Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

20 saker att tycka illa om i Vista

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-04 11:53

OK, detta har väl kanske inte så mycket med Macen att göra, men eftersom det är söndag och ingen väl har något bättre att göra så tänkte jag tipsa om denna - ganska långa - artikel om Microsofts nya version av Mac O... jag menar Windows:
Visual Tour: 20 Things You Won't Like About Windows Vista

Någonstans hoppas jag på att Vista kommer att bli ytterligare försenat, så att de kan göra något åt sitt lätt förvirrade gränssnitt...

Kanske lite OT men jag kan bara tillägga att jag såg nån film där nån höll på att jobba lite med Vista och jag höll nästan på att spy, det var så krångligt och klumpigt och ja, jag vet inte vad jag skall säga, det var tur att man switchade...

Dock känns, som många hela tiden säger, deras implentation av Dashboard bättre. Heller en liten del av skärmen som tas up av Widgets än hela skärmen.

  • Medlem
  • 2006-06-04 12:45
Ursprungligen av Leftrustle:

Dock känns, som många hela tiden säger, deras implentation av Dashboard bättre. Heller en liten del av skärmen som tas up av Widgets än hela skärmen.

Det håller jag verkligen inte med om. Widgets i OS X kan vara större, och mer användbara, och de försvinner lika snabbt som de dyker upp. Vem vill sitta och fippla med en widget som är så liten som de är i Vista? En klocka funkar ju, men inte ett mer avancerat GUI.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-06-04 14:49
Ursprungligen av Leftrustle:

Dock känns, som många hela tiden säger, deras implentation av Dashboard bättre. Heller en liten del av skärmen som tas up av Widgets än hela skärmen.

Om du aktiverar du aktiverar Devmode på Dashboard kan du enkelt dra ut Widgeterna till skrivbordet så får du det bästa från båda världarna

Alltså deras widgets är ju bara som konfabulator typ och det var inget för mig - jag vill inte bli störd av en massa strunt.

Dashboard är bättre - mycket bättre - man kommer åt dem när man behöver.

Kanske de däremot kunde göra en variant till dockan.

Deras gadgets koms åt när man vill. Sidebaren kan man få att frsvinna precis som dockan.

Jag hänger nog inte riktigt med på vad som är unikt med deras gadgets.

Det enda skulle kunna vara om jag kunde se en widget samtidigt som jag gör något annat.

Alltså; det de gör är att de bara har en sidebar som kommer fram när man vill istället för att hela skärmen täcks, vilket gör att man kan se den samtidigt som man arbetar i ett program. Om det är bra eller dåligt är en smakfråga; jag skulle uppskatta det som alternativ åtminstone.
Men funktionen i sig finns redan till Windows med Google Desktop, om än något fulare.

Jo en variant på det kan kanske vara bra som alternativ - problemet är att man får ju inte plats med så mycket i den där sidebaren.

Nej, exakt. Tror att Vista har löst det genom att man bläddrar på något sätt om man har många gadgets. Men bökigt verkar det. Så, som sagt, ett mellanting; en knapptryckning för hela Dashboard och sen en knapptryckning för en sidebar med de senaste nyheterna, en världsklocka och en enkel kalkylator. Eller något.

Jobbar inte Apple på någon Exposé variant för Dashboard eller gällde det ryktet för det som finns idag?

Läste om något för nått halvår sedan.

Man kan alltid hoppas. Dashboard är bra, men lite justeringar av det med fler valmöjligheter vore inte fel.

Intressant att Apple har kallat det för gadgets tidigare - undrar när de döpte om dem?

Kanske kan de utveckla Dockan så att den också kan användas som en Sidebar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 11:45

Avslutande citatet var ändå bäst:

"Microsoft is belaboring the point by reinventing the wheel, often with an overall reduction in productivity and usability."

Hoho...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 11:46

Apple skulle nog kunna vidarutveckla dashboard och dockan till något liknande. Däremot gillar jag dashboard ganska mycket som det är, men man borde kunna slå på/av om en Widget ska vara "permanent synlig" eller ej. Generellt vill inte jag det dock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-05 11:55

Däremot hoppas jag mycket på att Apple inför sitt unified utseenden genomgående genom hela OSX 10.5. Enhetligt och snyggt. Kanske rent av att man kan ställa in ljusstyrkan på fönstrena själv (vissa föredrar en mer "Aperture-style" med mörkare fönster, andra föredrar mer "mail.app-style" med ljusare fönster). iTunes, Mail.app m.m har har gått ditåt - hoppas allt gör det.

Vore även intressant om äntligen Quartz 2D Extreme slogs på. Man demade det ju på WWDC 2004 för introduktion i Tiger, men har av någon anledning avbrutit att inkludera det i OS:et idag. Quartz 2D Extreme kommer kunna göra häftiga saker med rätt hårdvara, helt klart.

Mycket av Vista känns som "samma sak som förr" och samma misstag som förr - enormt rörigt, för många och för otydliga val. Det känns dock ganska genomgående vad gäller "microsoft" över huvudtaget. Även på OSX skjuter deras program ut dialogboxar man inte riktigt vet vad man svarar på.

Är Vistas aero kraftfullare än OS X dito?

Hur kan ett GUI vara kraftfullare än ett annat?
Det handlar bara om grafisk visualisering av hur du ska jobba och hur dessa är desajnade handlar inte om kraffullhet, snarare smidighet i så fall.
Hur snabbt du kan lära dig att göra saker i resp GUI och hur lätt du kan återupprepa dem.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hur kan ett GUI vara kraftfullare än ett annat?
Det handlar bara om grafisk visualisering av hur du ska jobba och hur dessa är desajnade handlar inte om kraffullhet, snarare smidighet i så fall.
Hur snabbt du kan lära dig att göra saker i resp GUI och hur lätt du kan återupprepa dem.

Jag tänkte mer på själva tekniken bakom, det som Leftrustle pratar om.

Njo, men tekniken bakom som möjligör alla effekter kan väl vara mer eller mindre kraftfulla? Aero är inte bara ett utseende, utan även en teknik som Quartz Extreme.

Edit: Okej, tar tillbaka det, tekniken bakom heter DWM; hade fått för mig att den också hette Aero. Nåväl, tror ändå det är själva tekniken (Quartz Extreme vs. DMW) som draags syftar på...

Senast redigerat 2006-06-06 10:38

Vad är då skillnaden mellan Quartz Extreme vs. DMW?

Senast redigerat 2006-06-07 13:34
1
Bevaka tråden