Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite synd att Mac blivit så poppis.

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-05-29 17:13

En annan som varit med länge tycker nästan att "undergroundkänslan" försvinner.

Finns det mer som känner liknande?

Alltså det är kul att det går bra för Apple.... men man är ju lite rädd att företaget tappar lite av det som varit deras signum och blir för stora för snabbt.

*Lite tankar bara*

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-05-29 17:19

Jag lider inte, tvärtom.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-29 17:21

Jag satt en gång i en källare och jobbade mig sedan upp.

  • Medlem
  • 2006-05-29 17:23
Ursprungligen av Macus:

Jag satt en gång i en källare och jobbade mig sedan upp.

Du är allt en riktig jordgubbe du Macus

Mjo. man känner sig inte lika speciell när det sitter folk i korridoren på skolan med _exakt_ likadana datorer som man själv har. Det är då man äger loss med sina übermenschliga skillz på terminalhackande och keynotepresentationer.

  • Medlem
  • 2006-05-29 17:47

Och alla som så hårdnackat stått emot ens försök att få dom att switcha då !!!

I tio år så har man försökt få sina nära och kära att skaffa Mac .....och helt plötsligt så gör dom det ...... känns nästan lite tomt. Jag saknar nästan mothuggen

Ursprungligen av maco:

Och alla som så hårdnackat stått emot ens försök att få dom att switcha då !!!

I tio år så har man försökt få sina nära och kära att skaffa Mac .....och helt plötsligt så gör dom det ...... känns nästan lite tomt. Jag saknar nästan mothuggen

Precis!

Kom maco, vi switchar tillbaka! sweclockers here we go!

Ursprungligen av maco:

En annan som varit med länge tycker nästan att "undergroundkänslan" försvinner. Finns det mer som känner liknande?

Absolut, sedan 1998 har det bara gått utför Det var bättre förr, eller snarare: det var mysigare att sitta och uggla på Mac-forum på den tiden, det var mer av "vi mot dem" och man kunde sitta och riktigt frossa i hur hemskt de stackars vilseledda PC-lämlarna hade det. Dessutom visste man ju vad 99% av alla filer i systemmappen gjorde och kunde svara på nästan alla frågor som kom upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 18:49

Ser bara fördelar med att mac-sfären har expanderat. Produkterna är bättre än de var för tio år sedan (undantaget kvalitetskontrollen i vissa fall) och uppfinningsrikedomen verkar det ju inte vara någon brist på. Att köpa en mac idag är billigare än det någonsin varit och framtiden för företaget ser allmänt ljus ut.
Men kom ihåg att marknadsandelen fortfarande är väldigt liten och kommer nog förbli det under en överskådlig framtid. Det finns fortfarande gott om "trögskallar" som inte vet bättre än att svälja med hull och hår det som kommer från mjukvaru-jätten i Redmond.

Men nu har alla som vill switcha folk från PC-världen de bästa argumenten någonsin och listan med ursäkter för att stanna kvar vid sin PC börjar krympa allt mindre.

Jag tror inte något företag vill ha som "signum" (citat: trådskaparen) att vara ett underground-företag som slåss med ekonomiska problem och en ledning som inte vet vad som är bäst för företaget.

Nej, vi ska vara glada att Apple växer och frodas! Så länge Jobs är vid rodret så är i alla fall inte jag orolig. Vad som händer den dag han kliver av är en annan sak...

  • Medlem
  • 2006-05-29 19:12
Ursprungligen av vanilj:

Men nu har alla som vill switcha folk från PC-världen de bästa argumenten någonsin och listan med ursäkter för att stanna kvar vid sin PC börjar krympa allt mindre.

