Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt aqua buggar (Grafikkortet paj?)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

När jag kom tillbaka till min dator idag och väckte den ur vilo-läge fick jag mig en liten chock.

Screenshot

Trodde först de vita ränderna hade med mitt skinprogg Iridium att göra, men efter en avinstallation av detta + ett par restarter så är problemet det samma.

Någon som upplevt det samma? Är det mitt grafikkort som pajat?

Kör iMac G5, 17" modellen innan iSight-varianten (ej Intel).

Har datorns skärminställnng råkat hamna i "256-färger" läget?
Kan vara det som spökar. Kolla bildskärms-inställning i Systeminställningarna.

Nej, det var millions. Men så här ser det ut när jag bytte till 256 färger

http://www.beakid.se/256colors.png

Vad mysko.

Men du, har du en Mac OS-installations CD som du kan starta upp datorn ifrån? På så sätt så kan du ju avgöra ifall det är systemet (mjukvaran) som spökar eller om det är hårdvaran. För det där borde ju framträda även när du startar upp från CD-skiva om det är ett hårdvarufel.

Hade en gång en powerbook g3 som modekortet var paj det så likadan ut som din dator när jag startade den. svar: ja

Hmm, startade upp i felsäkert läge och då var det borta Dock såg det fortfarande likadant ut när jag bytte till 256 färger.

Vad kan detta betyda tro?

  • Medlem
  • 2006-05-10 16:05

Jag tror inte det har nåt att göra med att grafikkortet är paj. Hade också en PB som fick samma fenomen, men det gällde _hela_ skärmen. Överlag tror jag det är svårt för grafikkortet att veta vad OS-et visar på skärmen, så det måste vara ett mjukvarurelaterat problem.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-12 21:07

Har du aktiverat Quartz 2D extreme? Jag fick samma problem när jag gjorde det, åtminstone efter uppdateringen till 10.4.6

Nepp, har inte Quartz 2D extreme. Hmm... konstigt detta.

1
Bevaka tråden