Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer jag bli lurad? Tradera-köp verkar krångla

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-24 18:59

Hej!

Fick sålt min PowerBook på Tradera. Men ganska snart fick jag ett mail från vinnaren, där hon ville dela betalningen då det var mycket pengar. Först halva och sedan får jag andra halvan när hon fått datorn. Det kände jag var lite fel, eftersom hon med sitt bud accepterat auktionsvilkoren (dvs jag skickar när hela köpesumman finns på mitt konto).

Jag provade att ringa henne. Jag fick då bara ett felmeddelande. Likaså fungerade inte mobilnumret jag fick från Enio. Hon förklarade det med att hon nu flyttat hem till sin mor och att de hade hemligt nummer. Men det riktiga numret har jag inte fått av henne.

Jag föreslog då Payson för säker transaktion, men det dög inte heller; de var utsugare som skulle ha pengar för sin tjänst.

Nu har jag mailat och erbjudit mig att betala halva straffavgiften åt henne, vilket jag anser vara mer än generöst. Om hon vägrar det (och då bråkar om fjuttiga 200 kr), trotts att det är hon som vill ha extra säkerhet... ja, då är jag nog ganska säker på att hon försöker blåsa mig.

Eller vad tror ni?

Jag tycker inte du ska chansa. Det hela verkar klart mysko. Bättre att lägga ut den igen (och ge henne det omdöme hon förtjänar).

Du ska absolut inte gå med på de villkoren. Skicka inte förrän du har hela summan på ditt konto.

100 % bedragare. Meddela Tradera.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-24 19:22

Skönt att få era åsikter. Jag tycker själv att det luktar illa lång väg, men man vet ju aldrig. Fan va tråkigt, jag som var nöjd med budet också. Nu måste jag börja om från början.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-24 19:32

Nu har det gått över en timme sedan jag skickade mitt svar. Inget svar tillbaka. Hon har hittills varit väldigt snabb med att svara. Kanske har hon annat att göra än att sitta framför datorn hela tiden, eller så inser hon att jag synat hennes bluff. Typ.

Varför kontaktar du inte den person som bjöd under henne?

Känns en transaktion fel så säljer man inte, så enkelt är det.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-24 19:50

Jag har tänkt den tanken, men det går inte få kontakt med honom. Finns ingen kontaktinfo om inte vederbörande har ute en auktion.

Anmäl budgivaren till Tradera (så du får igen deras provision + att vi andra slipper ha med den personen att göra i framtiden) och lägg ut auktionen igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-24 19:51

Du har väl inte skickat nåt ännu?
Jag har sålt och köpt en del på Tradera, det har funkat fin-fint.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-24 20:03

Nä för tusan, den är inte skickad än. Och det kommer den inte bli förrän jag får mina pengar. Om jag nu får dem någon gång... Annars lägger jag upp den igen. Jobbigt dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-24 20:06

Mejla Tradera och säg som det är, stäng auktionen och öppna en ny.

"When there is doubt, there is no doubt" - Robert de Niro, Ronin (1998)

  • Medlem
  • 2006-05-25 10:54
Ursprungligen av Björnström:

"When there is doubt, there is no doubt" - Robert de Niro, Ronin (1998)

Klockren. Den gillar jag.

  • Medlem
  • 2006-05-25 11:03

Men allvarligt talat, vilken seriös människa använder ett sådant språk. Hon förtjänar verkligen ett riktigt uselt omdöme.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-24 20:15

Va tradigt.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-24 20:17

Så sant, Björnström. Jag hoppas på ett svar bara, så jag får veta exakt. Men är det inte till belåtenhet så får jag ge henne fingret.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-25 00:03

Hepp. Tror inte att det kommer bli några pengar från den damen inte... Föbannat jobbigt, speciellt eftersom det tagit upp så mycket av min tid. Tur att man inte var godtrogen och skickade datorn, jag hade garanterat aldrig fått andra hälften av pengarna...