Tsssss hörru' jag har alltid haft de bästa argumenten hela tiden. Mac har varit bättre än PC i alla lägen Inga virus,snygg design,användarvänligt.

fasen vet om det inte var bättre förr ...iaf med 7,2
ClarisWorks regerar

.....och nu har man beställt en intelbestyckad burk....herrejössepetter'

Nåt som var kul och enkelt var Macpower och mailinglistorna Martin Lindhe hade ... *nostalgisk*

Senast redigerat 2006-05-29 19:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 19:36
Ursprungligen av maco:

Tsssss hörru' jag har alltid haft de bästa argumenten hela tiden. Mac har varit bättre än PC i alla lägen Inga virus,snygg design,användarvänligt.

fasen vet om det inte var bättre förr ...iaf med 7,2
ClarisWorks regerar

.....och nu har man beställt en intelbestyckad burk....herrejössepetter'

Nåt som var kul och enkelt var Macpower och mailinglistorna Martin Lindhe hade ... *nostalgisk*

Claris Works is King! Var med ända från version 1.0... och för att inte tala om Hyper Card! Ojoj...kanske får ta tillbaka det jag skrivit

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-05-29 18:37
Ursprungligen av maco:

En annan som varit med länge tycker nästan att "undergroundkänslan" försvinner.

Finns det mer som känner liknande?

Alltså det är kul att det går bra för Apple.... men man är ju lite rädd att företaget tappar lite av det som varit deras signum och blir för stora för snabbt.

*Lite tankar bara*

Förstår hur du känner.
När jag slutat plugga och flytta omkring blir det kanske något liknande denna:
http://www.sun.com/desktop/

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-29 19:33

Jag köpte precis en begagnad QS.
Kostade inte mer än en ny PC.

  • Medlem
  • 2006-05-29 19:35
Ursprungligen av Macus:

Jag köpte precis en begagnad QS.
Kostade inte mer än en ny PC.

Ja tur att nåt är som det ska ....Mac ska vara svindyrt

Ursprungligen av Macus:

Jag köpte precis en begagnad QS.
Kostade inte mer än en ny PC.

Haha, det är lite galet faktiskt.

Kan bara hålla med - sen OS X och alla dessa nya användare blev aktiva har hela rollen som macanvändare förändrats.

Ser bara fördelar nu när man har fått rykte av att kunna "Mac". Alla söta tjejer på skolan med Mac ringer och frågar ifall man kan komma över och hjälpa till

Jämför när Niklas,(115kg) från andra klassen ber om hjälp med sin PC...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-29 20:43

En hälsosamm marknads andel tror jag ligger på 10 %. Jag tror inte jag vill att Apple ska få chansen att slapna av. Men 5 % är för liten. Programmakare är inte alltid intresserade av att sälja till en så liten marknad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-29 23:54

Jag älskar varje procent som Apple kan kämpa till sig. Ta över hela världen säger jag. Kanske man slipper ruttna grafikkortsdrivrutiner, program och tillbehör som inte finns stöd för.
Ser bara fördelar med att Apple växer, underground-snacket tycker jag är fel och på gränsen till löjligt.

En annan, iinte så dum sidoeffekt, är att Redmond-grabbarna skärper sig. Säga vad man vill, men Vista ser fasiken så mycket mer angenämnt ut än XP, och det kan mycket väl vara för att de känner ett litet flås i nacken från Apple. Och då det är många som tvingas sitta med Windows varje dag ( som jag) är det inte bara av ondo.

Mina PC-polare köper Macar till höger och vänster. Jag blir bara glad när jag får supportsamtal än så länge. Jag tycker bara att det är kul att fler och fler är nöjda med sina arbetsverktyg och nöjesmaskiner.

Ursprungligen av maco:

En annan som varit med länge tycker nästan att "undergroundkänslan" försvinner.

Kanske är det bara en fråga om att när man stått på samma plats för länge så förtvinar nyhetens behag... fast det kommer aldrig att komma bort ifrån att resan längs vägen med mac har varit otroligt spännande.. ser fram emot mer av denna upplevelse även fast undergroundkänslan fått ta på sig finkostymen och som ibland är onödigt dyr då man ställer det i rellation till alla andra gadgets som landar i "viil-ha-listan".

  • Medlem
  • 2006-05-30 11:15

Äh, ta det lugnt m@©o! Pendeln svänger säkert tillbaka igen och allt blir lika illa som det gång var. Och då kommer vi hardcoremacare att sitta där igen som förr med våra dyra och långsamma burkar utan vettig mjukvara, ensamma och hånade av en hel värld.

  • Medlem
  • 2006-05-30 14:41
Ursprungligen av Giggs:

Äh, ta det lugnt m@©o! Pendeln svänger säkert tillbaka igen och allt blir lika illa som det gång var. Och då kommer vi hardcoremacare att sitta där igen som förr med våra dyra och långsamma burkar utan vettig mjukvara, ensamma och hånade av en hel värld.

