Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Bilia i Haga Norra

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 10:30

Det här inlägget har jag redan postat på Hard Mac Café, men det platsar definitivt på 99mac också. Begå inte samma misstag som jag. Försök att undvika klåparfirmor när du lämnar in bilen på service eller reparation! OK, here goes...

Jag råkade ut för en olyckshändelse på en parkeringsplats i Handen söder om Stockholm för ett par veckor sedan. Min bil touchade en annan bil. Lackskador på min bil och Buicken. Det var mitt fel. Nåja, jag lämnade in bilen, en Renault Mégane II, hos Bilia i Haga Norra, som man skulle kunna tro är en seriös firma.

När jag skulle hämta bilen i dag upptäckte jag följande:

• Det var jord i bagageutrymmet. Någon hade fraktat ett jordigt föremål i min bil medan den var inämnad.
• Fälgkorset var borta.
• Nyckeln, ett sånt här plastkort, hade någon haft sönder.
• Bilen var MYCKET dammig invändigt (den är normalt mer eller mindre dammfri).
• Dimljuset på höger sida var trasigt.
• Någon hade haft sönder den elektriska fönsterhissen på förarsidan.
• Bilen hade gått ca 1,5 mil medan jag hade haft den inlämnad.

Detta är alltså Bilia. Undvik att anlita den firman, gott folk!

Jag fick i alla fall låna en Renault Scénic II automat under helgen. Fy fan för automatlåda förresten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 10:33

Jag hade avsiktligen lämnat ytterst lite bensin kvar i tanken, ca 10 liter, så att meckarna inte skulle frestas att köra med bilen. Det gjorde de tydligen i alla fall, om än inte så långt. Men de körde någonting som var jordigt på undersidan... De är nog inte särskilt begåvade precis.

Läste i Vi bilägare om en person som hade lämnat in sin Renault Clio hos Bilia för byte av bromsbackar. Meckarna hade glömt att dra fast bultarna, så hela skiten havererade ute på E4-an... Han eller hon fick motorbromsa och använda parkeringsbromsen för att få stopp på bilen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-10 11:08
Ursprungligen av Mondo:

Jag hade avsiktligen lämnat ytterst lite bensin kvar i tanken, ca 10 liter, så att meckarna inte skulle frestas att köra med bilen.

Mycket smart !
Det ska jag också göra, så att varningslampan lyser ! (lite bensin)

Jag har också haft misstankar att de använt min bil till annat....

Otroligt... skriv även inlägg på något bilforum så kanske du får ut mer info om klåparna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 11:31

Vad säger de på Bilia om detta när du pratar med dem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 11:45
Ursprungligen av acke:

Vad säger de på Bilia om detta när du pratar med dem?

"Sånt händer ibland när vi grejar med bilarna."

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-10 12:09

Mondo, kollade du chassi- o motornummer så att du vet att det var rätt bil du fick tillbaka?

KO-anmäl dem! Så här får det inte gå till.
Om du är med i M ska du naturligtvis också kontakta dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 12:51

En KO-anmälan är att gå för långt. Jag ämnar ta min hämnd på ett annat sätt... Men det är inte den enskilde mecken som ska ha på skallen utan Bilia som företag. Alla kan begå misstag, det är bara mänskligt. Jag kommer emellertid med stor sannolikhet inte att anlita Bilia igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 13:03
Ursprungligen av Mondo:

Alla kan begå misstag, det är bara mänskligt.

Jovisst men jag har svårt att ta det här som misstag. De jävlarna har använt din bil privat. Skulle bli skogstokig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 13:52
Ursprungligen av acke:

Jovisst men jag har svårt att ta det här som misstag. De jävlarna har använt din bil privat. Skulle bli skogstokig.

Det som gör mig förbannad är väl främst att mekanikerna hade haft sönder elfönsterhissen och snott grejor ur bilen, och att killen på Bilia bara viftade bort det som en sak som "...kan inträffa när vi grejar med bilen". Jag hann inte riktigt bli arg över det andra de hade gjort.

Det är hemskt att man inte kan lita på folk längre, och att känslan för vad som är mitt och ditt inte existerar längre. Svenskarna har blivit ett folk av fifflare. Ludermässigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 13:00

JAg hade en alfa förrut där jag hade gps larm.. kunde även se vart bilen var genom webben. Lämnade in den för reparation en gång och kunde dokumentera testkörning till sergelstorg. Killen sa att dem testade bilen så ljudet ifrån bakvagnen var kvar eller inte ...

ja.. på dem bara

Ursprungligen av Costas:

JAg hade en alfa förrut där jag hade gps larm.. kunde även se vart bilen var genom webben.

Det där låter intressant. Vad finns det för lösningar för sådant?

Ursprungligen av Kristofer:

Det där låter intressant. Vad finns det för lösningar för sådant?

Hittade det här vid snabb googling:
http://www.neureka.se/

Finns tydligen också ett svenskt företag med en intressant lösning:
www.incase.nu

Senast redigerat 2006-06-10 13:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 15:26
Ursprungligen av Kristofer:

Det där låter intressant. Vad finns det för lösningar för sådant?

http://web.stoppatjuven.nu/satsafe.htm
Där är lösningen, jag hade min kopplad till securitas som skickades dit ifall man önskade. Plus ett överfallslarm, eller vid olycka

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-10 13:12

Du borde kräva att få fri tillgång av valfri hyrbil under lika lång tid som din bil var inlämnad. Självklart med fria kilometer. Då blir ni ju kvitt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 13:47
Ursprungligen av filuren:

Du borde kräva att få fri tillgång av valfri hyrbil under lika lång tid som din bil var inlämnad. Självklart med fria kilometer. Då blir ni ju kvitt.

