulerat och använt? Menyerna fular sig, det finns grafiska "glitchar" lite överallt och inte minst så väljer ni att lägga ner tid på att skruva dit nå "för bra för IE" eller vad det nu står för IE-användare istället för att fixa er kod...

Aja.... se iallafall till att fixa loggan någongång, och iallafall en temporär startsida som martin_stenmark förfrågade.

Om du vill ha en ersättare så ställer jag gärna upp. Jag skulle i alla fall på allvar överväga det om det blev aktuellt.

Annars skulle man ju alltid kunna vara flera som hjälps åt så att allt inte hamnar på en person. Inte bara uppdelningen mellan administratörer, seniormoderatorer och moderatorer utan en större grupp som driver 99mac.

Ursprungligen av Björn Leander:

...skulle man ju alltid kunna vara flera som hjälps åt så att allt inte hamnar på en person. Inte bara uppdelningen mellan administratörer, seniormoderatorer och moderatorer utan en större grupp som driver 99mac.

Det är möjligt att man skulle försöka tillsätta en styrelse som i sin tur väljer en Sheriff/frontperson för sajten. Ibland blåser det riktigt kallt på toppen och man får både påhopp och "attacker" från olika håll - då är det bra om man har en långsiktig plan och vågar gå sin egen väg.

Jag tror (fortfarande) på ökat krav på medlemmarna, i form av medlemsavgift.
Möjligen svåradministrerat dock.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-02 21:44

Man kan ju vädja till medlemmarna (har ni hört den förut) om allmosor. Framför allt tycker jag att medlemmar som jobbar på företag och utnyttjar informationen, borde kunna avvara en slant. Privatpersoner bör även fortsättningsvis ha fri access till 99mac.

Påmmin också medlemmar om vår existens genom att tillåta väl avvägda massutskick i som lockar bortsprungna tillbaka.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Framför allt tycker jag att medlemmar som jobbar på företag och utnyttjar informationen, borde kunna avvara en slant. Privatpersoner bör även fortsättningsvis ha fri access till 99mac.
.

Privatpersoner använder väl också informationen de hittar här?? Åtminstone ser jag 99mac som en kunskapsbas jag kan utnyttja som medlem.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-03 21:51
Ursprungligen av Bengt Eriksson:

Privatpersoner använder väl också informationen de hittar här?? Åtminstone ser jag 99mac som en kunskapsbas jag kan utnyttja som medlem.

Jovisst! Men jag tänker på det faktum att affärsdrivande företag minskar sina kostnader genom att personalen kan lösa sina problem här. Det borde vara värt något.
Privatpersoner är ju inte affärsdrivande. Det måste naturligtvis bygga på frivillighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-03 09:54

Visst borde medlemmarna komma med lite bidrag ibland när det behövs.

Jag startade för några år sen alfapower.nu, ett forum för alfaromeo nördar och forumet användsflitigt och vi har idag ett gallery med 22 tusen bilder som medlemmarna själva fotat. Hursomhelst så har medlemmarna pungat ut pengar när det behövts, tex när servrarna spottade blod för något år sen, även vid småavgifter som tex domännamn etc etc. Vi drev det som en förening dock utan att ha riktigt registrerat det som ett.

Alfapower hade väl lite fördelar då vi alla träffades och körde på bana och liknande grejer när alfaromeoklubben ordnade events så vi visste liksom vilka alla var, men jag tror starkt på att ställa lite mer krav på användarna.

Inkludera ett väldigt begränsat shellkonto i plus. Jag kan tänka mig många som kan betala en hundring per år för att kunna irca från dittnamn@mac.se.

Seriöst, det kommer en ny målgrupp. Unga datornördar bara kastar sig över 12" iBookar på löpande band.

Edit: Sen tror jag att det skulle bli mycket lättare om det lades mera fokus på FAQ's. Det blir smidigare att hitta osv... Iofs så behövs det skrivglatt folk till det med.

Jag är en av de två personer som tackat nej till sheriff-stjärnan. Det var väldigt hedrande att få frågan, men av delvis samma skäl som till att jag drog mig ur nyhetsrapporteringen så kunde jag inte heller tacka ja till detta - jag har bara inte tid.

Hade jag varit i samma livssituation som för sex-sju år sedan när jag pluggade (och var singel - även om jag inte tror att det spelar lika mycket roll) då hade jag kanske tackat ja. Men när man försöker jobba heltid och samtidigt ägna sig åt fritidsintressen som inte involverar att sitta framför en dator - då är det svårt att få ihop det.

Det som skulle förändra allt är förstås om det gick att få bra ekonomisk kompensation. Det kan låta girigt, men det handlar ju om att man måste dra in pengar varje månad, så är det för alla människor. Nyhetsjobbet för 99mac som jag hade fram till databashaveriet var betalt och det var huvudskälet till att jag tackade ja till jobbet. Men även om det var betalt så tjänade jag fortfarande mer som webbutvecklare och därmed fick det bli ett extraknäck på kvällar och helger, vilket inte höll i längden (eller det gick - men det slutade att vara roligt).

