Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacWorld möblerar om

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Andreas Leijon och Macworld-teamet har möblerat om sitt forum - nu finns inte färre än 61 olika forum att välja mellan. På många sätt påminner upplägget om 99mac faktiskt - iofs går det nog inte att göra på så många sätt. 61 olika forum innebär nog en viss utmaning för dom 16 inloggade medlemmar som fanns online alldeles nyss.

Ryktet säger att en större uppdatering med Invisionboard 2.0 kommer inom kort och ska locka över medlemmarna härifrån, vad tror ni?

Titta in idag och kommentera gärna, vad ska vi göra bättre här på 99mac?

http://forum.macworld.se/

Det ser väl bra ut, men är ju inte alls lika mycket trafik som här. Tror att det är svårt att klå 99mac.

Skadeglädjen är den enda riktigt sanna glädjen....eller hur var det nu?

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Skadeglädjen är den enda riktigt sanna glädjen....eller hur var det nu?

Jag var faktiskt allvarlig i min fråga - MacWorld är den enda macresursen som verkligen har ett varumärke och pengar i ryggen. Dom "borde" ju kunna konkurrera ut oss och då skulle jag faktiskt bli ganska ledsen. Därför är det viktigt att fråga - vad kan vi göra bättre?

Ursprungligen av Björnström:

Jag var faktiskt allvarlig i min fråga - MacWorld är den enda macresursen som verkligen har ett varumärke och pengar i ryggen. Dom "borde" ju kunna konkurrera ut oss och då skulle jag faktiskt bli ganska ledsen. Därför är det viktigt att fråga - vad kan vi göra bättre?

Som jag ser det:

99macs styrkor:
- Hängiven ledning.
- En ganska strikt moderering av diskussioner.
- Många bra och kunniga medlemmar, som kan ge svar och vägledning i diskussioner.

99macs svagheter:
- Som med alla(?) forum är det ibland svårt att hitta det man söker.
- Att diskussionstrådar ibland övergår från att vara diskussioner till att bli debatter. (En diskussion kan föra ett ämne framåt och tillföra kunskap, en debatt syftar endast till att vinna över motståndaren och tillför då inget eller mycket lite värde.)

99macs möjligheter:
- Att skapa den bästa macrelaterade kunskapsbasen i sverige genom att metodiskt lyfta över värdefulla tips och så-gör-man beskrivningar från forumet till wiki.

Hot mot 99mac:
- ...

Själv föredrar jag 99Mac framför MacWorld om man ser till layouten. MacWorld flyter ut alldeles för långt ut mot kanterna vilket gör det jobbigt o läsa längre stunder, iaf upplever jag det så. det är väl bara det jag har att anmärka på.

Nåt man kanske kunde fixa till på 99Mac är fler färgteman. Nånting lite mörkare skulle vara skönt för ögonen när man suttit en heldag vid datorn.

Fler forum = ännu sämre. Invision 2.0 eller 1.2 spelar heller ingen roll, det var inget fel på deras förra. Det är inte versionsnumret som drar medlemmar/besökare. De största forumena på nätet är rätt basic.

Enligt Jacob Nielsen (www.useit.com) finns det fyra huvudorsaker till att användare återvänder till vissa webbplatser, men inte till andra.

- Innehåll av hög kvalitet
- Täta uppdateringar (av innehållet)
- Snabba hämtningstider
- Lätt att använda

Det som gör att jag återvänder till 99mac är just p.g.a. att vi har en ganska hög kvalitet på innehållet, d.v.s. på inlägg och svar. Detta kriterie samt "täta uppdateringar" är ju något som vi alla bidrar till genom våra inlägg men utan en skara entrepenörer i ledningen som dels lockar in "rätt personer" till forumet och dels genom moderering upprätthåller en viss hygiennivå kan vi aldrig få en nivå som gör att "rätt folk" återvänder.

De två sista kriterierna är resultat av den tekniska uppbyggnaden av själva forumet, med allt från att sträva mot så ren utforming som möjligt (mindre menyer, mm, att gå fel i), via så liten sidkod som möjligt (snabb överföring till klienten) till en teknisk serverplattform som orkar med lasten.

Som jag ser det så är det nog inget specifikt som måste förbättras utan vad man kan tänka sig är ett målmedvetet arbete att förbättra 99mac utgående från samtliga fyra ovanstående kriterier. T.ex har jag för mig att det är mer än 50 bilder på första sidan, något bidrar till längre hämtlingstider än vad som skulle behövas.

Ursprungligen av Björnström:

Titta in idag och kommentera gärna, vad ska vi göra bättre här på 99mac?

http://forum.macworld.se/

Är det alltså åkej att hårdlänka igen då, sheriffen?

/There's a new sheriff in town

Plusforumet är inte tillgängligt för sökrobotar, så här är det lugnt.

