Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sagt om Plus & Pro upplägget

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon skrev följande som feedback tidigare idag:

Vad tycker du om 99mac?

Innan jag kom i kontakt med 99mac kunde jag bara gå på det jag hört av andra. Jag hörde många historier om hur 99mac var "klubben för inbördes beundran" och hur plus/pro-systemet hade bidragit till det och skapat en gruppuppdelning som splittrat 99mac. Efter ett tag insåg jag att det inte stämmer mer för 99mac än för andra forum. Det stämmer faktiskt inte alls. Jag blev förvånad när jag för första gången började skriva aktivt på 99mac för jag såg att det var tvärtom. Jag såg att 99mac är en av de mest öppna forumen som finns. Alla är faktiskt välkomna och påståendena jag hört om att Plus/Pro skapade en uppdelning mellan "fina" och "mindre värdiga" medlemmar var ju direkt felaktigt. En lögn. Jag trivs verkligen med 99mac.

Ingen ska känna sig utanför!
Det var inte poängen med systemet och om folk uppfattar oss så måste vi göra någonting åt det. Förslag? Kommentarer?

Vi har gjort många försök till att få in pengar så vi kan överleva. Ju större sajten blir desto mer arbetstimmar och kostnader får vi. Plus & Pro var mitt sätt att försöka få ekonomi på det hela men det har väl lyckas sisådär.

Det är kanske fel att fråga just Plus & Pro gänget om en sådan här fråga men jag tror alla vill undvika stämpeln av "inbördes beundran" och "slutet sällskap" när vi faktiskt jobbar så hårt för att det inte ska vara så.

På MacFeber nämner dom också "inbördes beundran" etc:
http://mac.feber.se/2006/05/rapport_frn_nik.html#comments

Konstigt nog är antalet "klubbar" betydligt fler på just MacWorld:
http://forum.macworld.se/index.php?showtopic=28268

Spontant så känner jag att Plus/Pro inte är klubbar, möjligen finns det vissa uppdelningar i användarskaran i övrigt (non-plus/pro smat "vanliga" medlemmar.), men den är inte större än i andra stora forum på nätet.

De som betalar för Plus/Pro rent genrellt är ju användare som uppskattar forumet samt är relativt aktiv på här.

EDIT: Stavfel

Senast redigerat 2006-05-29 14:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 14:38

Jag kände aldrig så när jag var "vanlig" medlem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-05-29 14:52

Så fort du har någon slags uppdelning så får du samma reaktion från en del som tyvärr inte orkar/kan fatta varför uppdelningen existerar. Se t.ex. flyget med olika klasser, osv och hur passagerare i apklassen ofta kommenterar folk i business class. Det är helt oundvikligt att somliga blir avundsjuka eller känner sig utanför, så jag föreslår att ni låter det vara som det är; "please all and you will please none".

Om ni tar bort systemet så förlorar ni också incitamentet för många att bli betalande medlemmar, och kanske t.o.m. många skulle tappa intresset av 99mac helt och hållet.

Alltså: Detta är ett typiskt dilemma som man måste leva med, både leverantören (dvs 99mac) och konsumenten (dvs medlemmar). Några kommer alltid att hitta nåt fel i alla fall, även om ni tar bort det. Var det inte Piraten som sa nåt i stil med "skriver jag om synålar så är det alltid nån enögd jävel som tar åt sig".

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-05-30 14:21

Jag är inte en särskilt aktiv medlem i det avseende att jag inte nått astronomiska mängder inlägg, utan representerar den lilla, nöjda användaren av forumet, ergo jag söker i forumet när jag ställs inför ett dilemma, står jag sedan svarslös startar jag en tråd och får inom kort ett fullödigt och klockrent svar.

Därför tog jag beslutet att stödja forumet och dess entusiaster genom att köpa en mac.se-adress och då som bonus få "pro"-medlemskap. För det är så jag ser det. Som en ren bonus, en liten krydda - utan ett uns av exkluderande eller självförhärligande.

I Loungen kan man tjöta en smula, men det är på forumet som storverken utförs.

80/20-regeln? Det spelar ingen som helst roll vad du gör, 20% kommer inte att gilla det i alla fall.

  • Medlem
  • Essunga
  • 2006-05-30 18:31

Håller med om vad "jgksf" skriver - precis samma orsak till varför jag är en "pro" medlem. Sedan så är mac.se mailen suveränt att ha, när man som jag jobbar borta på annan ort under veckorna och får dela mellan två datorer.

1
Bevaka tråden