Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny 99mac logo

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Stanna upp ett tag.

Innan du ser logotypen vill jag att du andas ut.

- Många undrar vad 99mac står för. Svaret är 99% Macintosh.
- Vi ville ha med något som är macigt men inte ett äpple.
- Vi ville ha med något svenskt som inte är en flagga.

Fundera i en minut innan du kommenterar logotypen som fortfarande är ett koncept. Sprid inte loggan utanför 99mac är du snäll...

http://media.99mac.se/99mac_logo.png

Svart t-shirt med liten vit logo, någon?

:eek:

*hyperventilerar genom papperspåse*

*phew*

....

Andas...

lite kritik, ta bort tecknena i 99, annars funkar den.

Jag har tittat länge på den nu och den är fin, men den känns ändå inte riktigt bra. Jag vill inte låta sur men det känns lite som något som kunde höra hemma på någon ungdomscommunity. Texten känns lite "klumpig", inte smidig som den gamla 99Mac-logon som fanns i version 5.

Inte så dumt faktiskt... men den behöver kanske bäras upp av lite andra designelement i samma stil...

Den här typen av feta outlines ser dock lite tonårsaktig ut i mina ögon. Och har kanske hängt med lite väl länge redan nu. Jag ser mycket sånt på klistermärkesfabriken

Senast redigerat 2006-05-16 08:51

Vi låter tråden endast handla om vår förslag ovan - flyttar alla andra förslag till en separat tråd! Jag vet nämligen inte vilka som kommenterar vad längre

Ursprungligen av Björnström:

Vi låter tråden endast handla om vår förslag ovan - flyttar alla andra förslag till en separat tråd! Jag vet nämligen inte vilka som kommenterar vad längre

My bad, tack för att du redde ut det!

Ursprungligen av Björnström:

Svart t-shirt med liten vit logo, någon?

Innan jag kollade vad det var för tecken så tyckte jag att bara såg plottrigt ut, men när man väl tänkte till så kändes det genast mycket bättre! Jag kan tänka mig en knapp med bara 99-med-tecken-i på.

Mycket bättre än gul papperslapp!

Vet ej hur jag ska uttrycka mig men jag tycker "99"-siffran ser liksom lite obalanserad ut, med %- resp kommandotecken som ögla. Det vore snyggare med två kommandotecken. Jag tycker man förstår "procenten" ändå.

Håller med Stefan J. den här gången, annars tycker jag om den lite halvt klumpiga stilen, det ger ett maffigt uttryck tycker jag iaf.

  • Medlem
  • 2006-05-16 00:08

9-orna måste åka ned, så att de inte kommer över x-höjden. Dessutom tycker jag inte att loggan skulle funka med siten som den ser ut idag. Jag tror mer på att göra en enklare logga med något "macigt" typsnitt.

Jag har bestämt för mig att jag gjorde en logga där kringlan bildades av fyra nior någon gång för länge sen, men nu kan jag inte hitta den på siten eller hårddisken...

Ursprungligen av stfm:

Jag har bestämt för mig att jag gjorde en logga där kringlan bildades av fyra nior någon gång för länge sen, men nu kan jag inte hitta den på siten eller hårddisken...

Hm, det låter bekant...

Jag undrar nästan om detta är ironi. Men antar att det är på allvar. (?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-16 07:48

Man bara väntar på att den skall börja blinka eller att stjärnor skall börja spruta från bakgrunden.
Ingen riktig hitt för mig - slutar andas när jag ser den.
Hade samma tanke som Stefan: det hade varit bättre med 2 kommadotecken, om det nu måste vara i den stilen...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 07:52

Lite för mycket Nike. Varför ska den där bågen alltid vara med när någon ska göra en logga?
För at det ser fräsigt ut kanske?

Senast redigerat 2006-05-16 08:37
Ursprungligen av Konrad:

Lite för mycket Nike. Varfgör ska den där bågen alltid vara med när någon ska göra en logga?
För at det ser fräsigt ut kanske?

Tittar inte du på den gamla logga nu? Spana in den länkade loggan så får du se den utan böjar & jox.

Nä, jag vet inte det om jag tycker att jag gillar den. Ser mer ut som nån GB-glass med smak av blåbär eller nåt. Ser dessutom lite "wordartig" ut känns det som.
Varför inte ta hjälp från systerforumet Bold?