Vilket jag i och för sig skrev om tidigare:

Jag fick i alla fall låna en Renault Scénic II automat under helgen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-10 13:53
Ursprungligen av Mondo:

Vilket jag i och för sig skrev om tidigare:

Jag fick i alla fall låna en Renault Scénic II automat under helgen.

Renault Scénic? Jag skrev att du skulle låna en ”bil”.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 14:14

De hade ingen annan hyrbil inne just då. Jag märkte direkt att det var något skumt med Scénicen: automatväxel och väldigt märkliga bromsar, men blev tvungen att ta den ändå. Den funkar ju och är bekväm. Men ful. Automatlådan (idiotväxel) gör att det inte finns en tillstymmelse till bilkänsla i den. Det är som att åka buss.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-06-10 14:40

Men det är ju glasklart vad som hänt! Renaulten du fick låna tillhörde en annan kund och din egen bil har naturligtvis varit utlånad till en tredje kund! Man får bilarna testkörda och slipper ta in separata utlånigsbilar. Kostnadseffektivt.

Nä, "sånt som händer"... ..det var det sämsta jag hört på ett tag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 15:07
Ursprungligen av Khedron:

Men det är ju glasklart vad som hänt! Renaulten du fick låna tillhörde en annan kund och din egen bil har naturligtvis varit utlånad till en tredje kund! Man får bilarna testkörda och slipper ta in separata utlånigsbilar. Kostnadseffektivt.

Mycket möjligt. Det står inte Bilia på den någonstans, förutom på den där plastskylten som sitter under nummerskylten, och bilen har inte blivit städad sedan den hyrdes ut förra gången.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-10 15:13
Ursprungligen av Mondo:

Mycket möjligt. Det står inte Bilia på den någonstans, förutom på den där plastskylten som sitter under nummerskylten, och bilen har inte blivit städad sedan den hyrdes ut förra gången.

Det verkar som man ska kolla registreringspapper om man lånar bil av bilverkstäder i fortsättningen. Du råkar inte minnas reg-nr på din lånebil?

Verkar gå åt helvete med sverige.. Som tur är kommer man inte bli långlivad här mycket längre..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-10 21:33

Mystiskt... jag skrev något här, men något verkar ha raderat det. Sjukt när inlägg bara försvinner utan någon förklaring. Men det är knappast första gången jag är med om det på 99mac.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-06-10 21:34

Därför lämnar man inte bilen var som helst.
Jag lämnar min på SAAB BilPartner Jägerso. Har en kille jag känner som jobbar som mek där. Alltså ber man i mottagningen att han skall göra bilen och sen stannar man där och pratar med honom under tiden. Mycket bra, man får till och med _mer_ gjort än vad som ingår, till samma pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 09:58

Mer om Bilia i Haga Norra. Jag var där och beställde en färgpenna till min bil eftersom jag har fått några stenskott på motorhuven. Beställningen gjorde jag i början av juni. I går, den 2 september, var jag där för kanske femte eller sjätte gången (utöver flera försök via telefon) och tänkte höra om stiftet hade kommit in.

"-Näe", sa säljaren utan att titta upp på mig, "de har inte kommit från Frankrike än. Återkom i oktober."

Vad är det för trams? De har sagt samma sak hela tiden. Sedan början av juni alltså. Dessutom hade de slarvat bort min order. Vad pysslar de med? Varför kan de inte skicka produkten mot postförskott till mig när den kommer in? Måste jag beställa från en Renaulthandlare i Frankrike?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-03 13:12
Ursprungligen av Mondo:

Mer om Bilia i Haga Norra. Jag var där och beställde en färgpenna till min bil eftersom jag har fått några stenskott på motorhuven. Beställningen gjorde jag i början av juni. I går, den 2 september, var jag där för kanske femte eller sjätte gången (utöver flera försök via telefon) och tänkte höra om stiftet hade kommit in.

"-Näe", sa säljaren utan att titta upp på mig, "de har inte kommit från Frankrike än. Återkom i oktober."

Vad är det för trams? De har sagt samma sak hela tiden. Sedan början av juni alltså. Dessutom hade de slarvat bort min order. Vad pysslar de med? Varför kan de inte skicka produkten mot postförskott till mig när den kommer in? Måste jag beställa från en Renaulthandlare i Frankrike?

Köp den på OK. allt du behöver är färgkoden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-03 14:31
Ursprungligen av rhesus:

Köp den på OK. allt du behöver är färgkoden.

Va? Färgkoden är D99.

VA? Säger jag en gång till.

Byt bilhandlare. Jag gjorde slut med Bilia sen de ville ha mellan 10 och 15 TUSEN för att laga en avgnagd (råttjävlar!) kabel i min gamla 245:a. De hävdade att kabeln inte fanns som reservdel utan man måste byta hela "kabelmattan". Jag hämtade ut bilen oreparerad och åkte till f.d. Sydupplands bil i Upplands Väsby där man på fem minuter hissat upp bilen, plockat ut den lilla jordkabeln och konstaterat att den visst fanns som reservdel och kostade en hundring. Men de hade ingen inne så de gjorde en själva, och bjöd på hela jobbet.

Gissa var jag sen åkte för att köpa min nya V50?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-03 12:32

Färg till att dutta i stenskott med kan man köpa hos vilken lackverkstad som helst, bara man vet färgkoden så.

Bevaka tråden