Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt sanslöst! Tradera-bedragaren "jagar" mig med nytt alias.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-02 22:09

För bakgrund: http://www.99mac.se/lounge/98294-kommer-jag-bli-lurad-tradera-koep-verkar-krangla.html

Idag gick min omauktion till en ny vinnare. En helt ny användare (reggad 30 minuter före auktionens avslut) vann. Traderas mail med vinnarens uppgifter kontrollerades noga av mig, då jag är vis av erfarenheten från sist.

Vad visar det sig? Jo!

1) Telefonnummer och adress hör inte ihop
2) Personens namn hör hemma på samma adress som första köparen
3) När jag ringer det nya telefonnr svarar en "Sara", precis som den första köparen sa sig heta

VAD F-N ÄR DETTA?! Jag har givetvis mailat Tradera och rapporterat detta. Jag kommer inte sälja till detta mental-fall. Lyckligtvis har tvåan i auktionen tagit kontakt med mig och jag kommer ge affären till honom istället.

Tror ni att Tradera agerar nu då? Annars är det skandal. Varför ska det vara så #"€%"# omöjligt att få sälja sin PowerBook till en vanlig hederlig människa?!

Grymt tråkigt att höra...

Kanske är en trevligare del av Tradera, men min sambo har sålt och köpt hur mycket som helst (babykläder ) de senaste månaderna och aldrig har det strulat...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-02 22:41

Nä, det är nog först i de större pengarna som svinen dyker upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-02 23:07

Sanslöst. Man tycker liksom hon borde gett upp efter den första dusten. Vissa vet bara inte när det är dags att ge sig...

Hoppas du får burken såld till nån som är värd den.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-02 23:13

Ja, det verkar som att jag har en vettig kille på g nu. Han har iofs prutat lite, men jag vill fan inte krånga mer...

Kanske bäst att du reggar nytt?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-03 11:51

Näe, nu skiter jag i att sälja PowerBooken! Det är ju trots allt den skönaste bärbara jag rört. Jag köper en MacBook som komplement, istället för Pro som det var tänkt först. Jag kommer ändå inte spela något på den. Håller mest på med internet och iPhoto ändå och då spelar det ingen större roll mellan MacBook och MacBook Pro.

Ursprungligen av Snooze:

Näe, nu skiter jag i att sälja PowerBooken!

Varför inte sätta ut en annons på Blocket då? Där brukar allt bli sålt på nolltid (för mig iaf).

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-06-03 16:28

Jag har sålt bl a några iPods på Tradera. De två första gångerna har någon nyreggad idiot som kört med fejkade uppgifter gett högsta budet och gjort så jag har fått köra om auktionen.

När jag nästa gång inte skrev något om det på 99mac så gick det som det skulle så jag fick då känslan av att det var någon som satt här som irriterade sig på mig så mycket att de var tvungen att ge fejk bud på mina iPods...

Varför inte sälja den här helt enkelt?

  • Oregistrerad
  • 2006-06-03 22:01

Har varit med om samma sak, fast på Blocket, så tradera är inte unikt.

Förstå vad många psykfall det finns ute i vårt samhälle, det är skrämmande!

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-07 15:21

Hon sara som det strulade till sig med ditt första köp köpte min powerbook, inget krångel... hade fått in pengarna på kontot dagen efter avslutad auktion. Misstänkte att det va hon så gick in och kikade på hennes omdömmen och javisst.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-06-07 23:47
Ursprungligen av kainen:

Hon sara som det strulade till sig med ditt första köp köpte min powerbook, inget krångel... hade fått in pengarna på kontot dagen efter avslutad auktion. Misstänkte att det va hon så gick in och kikade på hennes omdömmen och javisst.

Och detta illustrerar så bra varför Tradera inte "agerar" när ngn i och för sig missköter sig men ändå inte uppenbart bryter mot medlemsreglerna. Folk har dåliga dagar och överreagerar uppenbarligen ibland. Det skrivna ordet är otroligt kraftfullt och bokstavliga tolkningar leder ibland till överreaktioner. Omdömessystemet finns där för att folk trots osäkerheten ändå skall våga göra affärer med främlingar.

