Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sälja leasad utrustning?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-23 00:43

Hej!

Har en del fotoutrustning leasad och har ännu inte fått tag i någon på leasinbolaget som kan svara på följande fråga: Vad gör man om man inte vill leasa en pryl längre? Kan man sälja den privat förutsatt att man köper loss saken vid leasingavtalets slut? Någon annan lösning?

//J

Tja, köper man loss prylen så får man ju göra vad man vill med den. Den blir ju ens egen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-23 00:51

Efter att man har köpt loss prylen är det förstås fritt fram, men hur gör man under kontraktets löptid?

Står det inte i kontraktet?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-23 00:56

I kontraktet mellan dig och leasingbolaget står vad som gäller.

Jag har själv leasat en gång men minns inte det de exta orden, men på svenska kan man säga att prylarna ägdes av dem och därmed inte kunde säljas av mig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-23 01:04

Det stämmer som ni säger; äganderätten är i och med leasingen inte min förrän perioden har löpt ut och jag köpt loss varorna. Det säger sig egentligen självt. (Och står vid närmare efterforskning i avtalet.)

Jag funderar ändå på om man inte skulle kunna byta ut varan mot en annan förutsatt att leasingbolaget får säkerhet i den nya varan... Har ett 300/2.8 som jag använder riktigt sällan och skulle hellre satsat på lite studioutrustning och en stationär Mac när de nya PowerMacarna släpps.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-06-23 01:19

Du får inte sälja prylarna (som tillhör leasingbolaget) och fortsätta att betala leasingavgift till finansbolaget. (Vad händer vid eventuell konkurs av ditt bolag? Leasingbolaget kräver prylarna tillbaka samtidigt som köparen viftar med sitt kvitto.)

Om du absolut vill sälja prylarna är du nog tvungen att lösa dem i förtid. Jag är ganska säker på att det inte finns något annat alternativ.

Det stämmer - du får absolut inte sälja grejerna innan avtalet är löst. Prylarna du leasar är nämligen leasingbolagets säkerhet i avtalet och du råkar illa ut om grejerna inte finns kvar i händelse av att du inte kan betala dina avgifter.

Har ju jobbat med leasingåtertag åt GE tidigare så jag har viss erfarenhet av sånt här

  • Medlem
  • Thailand
  • 2006-06-23 20:17

Prata med leasingbolaget. Om du t.ex. byter ut din gamla utrustning mot en ny, är troligtvis bolaget intresserat av att skriva ett nytt kontrakt, men på en högre nivå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-24 00:10

Säljer du grejerna innan du har köpt loss dom ifrån leasingbolaget så ligger du risigt till om dom skulle komma på dig av någon anledning, tyvärr så lägger dom vanligtvis på en massa avgifter när du bryter ett kontrakt..

Flyttar till 'Företagande'

Mod

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-06-28 14:39

Hej!

Jag har nu snackat med både leasinföretaget och YFO och det verkar inte vara några problem att byta in prylarna. Som sagt får leasingbolaget då säkerhet i det nya och alla blir glada i slutändan.

1
Bevaka tråden