Man kanske ska sammanfatta intrycken som "svagt positiva" i bästa fall

Bra med feedback - hade inte frågat er om jag inte vill ha ett raka svar!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-16 08:47

Bra förslag. Men....

En logga ska i första hand INTE vara "snygg" eftersom måttet för "snygghet" ändras med tiden. Den ska istället vara originell just för att inte sammanblandas med andra, utan vara unik. Därför ska den helst inte vara trendig, utan stå utanför det som för tillfället anses vara "cool design". På det sättet lever den också längre, eftersom den inte kan bli "ute".

(EDIT: Men svamlet ovan menar jag att man nästan alltid får bedömningar om "snygghet" när man frågar "vanligt folk" om sånt här. Vilket det alltså inte handlar om. Därför är såna här "enkäter" väldigt vilseledande.)

Vilket leder oss till det absolut viktigaste för en logga, nämligen att man INTE ska byta ut den bara för att t.ex. den egna personalen eller andra börjat tröttna på den. Ju längre man låter en logga leva, ju fler kommer att ha sett den, och ju bättre gör den alltså sitt jobb vilket ju är att vara ett signum för en rörelse eller nåt.

Ska man nödvändigtvis ändra en logga så kan man göra det när hela organisationen förändras rejält, och då kan den nya loggan vara ett konkret tecken på det nya. Men om man INTE förändrar organisationen på ett genomgripande sätt, så ska man inte peta på loggan alls. Oavsett hur gammal och töntig den förefaller.

Så mitt professionella råd är att faktiskt behålla loggan ni har.

Hur vore det om man helt enkelt tog bort bågen på den uppdateringen av den befintliga loggan som jag gjorde i samband med bildekalerna (det är inte den loggan Martin lagt in här ovan.)

Eller behåll Mac i gammal stil och byt ut 99 till något mer drivet... typ stfm's kommandotecken (hur det nu såg ut).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-16 09:45

Förresten, i anslutning till mitt förra inägg, så vill jag ge ett tips (som TZW nuddar vid):

När man presenterar förslag på loggor så är det viktigt att visa hur dom kommer att se ut i sin rätta miljö. Om jag åker till Högloftet på Skansen och visar upp en stol i aluminium och plast, så ser den ganska säkert helt fel ut. Men om jag ställer samma stol i ett modernt kontorslandskap med futuristisk inredning, så funkar den troligen mycket bättre.

Så egentligen borde den som gjort förslaget (lillbrorsan?) göra en webbsida där det finns andra element som hjälper till att lyfta fram loggan. T.ex. knappar och annan grafik som har samma runda känsla, men även färger som är "mjuka" och som stöder loggan bättre.

Först då kan man få en rättvis bedömning av "snyggheten", fast den som sagt egentligen är av underordnad betydelse.

Något i den här stilen såg jag framför mig.

Ursprungligen av TZW:

Något i den här stilen såg jag framför mig.

Kunde inte låta bli. Nu bidde det 9:or också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-17 12:55

Ytterligare modifikationer...

Kommentera gärna.

  • Medlem
  • 2006-05-17 13:10
Ursprungligen av tobot:

Ytterligare modifikationer...

Kommentera gärna.

Jag ser bara ett litet blått frågetecken... lägg gärna upp den igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 09:56

Du har glott för mycket på tangentbordet.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-05-16 09:59

Hm. Ta bort kringlan och procent-tecknet helt. Låt 99 vara helt "tomma" inuti.
Lite tunnare kantlinjer på tecknen. Sen tror jag att det rockar...

Ursprungligen av Konrad:

Du har glott för mycket på tangentbordet.

he he

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-16 10:01

Den är rätt snygg och lite 1999-japan-cute, men jag vet inte riktigt om det är rätt väg att gå - passar den? Min största undran är dock tydligheten - ser den icke-insatte att det är två nior och inte ett citationstecken?

%# i 99:orna ser ut som någon serietidningssvordom. Annars tycker nog även jag att den är lite för bullig. Den gamla loggan funkar enligt mig.

Hellre den gamla loggan än gul Post-It.

Stiligt. Men det är nog svårt att se niorna om man inte vet att de är där.

Bevaka tråden