Tack Giggs ...nu mår jag genast bättre igen

Jag tror att min ursprungstanke kanske kan tolkas lite hursomhelst.

Vad jag menade var att jag är lite rädd att Apple blir för avanssugna och tappar lite både på kvalitet och användarvänligheten. På nåt sett känns det som att det kan bli så.

Jag betalar hellre en slant extra samt väntar för en produkt som är genomarbetad och håller hög klass.

Skulle bli riktigt besviken om grejerna skulle börja hålla PC-kvalitet bara för att vara billiga.... Det är ju inte därför man blev Macare från början.

Precis! Det ingen vet är att windows kommer att gå över till PPC...

Ursprungligen av maco:

En annan som varit med länge tycker nästan att "undergroundkänslan" försvinner.

Finns det mer som känner liknande?

Alltså det är kul att det går bra för Apple.... men man är ju lite rädd att företaget tappar lite av det som varit deras signum och blir för stora för snabbt.

*Lite tankar bara*

Nej, nej, bara för att man inte känner sig som "Palle är ensam i världen" längre så är det långt kvar till nån slags mittströmsläge. Apple har ökat till något som snarare betyder att de har en chans att hänga kvar.

Vill man känna sig underground är det bara att skriva något seriöst och positivt i OS9-avdelningarna. Det finns så många OS9-fobiker att man får känna sig riktigt exklusiv (och påhoppad, men det hör till).

Eller så kan man gå till sina överordnade och påtala behovet att satsa på Mac.:tveksam:

Ursprungligen av maco:

En annan som varit med länge tycker nästan att "undergroundkänslan" försvinner.

Finns det mer som känner liknande?

Alltså det är kul att det går bra för Apple.... men man är ju lite rädd att företaget tappar lite av det som varit deras signum och blir för stora för snabbt.

*Lite tankar bara*

Med Apples framgångar och iPod-effekten så kanske lite av "undergroundkänslan" gått förlorad och de som var med "på den tiden" brukar alltid känna sig lite obekväma, inte lika speciella som innan. Men vi snackar ju fortfarande ett förhållande på 95 - 5 procent eller liknande mellan Windows och mac. Det är bara att surfa runt lite på specialsajter så upptäcker man att vi är en liten misshandlad minoritet fortfarande... Och även om Apple skulle fördubbla sina marknadsandelar (vilket vore stort) så skulle vi snacka om 1 av 10 datorer ändå.

Det finns fortfarande många områden där macen är portad (Umeå kommun har t.ex. principbeslut att bara köra MS-miljö så vitt jag vet.) Så även om det allmänna medvetandet om mac ökat, framförallt bland konsumenter, så tror jag nog man fortfarande kan tillåta sig att känna sig "speciell".

Jag ser mest bara fördelar med det. Att fler använder mac gör att företag tvingas anpassa sina tjänster för mac för att inte förlora kunder. Apple får ögonen på sig på ett annat sätt. Klantar sig Apple med sin QA så är det inte något som bara några få drabbade vet om, näe då står det på Engadget och Computer Swedens förstasida. Fler macanvändare lockar också fler utvecklare att enbart jobba för mackunder. Fler macanvändare gör också att det finns fler shareware-utvecklare som kan leva på sina alster. osv osv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-03 19:36

Fast det har väl aldrig varit så få som använder Mac som idag, inte ens 5%. Så vad är det du saknar, att betala överpris?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-03 21:55

Är man ute efter underground känsla kör man väl endå inte Mac utan OpenBSD... Mac kör man ju för att det är härligt..

  • Medlem
  • 2006-06-04 09:54

Äh .... ni fattar inte vad jag menade.

Tycker iaf det var "mysigare" med maccommunityn förr....det var lite mer "cosy" då.

Kanske har att göra med att man blivit gubbe¿

  • Medlem
  • 2006-06-04 23:30
Ursprungligen av maco:

Äh .... ni fattar inte vad jag menade.

Tycker iaf det var "mysigare" med maccommunityn förr....det var lite mer "cosy" då.

Kanske har att göra med att man blivit gubbe¿

Du saknar alltså också OffTopic!?

Bevaka tråden