Har nu laggt upp en ny säljes på 99Mac och MacWorld. Om jag inte fått svar från henne i morgon kväll, anmäler jag till Tradera och lägger upp en ny auktion. *suck*

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-25 08:21

Herregud vilket psykfall! Jag skickade detta mailet till henne:

"Denna gången blev det visst inte lika snabbt svar... Kanske har du
annat att göra än att sitta framför datorn. Oavsett vilket, så vill
jag ha svar på hur vi ska gå vidare senast i morgon kväll. I annat
fall utgår jag ifrån min magkänsla och tolkar det som att du smitit
från affären. Kommer då att anmäla detta till Tradera så att de kan
gå vidare med ärendet. Vi har ju trotts allt ett juridiskt bindande
avtal. Sedan kommer jag att lägga ut auktionen på nytt. Jag har
pratat med ett antal personer om ärendet och de är alla överens om
att det inte känns som att du är en seriös köpare. Så nu är det upp
till dig att motbevisa det påståendet."

Och i morse fick jag detta svar!

"nej precis, jag har ett socialt liv också... sitter inte framför datorn
som en torsk och väntar på att livet skall förångas
i ackompangement av datorernas surrande hela dagarna....

wow fy fan, det var hårda ord! bara för det skulle jag vilja
skita i att ha något mer med dig att göra! fy fan! vilket förtroende!!!

"alla överens om att det inte känns som att du är en seriös köpare."

jag blir kränkt och sårad! så därför ser jag mig villig att betala hela
skiten in till konto så har vi det överstökat!!! fast rent på
magkänslan skulle jag bara vilja dra ner till skövde och spotta dig i
fejjan!!!

men ok, jag betalar hela skiten och så har vi det ur världen!

fast å andra sidan, hur vet jag då att det inte är du som är den stora
bluffen? du kanske har 13 omdömen för småsaker och så har du beslutat
dig för att inte använda tradera mer och så har jag betalat in och du
kanske inte ens har en dator att sälja, utan detta är bara den perfekta
kuppen!!! 13 omdömen, och jag blir spottad och trampad på...
ok, om jag hade 500 omdömen, skulle du godtaga mig då, eller är det det
faktum att jag bara har dryga 60 omdömen som inte känns
förtroendeingivande nog??

skicka mig ditt kontonummer igen!"

Nästan så att jag överväger att skita i alltihop. Vilken subba!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-25 08:42

Jag skickade nu följande mail:

Det var ju tråkigt att man skulle behöva "kränka" dig för att du ska följa din del av avtalet (som du frivilligt ingick i!). Hade du gjort rätt från början hade du haft en fin Pb nu, och vi hade båda fått bra omdöme från den andra. Tyckte nog att min ton var lite mer saklig än din. "Spotta dig i fejjan"?! Är du 14 år, eller? Herregud.... Du är välkommen till Skövde min pubertale vän. Jag är inte minst i stan, så du behöver inte sikta särskilt noga.

Häng inte upp dig för mycket på det där med omdömen. Jag skulle aldrig lita blint på dig, även om du så hade 65000 positiva omdömen. Varför? Jo, för att du 1) ville ändra i avtalet i efterhand. 2) angav ett icke-fungerande telefonnr. 3) har ett mobilnr (enl Eniro) som inte fungerar. 4) Vägrar säker betalning genom Payson (trots att jag erbjöd mig att betala halva avgiften!). 5) Använder personangrepp när man pressar dig lite. Tycker dessutom att jag varit MER än behövligt tillmötesgående, när jag erbjöd att betala halva Paysonavgiften för att DU skulle känna dig säkrare. Men tack ändå.

Men ok! Du får mitt kontonr igen. Skulle pengarna mot förmodan dyka upp, så skickar jag givetvis varan. I gott skick och enl. beskrivning. Men jag hoppas du kommer inse vilken idiot du varit när du står där och det visar sig att jag inte alls försökt bluffa dig.

Föreningssparbanken, kontonr: XXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Är det klokt att lägga ut sitt kontonummer till denne velige "köpare" .
Hoppas att det är ett servicekonto som du inte har något belopp på.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-25 09:35

Ja, det är helt tomt och såfort det kommer in pengar på det så flyttas det till mitt riktiga konto.

