Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räddning för flygande rökare

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste att det skall startas ett flygbolag för rökare.. Smokers International Airways -SMINTAIR.

Snart kommer Smokers restaurants etc

http://www.n24.se/dynamiskt/efterborsen/did_13060215.asp

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-30 12:56

Undrar vad piloten säger när dom landar.
"Nu ska jag släppa av 300 rökare"

Danne
Representant för bajshumoristerna

EDIT: Trots det övriga dravlet, så har faktiskt den där göken rätt när han beskriver varför man inte får blossa i planen längre: http://smintair.com/THOUGHTS/thoughts.html

Faktum är att luften var bättre i planen innan rökförbuden. Nu andas vi in samma begagnade luft om och om igen, och den filtreras nödtorftigt bl.a. för att stoppa bakterier ifall nån av passagerarna skulle ha fågelsjuka eller nåt. Tyvärr kan ju en del bakterier ta sig igenom ändå, som hände vid t.ex. SARS för några år sedan. Jag väntar faktiskt på att flygbolagen ska tvingas återuppta den gamla luftkonditioneringen (ny luft utifrån). Men om det blir rökning tillåten i så fall är ju en annan historia....

ÄNNU MER EDIT: En del flygbolag stänger faktiskt av (eller sänker) den redan dåliga luftkonditioneringen på långflygningar efter middagen så att folk ska bli slöa och somna. Jo, det är faktiskt sant!

Senast redigerat 2006-06-30 13:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-30 17:14

Mnja... man undrar ju hur mycket sanning som ligger i den mannens förklaring om varför rökning är förbjuden idag. Luftkonditioneringen på ett flyplan är bra mer komplicerad än att man bara kan välja mellan att ta in ny luft eller att återcirkulera den gamla. Det är inte som i en bil där du kan vrida på en ratt för att återcirkulera luften i bilen...
Luftkonditioneringssystemen i flygplanen är ju dessutom desamma idag som de var för tio år sedan. Den enda skillnaden är att man låter lampan som signalerar rökförbud vara tänd under hela flygningen.
Vad jag förstått så måste luften återcirkuleras eftersom på den höjden man flyger så är luften för tunn för att man ska kunna andas den Flygplanet är ju dessutom trycksatt... Aja, jag lämnar till någon annan att fylla i de tekniska detaljerna, men jag är övertygad om att det inte är så enkelt som han vill få det att verka.

Hela resonemanget om att personalen på flygplanen ska få arbeta i en rökfri miljö verkar han inte ägnat en tanke åt. Ej heller respekten för de grannar bredvid dig som inte vill bli utsatt för passiv rökning.

Undrar också hur mycket det inte kommer kosta för detta bolaget att byta filter i luftkonditioneringen om röken från 300+ rökverk per flygning passerat genom dem...bara en tanke.

1
Bevaka tråden