Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filmfråga till den yngre generationen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-17 22:16

För en oherrans massa år sen kom Gillou ut med "Ondskan" som jag läste med viss behållning. När sen filmen kom så kollade jag den också. Men jag blev förvånad över att dom valt Andreas Wilson till huvudrollen. Det var nog en av de sämsta rollprestationer jag sett. Maken till uttrycklös skådis får man väl leta efter. Han hade ju ingen som helst "närvaro".

Hursomhelst, så kan ju vilken skådis som helst bli sämre än han/hon egentligen är om t.ex. regin inte är bra. Så häromveckan hyrde jag "Den Utvalde" där Wilson också hade huvudrollen. Visserligen var jag lite skeptisk, men på omslaget stod det bl.a. att han var "lysande", så jag tog för givet att det skulle bli bättre.

Men återigen levererar han alla repliker med samma entoniga röst, som om han läste innantill i manus för första gången. Inte ett ansiktsuttryck, inga gester, inget kroppsspråk, ingenting. Som en robot eller skyltdocka, ljusår från att "äga" en scen.

Men filmen är ju riktad mot folk som är hälften så gamla som jag, så jag började fundera på om dom verkligen har så annorlunda uppfattning. Så därför undrar jag alltså om ni som är under 30 verkligen tycker att Andreas Wilson är bra, eller om ni tycker som jag, att han borde fundera på en annan karriär?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-17 22:54

Jag har sett både "Ondskan" och "Den utvalde" och jag håller med dig till fullo.
Har också svårt att förstå hur han kan vara så uppskattad som skådis, men det finns mycket inom svenskt kändisliv som inte är logiskt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-18 13:07
Ursprungligen av vanilj:

Jag har sett både "Ondskan" och "Den utvalde" och jag håller med dig till fullo.
Har också svårt att förstå hur han kan vara så uppskattad som skådis, men det finns mycket inom svenskt kändisliv som inte är logiskt.

Jo.
Men att dom som stod bakom filmen och ska sälja den har så taskig koll är ju otroligt. Jag undrar vad dom andra skådisarna tänkte under inspelningen....

Jag har inte sett Ondskan, men däremot så hyrde jag "Den utvalde" häromveckan. Det som slog mig är precis det som ni också har uppmärksammat. Andreas Wilson är en oerhört dålig skådespelare som inte levererar någon somhelst trovärdighet. Replikerna känns lästa.

Men däremot så är han förbannat snygg och skulle passa in i Hollywood, Sveriges Tom Cruise.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-18 13:04
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag har inte sett Ondskan, men däremot så hyrde jag "Den utvalde" häromveckan. Det som slog mig är precis det som ni också har uppmärksammat. Andreas Wilson är en oerhört dålig skådespelare som inte levererar någon somhelst trovärdighet. Replikerna känns lästa.

Men däremot så är han förbannat snygg och skulle passa in i Hollywood, Sveriges Tom Cruise.

Jo, han ser väl kanske inte illa ut, men det finns väl några tusen andra snubbar som gått på scenskolan, ser lika bra ut, och som i alla fall har LITE talang och LITE "output".
"Sveriges Tom Cruise"???? Gud hjälpe mig. Jag riktigt skämdes när man läste att han skulle bli vår nästa Hollywood-export.

Jag gillar öht inte svensk film. Jag kollade egentligen bara lite grand på ondskan för våldets skull. Men det var inte tillräckligt med våld för min smak, även om det lilla jag såg var ganska snyggt, har jag för mig.
Har även läst boken, men våld är bäst på film.

Kanske gled ifrån ämnet lite här. Tänkte inte så mycket på hans skådespelartalang. Tycker de flesta svenska skådisar är typ som han. Har däremot hört många tjejer säga att han är så jävla snygg. De säger ingenting om hans skådespelarinsatser…

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-18 13:01
Ursprungligen av Laseranders:

Jag gillar öht inte svensk film. Jag kollade egentligen bara lite grand på ondskan för våldets skull. Men det var inte tillräckligt med våld för min smak, även om det lilla jag såg var ganska snyggt, har jag för mig.
Har även läst boken, men våld är bäst på film.

Jaha du. Du kollar film för våldets skull. Varför är jag inte förvånad?

Ursprungligen av Danne V:

Jaha du. Du kollar film för våldets skull. Varför är jag inte förvånad?

Jag kollar på vissa filmer för våldets skull. Bättre filmer kollar jag på för helhetsupplevelsen. En i huvudsak dålig film kan ge en viss behållning om våldet är bra gjort.
En film med dåliga fighting-scener har dock sällan en dialog som gör mig gråtmild.

Ursprungligen av Danne V:

Men återigen levererar han alla repliker med samma entoniga röst, som om han läste innantill i manus för första gången. Inte ett ansiktsuttryck, inga gester, inget kroppsspråk, ingenting. Som en robot eller skyltdocka, ljusår från att "äga" en scen.

Men filmen är ju riktad mot folk som är hälften så gamla som jag, så jag började fundera på om dom verkligen har så annorlunda uppfattning. Så därför undrar jag alltså om ni som är under 30 verkligen tycker att Andreas Wilson är bra, eller om ni tycker som jag, att han borde fundera på en annan karriär?

Jag associerar tanken att det skulle vara en generationsfråga till dagens musik. Många av dagens musiker (speciellt vissångare) sjunger uttryckslöst och småfalskt, men jag har insett att det ska vara så, för det låter som en tonårsröst. En ren ungdomskultgrej kan man säga. Det kan väl inte vara så att det gäller film också?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-18 13:05
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag associerar tanken att det skulle vara en generationsfråga till dagens musik. Många av dagens musiker (speciellt vissångare) sjunger uttryckslöst och småfalskt, men jag har insett att det ska vara så, för det låter som en tonårsröst. En ren ungdomskultgrej kan man säga. Det kan väl inte vara så att det gäller film också?

Jo, det var ungefär så jag menade. Om yngre folk använder en annan måttstock än vad jag gör.

1
Bevaka tråden