Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdeminskning Audi A3 -04

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur mycket lär en Audi A3 från 04 minska i värde för varje år? Någon som har koll på sådant? Bilhandlare på forumet kanske?

Jag tror man brukar räkna runt 15-20% per år eller runt 50% på tre år och 10.000 mil. Naturligtvis finns variationer och många påverkande faktorer.

Ursprungligen av Björnström:

Naturligtvis finns variationer och många påverkande faktorer.

Så du menar att min bil är mycket mer värd eftersom den är 'rally-körd' ?

Ursprungligen av Kriss Abens:

Så du menar att min bil är mycket mer värd eftersom den är 'rally-körd' ?

Skriv "rally-körd" i annonsen och se hur mycket du får

Tack!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-07-03 02:00

Jag suktade efter en Audi A3 senast för tre timmar sedan, snygga bilar det där.
Och då är inte jag ens speciellt bilintresserad..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 09:44

Om du vet reg nr på din bil kan du knappa in det här:
http://automotorsport.se/bilpriser.asp

Om du vill simulera vad en bil kommer attt appa i framtiden tar du bara en äldre modell, när det gäller just A3:an skiljer det inte så mycket på den nya jmf med den gamla så där borde det fungera fint att använda en äldre och jämföra med.

Annars är A3:an en mycket trevlig bil, och med den underbara motorn 2,0T FSI och quattro är den precis lagom, en sportback då...

Beg. prislista hittar du här förresten:
http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=27746

Ursprungligen av Solid:

Om du vet reg nr på din bil kan du knappa in det här:
http://automotorsport.se/bilpriser.asp

Om du vill simulera vad en bil kommer attt appa i framtiden tar du bara en äldre modell, när det gäller just A3:an skiljer det inte så mycket på den nya jmf med den gamla så där borde det fungera fint att använda en äldre och jämföra med.

Annars är A3:an en mycket trevlig bil, och med den underbara motorn 2,0T FSI och quattro är den precis lagom, en sportback då...

Beg. prislista hittar du här förresten:
http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=27746

Utmärkt, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 12:45
Ursprungligen av Kristofer:

Utmärkt, tack!

Varsågod!

Ursprungligen av Jürgen B:

Har inte hunnit pröva DSGn än, ska ta och vänta in valet tänkte jag innan man väljer bil, så man vet vad som gäller (el kan ana vad som kommer att gälla) med biltullarna o annat otyg man får stå ut med som bilägare, idag kör jag busskort.

Smart! Då kanske Audi har släppt DSG:n med 2.0T-motorn...

Jag sitter i valet o kvalet på vilken tjänstebil jag ska plocka ut, man får ju ut en A3 Sportback 3.2Q med DSG men det kanske är o ta i?
Lite sugen på en A4 också men då blir det nog en A4 Avant SportQuattro utrustad..

Hmmm...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 10:15

3,2 Q är bara något snabbare, men märkbart tyngre, än en 2.0T FSI. Mot versionen med 220 hk som sitter i sportquattron så är det nog jämt skägg. Jag skulle ta A4:an, men kan man få den med DSG?

Senast redigerat 2006-07-03 10:41
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-07-03 10:26

Själv funderar på om jag ska lackera om dörren på min Golf från 1990 eller satsa pengarna på Lotto?

A4an går inte o få med DSG tror jag nej..DSG har ju den lustiga Launch Control som tydligen ska vara helt sjuk, någon som provat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 10:58

Inte provat Launch Controlen i DSG, men växellådan i sig är helt underbar. Körde den i den gamla TT:n med 3,2Q-motorn, perfekt kombination! Gillar verkligen inte Audis sätt att mjölka marknaden genom att inte släppa DSG:n med 2.0T FSI-motorn med quattro, för det kan ju inte vara tekniska begränsningar som gör det, eftersom kombinationen kommer i kommande S3.

Om du gillar DSG:n kör på en A3:a med 3,2Q:n.

Har inte hunnit pröva DSGn än, ska ta och vänta in valet tänkte jag innan man väljer bil, så man vet vad som gäller (el kan ana vad som kommer att gälla) med biltullarna o annat otyg man får stå ut med som bilägare, idag kör jag busskort.

  • Medlem
  • 2006-07-03 14:05

A3 sjunker snabbare i värde än andra bilar av samma typ eller andra Audimodeller. Det är just för att just A3 ofta är just "rallykörda".

(En pappa på min sons dagis är bilnasare...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 14:23
Ursprungligen av Baron:

A3 sjunker snabbare i värde än andra bilar av samma typ eller andra Audimodeller. Det är just för att just A3 ofta är just "rallykörda".

(En pappa på min sons dagis är bilnasare...)

Jag skulle vilja påstå att A3 håller minst lika högt andrahandsvärde, i det verkliga livet (inte i bilförsäljanrnas och -tidningarnas listor) som övriga Audi-modeller. Se och jämför en A3 1.8Tsq med motsvarande A4 eller A6 på t.ex. blocket för en verklig prisbild. Detta tror jag pga att den är mer ovanlig än sina modellsyskon.

04:orna har ju även tappat mer än normalt då den nya single frame-grillen kom först på 05:orna. (Sportback hade single frame även 04:a)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 15:20

Men den första årsmodellen brukar ju sjunka ngt mer än normalt, oavsett bilmärke. Speciellt om det görs en tidig facelift, som i fallet med nya A3.

Btw, ska du sälja eller köpa?

Köpa, men inget är bestämt.

Hahaha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-03 22:26

En något mer informativ film (och precis lika rolig!) är den här, där Best Motoring (Japans Top Gear) testar DSG vs 6 vxl manuell i Golf GTI. Till sin hjälp har de en av japans främste driftingförare och tillika snabbaste växlare, men inte ens han rår sig på den helt fantastiska växellådan.

Ett måste se (de demonstrerar även launch controlen):
http://youtube.com/watch?v=gmMNRQ1GJ3o&search=dsg%20vs%20manual

1
Bevaka tråden