Snart, när det får gå en tid, skulle du väl kunna maila "Sara" och fråga om hon måste stå vid sitt negativa omdöme eller är beredd att ta bort det. Eller varför inte ring henne - ett personligt samtal har en otrolig effekt på mailinfekterade dispyter.

När det gäller hennes kontouppgifter skulle Traderasupporten bli glada om du tipsade om att uppgifterna inte stämmer - det är i sig ett brott mot medlemsreglerna.

Ursprungligen av Wiberg:

Snart, när det får gå en tid, skulle du väl kunna maila "Sara" och fråga om hon måste stå vid sitt negativa omdöme eller är beredd att ta bort det.

Går det verkligen?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-08 09:05
Ursprungligen av Wiberg:

Eller varför inte ring henne - ett personligt samtal har en otrolig effekt på mailinfekterade dispyter.

Hon lämnar ju inte ut sitt riktiga telefonnummer, varken fast eller mobil. Det var ju det som fick mig att bli försiktig från första början. Numret hon har registrerat hos Tradera ger bara en Telia-hänvisning och att "vidare information saknas på begäran av kund". Hon skrev att hon bytt till hemligt nummer. Och hon har inte för avsikt att dela det med någon...

Ursprungligen av Wiberg:

När det gäller hennes kontouppgifter skulle Traderasupporten bli glada om du tipsade om att uppgifterna inte stämmer - det är i sig ett brott mot medlemsreglerna.

Tro mig, de är tipsade. Jag har fått svar. Och svaret är att de inte gör något. Dessutom fick jag lära mig (i princip iaf) att "alla bud är bindande" betyder "...om inte köparen ångrar sig".

Ursprungligen av Snooze:

Hon skrev att hon bytt till hemligt nummer. Och hon har inte för avsikt att dela det med någon...

Det i sig är väl ingenting jättekonstigt iofs? Har man ett hemligt nummer lämnar man knappast ut det till vem som helst. Hur vet hon att du inte sprider det till någon annan?

Sen i övrigt kan ju hennes beteende verka konstigt men vi har ju också bara hört din sida av historien. Med tanke på att någon nu genomfört ett problemfritt köp med henne kan ju beteendet kommit av något missförstånd i det du skrivit till henne.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-07 16:33

Där ser man. Inga förslag på delbetalningar? Du ifrågasatte inte hennes falskt angivna telefonnummer? Inga långa utläggningar om vilka utsugare Tradera och Payson är? Ingen nedlåtande ton för att du har färre omdömen än henne?

Jaja, vilket som är det ju skönt för er båda att det blev affär då. Men tanke på hur otroligt aggressiv hon blev mot slutet, är jag glad att det inte blev affär. Jag hade inte låtit någon okänd delbetala. Det känns inte tryggt och jag skulle inte chansa 4000 kr på att någon okänd person (med falskt tel.nr) är hyvens. Möjligen var det det hon blev vansinnig över. Hon hanterade det inte speciellt smart iaf, så det slutade med att vi båda var förbannade.

Själv har jag också fått sålt min Pb. Till en vettig köpare som inte tjafsade eller vägrade lämna telefonnummer. Pengarna fick jag dagen efter. Precis så som det borde fungerat från början...

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-06-08 11:58

Kan säkert vara ett missförstånd från båda parter. Tycker dock ändå att min fempunktslista med tvivelaktigheter ger mig rätt att vara orolig. Och vad gäller hemligt nummer har jag viss förståelse, men nog måste det väl kännas lättare att lämna ut ett hemligt nummer till en ökänd, än 8000 kr?

Skit samma iaf. Datorn är såld och jag är nöjd. Om andra är nöjd med henne så är det ju bara bra.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-06-09 12:03

Hade bara kontakt med henne via mail och tonen i alla mail var hur trevlig som helst... skickade kontonr och hon satte in pengarna direkt. Inget tjafs om delbetala eller liknande.

Däremot fick jag bra överpris på datorn, hon betalade 8000kr för min PB 12" 1,33GHz, 512mb ram.
Ska bli en macbook och en pro mac (antar jag den kommer heta) efter sommaren

1
Bevaka tråden