Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag behöver lite stöd och råd...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-19 16:30

En av de riktigt delikata problemen man kan ställas för här i industriländerna har drabbat mig. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag vänder mig till er kloka pro-99:or för råd.

Jag har bytt jobb (eller ska efter semestern), och jag måste då bestämma mig hur jag ska göra med min hemlånade arbetsdator. Det är en iMac G5 20" 1,8 som jag har haft hemma det senaste året. Nu när jag slutar har jag blivit erbjuden att köpa loss den, eller lämna tillbaka den till arbetsgivaren.

Men jag vet inte vad jag ska göra...

Till saken hör att jag redan har en iBook G4 privat som jag i princip använder 80-90 procent av tiden hemma. iMacen använder jag endast när jag gör större eller mer avancerade jobb. Inte så ofta alltså.

Jag kommer också att få en ny arbetsdator på nya jobbet. Som jag får bestämma själv vad jag vill ha. Min idé är då att köpa en Macbook dit. Jag kommer nämligen att behöva släpa runt den en hel del.

Dessutom tycker jag att iBooken hemma börjar bli lite trött. Den har snart två år på nacken, och det skulle vara trevligt att byta ut/komplettera den med en MB.

Det jag har att välja på är därför:

• Köpa loss iMacen och låta det vara som det är hemma.
• Lämna tillbaka iMacen och använda jobbets MB när jag behöver lite mer kraft.
• Lämna tillbaka iMacen och köpa en MB hem (och ev. komplettera med en 20" skärm).
• Köpa loss iMacen och ändå köpa en MB hem.

Vad tycker ni?

Du har inte nämnt några priser - vad får du betala för iMacen?

Det är ganska jobbigt att köra flera datorer tycker jag och är det stor skillnad i prestanda avgör det ju saken. Jag kör med en G5 arbetsstation och feta skärmar på "jobbet" men 95% av användningen är ju min MacBook/Powerbook.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-19 16:48

Ungefär som för minsta MB:en i standardutförande, typ.

Det är inte pengarna i första hand det sitter i. Jag funderar mest över vad som är vettigt. Är det försvarbart att ha en stationär dator när den används så lite?

Jag har funderat i liknande banor (alltså att ha en stationär och en bärbar dator) och kommit fram till den lösningen jag har idag. Nu kör jag med en extra skärm (17" TFT), mightymouse och extern disk för de grejerna som är hdd-intensiva. Aldrig att jag skulle skaffa en dator till som "används", att ha allt på samma burk är oslagbart.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-19 18:19

Fördelen med en stationär är också att den får snabbare och större disk, bättre grafikkort, snabbare minne och bättre skärm och tangentbord.

Å andra sidan kanske en (eventuell) extern skärm och ett trådlöst tangentbord löser det behovet. Men disk och grafikkort är fortfarande bättre på stationär. Men det kanske varken gör från eller till i praktiken...

Ursprungligen av Kalle W:

Men disk och grafikkort är fortfarande bättre på stationär. Men det kanske varken gör från eller till i praktiken...

Som alltid så beror det på vad du ska göra...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-19 18:47

Jag vet.

Det lutar åt att jag lämnar tillbaka iMacen och köper en MB hem. Sen eventuellt en skärm om behovet uppstår.

Verkar det bra?

Jag tror på en dator och lite extra extern lagring. Låter smart. I värsta fall kan du göra som jag - köpa en begagnad Mac mini. Fick en 1.5GHz modell med 512MB RAM och Airport/BT för 3000kr inkl moms. Lägg till en Cupertino Minidrive så har man allt-i-ett inkl hemmaserver!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-06-19 19:55

Jag har en Pocketdrive redan nu. Mycket bra lösning att ha alla arbeten på en extern disk. Speciellt när man har flera maskiner som man använder parallellt. Det kommer jag definitivt att fortsätta med.

Tror nog att det bästa ändå är att reducera antalet maskiner så mycket som möjligt.

Ju mer jag tänker på det blir det nog bort med iMac och in med MB.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-06-20 11:20

Ifall du skall arbeta mycket vid din bärbara skaffa en iCurve så du slipper sitta som en ostbåge. Jag kör Macbook Pro på en iCurve samt externt tangentbord och mus fungerar kanon. Det kanske bara är jag men sitter jag en hel dag vid en bärbar och tittar "neråt" så är jag inte helt goo i nacken sen.

1
Bevaka tråden