Tänkte väl det

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-25 11:15

Hon ska inte ha nån PowerBook, i alla fall inte köpa den av Snooze. Hon kan få köpa en gammal Performa av mig. Dyrt.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2006-05-25 11:42
Ursprungligen av Konrad:

Hon ska inte ha nån PowerBook, i alla fall inte köpa den av Snooze. Hon kan få köpa en gammal Performa av mig. Dyrt.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-25 11:33

Jag brukar ha lite otur då och då, med dåligt bemötande. Någon här som hört talas om Braskens-skandalen t.ex? Det var jag. Blev ett fasligt liv då butiksägaren var helt mental och skickade hot via e-post, och dessutom uppdagades det att han gått in på forumet och gett sin butik massa lovord, genom att låtsas vara en nöjd kund. Det kom t.o.m med i tidningen och Braskens och Prisjakt sade upp sitt sammarbete. Mao brukar jag inte låta någon sätta sig på mig utan anledning.

För den som är intresserad finns en av många sidor här: http://w2k.fz.se/skynet/article.php?id=33

Eller googla på Braskens.

Och för att återknyta till topic: Jag vet inte vart det här slutar, men jag håller på och loggar vår lilla konversation just nu. Kan bli en skojig pdf av den också, är jag rädd...

Ursprungligen av Snooze:

Jag brukar ha lite otur då och då, med dåligt bemötande. Någon här som hört talas om Braskens-skandalen t.ex? Det var jag. Blev ett fasligt liv då butiksägaren var helt mental och skickade hot via e-post, och dessutom uppdagades det att han gått in på forumet och gett sin butik massa lovord, genom att låtsas vara en nöjd kund. Det kom t.o.m med i tidningen och Braskens och Prisjakt sade upp sitt sammarbete. Mao brukar jag inte låta någon sätta sig på mig utan anledning.

För den som är intresserad finns en av många sidor här: http://w2k.fz.se/skynet/article.php?id=33

Eller googla på Braskens.

Och för att återknyta till topic: Jag vet inte vart det här slutar, men jag håller på och loggar vår lilla konversation just nu. Kan bli en skojig pdf av den också, är jag rädd...

Kommer ihåg den där tråden, vilket liv poopster Hur gick det, väckte ni åtal mot han?

Ja, du drar verkligen till dig "rötägg" må jag säga, lite synd det :/

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-25 12:32
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Kommer ihåg den där tråden, vilket liv poopster Hur gick det, väckte ni åtal mot han?

Ja, du drar verkligen till dig "rötägg" må jag säga, lite synd det :/

Hehe! Nä, det rann ut i sanden. Ett tag var jag inne på att lägga ut kvittot i mitt galleri, eftersom det var det enda han tjatade om (att jag inte varit kund). Men jag orkade inte.

Kanske borde man bara hålla käft och finna sig i saker? Nä, det ligger inte riktigt i min natur. Lyckligtvis drar jag inte till mig rötägg irl!

PS. Jag hette Poopster här också, tills moderatorerna en dag ansåg att det var ett opassande nick. :eek:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-25 12:04

Yuk. Sånt här gör mig havt illamående. Har råkat ut för samma sak ungefär, och det var jävligt obehagligt. Blev till slut blåst...

Om jag får göra en analys så verkar personen inte vara helt puckad heller. Tvärtom. Och jag tycker aggressiviteten tyder på att en kille skrivit - inte en tjej. Det känns som om personen fortfarande "is winding you up" som dom säger, dvs fortfarande låter dig tro att det blir försäljning av.

Men med dina halvsmarta och småelaka kommentarer i ditt mail till henne/honom, så har du kanske retat upp vederbörande ännu mer.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-05-25 12:30

Danne: Ja, det kanske var ett halvsmart och småelakt mail (skrev det i "stridens hetta" men tyckte väl att jag sansade mig hyfsat ändå...) Vill du hjälpa mig med nästa? Men är det en lurendrejare har jag ingen ångest över det. Är det en vanlig människa är det vederbörande som lagt nivån. Det gör väl iofs inte mig bättre, men jag behöver inte förlora någon sömn över det heller.

Bevaka tråden