Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fedex Superhub Advantage

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rätt intressant artikel om varför företagen flyttar till Memphis för att ligga nära Fedex Superhub - knytpunkten i hela deras fraktnät. Varje natt landar 162 jätteplan och lastar 1.5 miljoner paket på fyra timmar (!) för att spridas över USA.

Företag som ligger nära Fedex kan skicka sina paket senare på kvällen - och hinner sälja mer på ett dygn - än konkurrenterna som inte kan garantera leverans nästa dag efter exempelvis 18.00.

Känner ni till liknande exempel i Sverige? Arlandastad har väl inte varit någon jättesuccé?

http://www.inc.com/magazine/20010701/22885.html

  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 06:57

Det blir ju nästan löjligt! Beställa efter kl 18 och tro att man ska få det dagen efter... men det är klart. Ribban flyttas ju. Kan inte tänka mig att den svenska servicenivån blir så här hög på många år.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-05-25 07:53

http://www.kallaxcargo.com/

Någon kom på att Kallas, Luleå, ligger "mitt i världen" sett till flygtrafik (?).
Man förlängde start- och landningsbana (över tidigare naturskyddad mark) för att kunna ta emot de största planen, men Ryssland ville inte ge tillgång till flygrutter till rätt pris...
Därför har väl en 4-5 stora fraktplan landat de senaste 4-5 åren.

Succé eller fiasko? :rolleyes:

ps. Det handlar alltså främst om omlastning och tankning - inte att finnas nära företagen som sänder gods.

Jag tror det var Björn "TCO" Rosengren som drev igenom Kallax-idén. Egentligen en ganska bra idé (som många idéer) som hindrats av praktiska problem, nämligen flygtillstånd över de forna ryska republikerna. Det borde man ha tänkt på innan man körde igång.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-05-26 00:11
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Jag tror det var Björn "TCO" Rosengren som drev igenom Kallax-idén. Egentligen en ganska bra idé (som många idéer) som hindrats av praktiska problem, nämligen flygtillstånd över de forna ryska republikerna. Det borde man ha tänkt på innan man körde igång.

Jo, det var nog Björn som var en av motorerna. Och visst var/är idén bra - det var ju bara det där med att kolla upp förutsättningarna först...

Men asfalten ligger ju kvar, så det är ju inte för sent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 23:12

Tack Björnström för en intressant artikel!

1
Bevaka tråden