/M

Fånig regel men jag accepterar. Länkar bara till www.99mac.se

Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Fånig regel men jag accepterar. Länkar bara till www.99mac.se

Det finns ingen regel, har aldrig funnits. Däremot föreslog jag att folk skulle skriva Macoteket istället för att göra en URL.

Ursprungligen av Björnström:

Det finns ingen regel, har aldrig funnits. Däremot föreslog jag att folk skulle skriva Macoteket istället för att göra en URL.

Aha, my bad. Det var trevligare Dvs att inte ge potentiella macannonsörer gratis länkar alltså.

Nu drar jag i en lite äldre diskussion. Jag får hoppas att det inte gör något med en uppdatering.

MacWorld utförde som sagt en uppdatering för omkring ett år sedan och det såg faktiskt riktigt bra ut. Det var en av de få forum jag sett som bygger på Invision Power Board som faktiskt såg bra ut. Det såg bra ut, ett tag. Sedan kom en "uppdatering" då de försökte bygga ihop forumet med resten av macworld.se. Det gick inget vidare och ja, nu ser det bara fel ut enligt mig. Det som skulle få fler att besöka dem har lett till att i alla fall min aktivitet där sjunkit mot noll.

Låt mig säga så här, sedan Macworld gjorde om för andra gången så kan jag räkna mina besök där på mina två händer (om man bortser för besök på deras macbörs...)

681 pers på 99mac och 406 på macworld. Kollar man däremot på hur stor del som är registrerade användare så leder 99mac ännu mera...

Gör det lättare att hitta det man ska! Det är nog det som kan göra 99mac bättre än alla andra macforum.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2006-05-18 22:25

Var inne och kollade nu, har inte gjort det på bra länge nu, kom då på varför jag väljer bort macworlds forum och hardmac mfl.
Så jag tycker det är bra att slippa alla tramsdiskussioner och sånt som inte hör till mac. Så här efteråt kan jag konstatera att det var lyckat att först koppla från tramsdiskussionerna och sedan lägga ner skiten.
Här hittar man macdiskussioner, det är en stor fördel för 99mac.

Kanske kunde man börja jobba mer mot macfeber och macpro. Länka in deras nyheter (och ge dom förståss ordentligt med kredit ) och ha dessa som underlag för diskussioner. Macworlds nyhetsrapportering har blivit mer än 100% bättre den senaste tiden.

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Var inne och kollade nu, har inte gjort det på bra länge nu, kom då på varför jag väljer bort macworlds forum och hardmac mfl.
Så jag tycker det är bra att slippa alla tramsdiskussioner och sånt som inte hör till mac. Så här efteråt kan jag konstatera att det var lyckat att först koppla från tramsdiskussionerna och sedan lägga ner skiten.
Här hittar man macdiskussioner, det är en stor fördel för 99mac.

MacWorlds forum består idag av mer än 40% Offtopic (om man räknar endast offtopicforumet mot resten av forumet - betydligt mer om man räknar in allt tjafs i övriga trådar )och det genomsyrar hela forum-kulturen. Jag talade med Jesper på MacWorld om det på 99mac:s femårsfest och han sa att "99mac dominerar forumvärlden och MUG-kulturen utan någon tvekan".

Det är inte lätt att välja väg. När vi kastade ut Offtopic och försöka höja nivån på forumet sjönk antalet inlägg rejält (cirka 50%). Man måste bestämma sig: ska man vara bäst eller störst?

Jag önskar att vi kunde hitta en affärsmodell (intäkter) så att vi kunde ha ett testlabb och nyhetsredaktion gående. Det är ju inte raket-teknik direkt - nästan hela MacWorld består ju av 99mac:are inkl chefredaktören själv

Den största frågan är inte om man ska vara störst eller bäst, utan vad man ska vara störst eller bäst på.

Många nya här på 99mac blir förvånade över hur snabbt de får svar, och svar som är hjälpsamma. Det är vi störst & bäst på!

En idé för pluskontot: Är man inte Plussare så kan man bara se de inläggen som är gjorda före 00:00 dagen innan. Då betalar man för att få snabba svar, vilket vi som sagt är duktiga på.

Ursprungligen av irrelogical:

En idé för pluskontot: Är man inte Plussare så kan man bara se de inläggen som är gjorda före 00:00 dagen innan. Då betalar man för att få snabba svar, vilket vi som sagt är duktiga på.

Men det innebär ju också att det barar är plussare som kan vara snabbt framme och komma med hjälp. Sedan tror jag att det praktiskt kan vara svårt att få det att fungera med vBulletin.

Det är nog ingen idé som jag skulle tänka mig går bra i längden.

Ursprungligen av Björn Leander:

Men det innebär ju också att det barar är plussare som kan vara snabbt framme och komma med hjälp. Sedan tror jag att det praktiskt kan vara svårt att få det att fungera med vBulletin.

Det är nog ingen idé som jag skulle tänka mig går bra i längden.

Tja, det var ju en idé i alla fall.

1
Bevaka tråden