Det som jag och Martin diskuterat en hel del är att det *borde* gå att få 99mac lönsamt. Med så mycket besökare som vi har varje månad och så många nya som trillar in via sökmotorerna så finns det egentligen bra förutsättningar för att tjäna pengar på 99mac. Inte bara gå runt, utan verkligen tjäna pengar. För om det blir möjligt så finns det ju helt andra förutsättningar i vad man kan göra.

Ursprungligen av Adrian B:

Det som jag och Martin diskuterat en hel del är att det *borde* gå att få 99mac lönsamt. Med så mycket besökare som vi har varje månad och så många nya som trillar in via sökmotorerna så finns det egentligen bra förutsättningar för att tjäna pengar på 99mac. Inte bara gå runt, utan verkligen tjäna pengar. För om det blir möjligt så finns det ju helt andra förutsättningar i vad man kan göra.

Om man tittar på hur andra har lyckats är det ofta pengarna kommer "bakvägen". Då menar jag att den fullt synliga affärsidén inte är den som genererar pengar. Google har enormt många tjänster och är en sökmotor för nästan alla. Men dom är egentligen världens största radannonsleverantör. Sökmotorn är en leveransmetod för deras radannonser.

Alternativet till att försöka få 99mac lönsamt är att ha fler sajter parallellt och försöka uppnå lönsamhet genom stordrift på något sätt.

Har ni nånsin prövat något så enkelt som att göra en undersökning om vad folk kan tänka sig att betala för? Radda upp en lista med _allt_ (realistiskt) som ni kan tänka er och gör så att man måste svara för att kunna komma in på forumet.

Eller det kanske skulle vara frivilligt.... hmmm.... Det är inte upp till mig ändå.

99mac.se anordnar världens största Mac-konvent/LAN där såväl professionella som glada amatörer träffas för att diskutera lösningar, pröva dem och ha trevligt.

Jag hade åkt dit i alla fall.

Ursprungligen av irrelogical:

99mac.se anordnar världens största Mac-konvent/LAN där såväl professionella som glada amatörer träffas för att diskutera lösningar, pröva dem och ha trevligt.

Jag hade åkt dit i alla fall.

Jag hade också kommit om du ordnat träffen och fixat ekonomin

Ursprungligen av Björnström:

Jag hade också kommit om du ordnat träffen och fixat ekonomin

Om man inte ska ha så mycket föreläsare och så (de har en förmåga att vara dyra) så kan jag nog få en träff på åtminstone 100 pers att gå åtminstone +/- noll.

Iofs så blir det då i Borås...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-07 10:56

Jag tycker fortfarande att man kan lyfta fram Plus/Pro ännu mer (om de nu inte ska försvinna). Ibland kanske en reklamsida för Plus/Pro kan visas på den vanliga förstasidan för de som inte betalar?

Andra punkter man kan diskutera:
- Ett inlägg på Köp och sälj kan kosta 10:- (betalas via SMS)
- Icke medlemmar kan bara posta 2 inlägg per dag
- Medlemmar får företräde till forumet vid stora evenemang då servern brukar bli seg
- Tävlingar för medlemmar
- En donationssida
- Intervjuer med kända personer inom braschen (tex. programutvecklare) där de betalande medlemmarna kan få skicka in frågor

Bara lite brainstorming så här på morgonen

Medlemsskap kan krävas för tillgång till forumet, säg tre nivåer bas/plus/pro, á minst 99 kr per år för basabonemmang. Betalning under under 2006 gäller fram till sista dec 2007.

Säg att 10,000 medlemmar fortsätter... då blir det en miljon kr in, som kan användas för, säg två halvtidsanställningar, för admin, underhåll och utveckl.

Tja, 99kr är ju inte så mycket. Till och med jag som fattig student har lyckats skrapa ihop det.

Iofs så var det i början av en månad...

Edit: Men hur ska man få folk att förstå att det är värt pengarna om de inte kan komma in i det utan att betala? Känns lite som MUF's möten det här...

Ursprungligen av irrelogical:

Edit: Men hur ska man få folk att förstå att det är värt pengarna om de inte kan komma in i det utan att betala? Känns lite som MUF's möten det här...

Utan att veta tror jag 99mac har ett mycket gott rykte. People will know.

Gratis läsning, men medlemsskap krävs för skrivrättigheter = är bra idé.

Jag tror problemet är att hantera småbetalningar fr säg 10.000 personer. För det krävs det mycket arbete (=anställd).
Kanske man kan ha livstids-PRO-medlemskap, för säg 5-10000 kronor. För de allra mest hängivna.

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Utan att veta tror jag 99mac har ett mycket gott rykte. People will know.

Gratis läs, men ej skrivrättigheter är bra idé.

Haha, då kanske folk börjar använda sökfunktionen mera!

(Hmm, jag är nog fel person att säga det...)

Bevaka tråden