Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammanfattning av Fotbolls-VM

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska vi sammanfatta FotbollsVM så här långt?

  • Alla lag jag hejat på har åkt ut. Sverige. Australien. England. Ukraina. Nu senast Tyskland.

  • Lite kul att samla gänget för Fotbollskväll.

  • Lite väl många onödiga öl

  • Trista matcher! Många 0-0!

  • För få mål (se ovan)

  • Dåliga kommentatorer på SVT1

  • Nästa gång har dom väl HDTV - snälla?

  • Kommer kännas tomt när det är över.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-05 21:54

Det sänds väl i HDTV om man har rätt abonnemang och HD-box? Läste en stor artikel om det i M3, där de berättade hur det skulle gå till. Eller har jag missat något? I övrigt håller jag med om dina slutsatser!

Stämmer. Var hos en poolare och glodde på HD-match via Canal Digital.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-05 23:00

Och var det den revulution som utlovades? Eller var det ett antiklimax i stil med antalet mål i VM?

HDTV är så bra och imponerande att man undrar varför ingen införde det för läääänge sedan. Har ju funnits i USA i tio år eller nåt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-05 23:04

Viva La France
Fan vet vad svenska supportrar hade fått för sig. Trodde dom verkligen att vi hade en suck? Flinade så gott när Sverige fick stryk. :rolleyes:

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-06 07:06

snutte, det är samma sak år ut och år in. Sverige (eller media i Sverige åtminstone) får upp sina förhoppningar till max. Sedan skiter det sig och alla blir tjuriga och hittar ursäkter hit och dit. Syndabockar pekas ut. När ska vi fatta att vi inte alls är en stor fotbollsnation och har i en VM-final att göra? Visst har vi 4-5 stora namn att skylta med, men det räcker ju (bevisligen) inte. Kanske är dags att inse vår begränsning?

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-07-06 08:26
Citat:

Dåliga kommentatorer på SVT1

Jag tycker nog att matchkommentatorerna på Tv4, förutom bisittaren Fjällström, har varit sämre än de på Svt, Glenn är ju kung!

  • Medlem
  • 2006-07-06 11:16

Glenn regerar! När TV4 sänder brukar jag stänga av ljudet och lyssna på radiosporten.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-06 12:36

Jens Fjellström är ju otroligt duktig! Kanske "torrare" än Glenn, men verkar mer kunnig.

Annars skiter jag i kommentatorerna för det mesta. Dom håller en ganska hög nivå allesammans nuförtiden tycker jag så det finns egentligen inget att gnälla över. Värre var det förr med t.ex. Grive (som ibland satt tyst en kvart) och dom andra...

Men fotbollen under VM har varit dassig, och jag blir så jäkla lessen/förbannad när spelarna filmar. FIFA borde ha en regel som sa att om man i efterhand (efter att ha kollat bandningar) ser att en spelare kastar sig utan att nån annan ens stött i honom, så kan han bli avstängd några matcher. Det är ju bedrövligt när gudabenådade lirare som Henry (Frankrike) och Ronaldo (Portugal) pysslar med sånt där.

Åsså tycker jag att dom borde få göra flygande byten, dvs spelet ska inte behöva vänta. Det är otroligt frustrerande (för alla?) när det ledande laget gör "taktiska" byten under slutminuterna för att få tiden att gå. Det är ju mot hela spelidén, så ta bort den möjligheten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-06 17:28
Ursprungligen av Baron:

Glenn regerar! När TV4 sänder brukar jag stänga av ljudet och lyssna på radiosporten.

Presic min metod. Granqvist/Edström rules. Och Glenn.

Ursprungligen av Danne V:

Åsså tycker jag att dom borde få göra flygande byten, dvs spelet ska inte behöva vänta. Det är otroligt frustrerande (för alla?) när det ledande laget gör "taktiska" byten under slutminuterna för att få tiden att gå. Det är ju mot hela spelidén, så ta bort den möjligheten.

Flygande byten - JA! 4:e domaren tar hand om det.

Men varför inte införa en Time-Out á la basket/handboll? Kan ge coachen lite mer möjligheter i trängda lägen. Sedan kommer han bli ännu mera hängd efteråt också!

Ursprungligen av Snooze:

snutte, det är samma sak år ut och år in. Sverige (eller media i Sverige åtminstone) får upp sina förhoppningar till max. ...

"Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna bågen" Fortsätt hoppas, fortsätt dröm. Det är det som ger livet glädje!!!

Att vi säger "VI vann" respektive "DOM förlorade" är bara hälsosamt. Ta åt dig all lycka du kan. Men när dom där klåparna i [valfri sport]-landslaget sedan gör bort sig offentligt - Ja, vad är väl en bal på slottet, och är inte fotboll/handboll/etc en ganska tramsig företeelse egentligen?

Jag håller på Glenn som kommentator, han är ju också en ev kandidat som förbundskapten!
Sladjan i SVT studion är ju ett fynd också!

Tror finalen blir en klassiker. Forza Italia!

  • Oregistrerad
  • 2006-07-06 16:09

Håller med Danne V: håller också med om filmningarna. Så j-a irriterande & superfjolligt! Vaf... är det inte så att de ska dela ut gula kort för det? Det gör de ju aldrig. Det snackas nästan aldrig om det heller, typ som "det hör till". Förstör det lilla intresse jag har för fotboll. Tacka vet jag hockey!

Suck, sämsta VM-turneringen på många år, rejält tråkig fotboll - möjligen ett LITET pluss för Ghana och Portugal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-06 21:37

Strömberg är den vettigaste kommentatorn tätt följt utav fjellis. Argentina spelade den bästa fotbollen vilket låter dumt med tanke på att de åkte ut. Den största behållningen än så länge är de afrikanska lagens spel. Över lag har VM varit trist, trist, trist. Och med tanke på detta kan nästan HD-TV kvitta.

Ursprungligen av ylipaa:

Argentina spelade den bästa fotbollen vilket låter dumt med tanke på att de åkte ut.

Du är kanske bara förblindad av deras himmelsblå tröjor?

Ursprungligen av Björnström:

Ska vi sammanfatta FotbollsVM så här långt?

  • Nästa gång har dom väl HDTV - snälla?

  • Kommer kännas tomt när det är över.

Nästa gång kanske jag har en tv - och då kanske jag kommer sakna det när det tar slut.

Jag har sett en match. Sverige mot nånting. Tror att Sverige vann. Det var kul. Ungefär så mycket har jag brytt mig detta VM, vilket har varit rätt skönt faktiskt. Åka och handla under en Sverige match var nog den bästa gång jag handlat - fler personal än kunder.

SVERIGE

Jag är coach på fritiden och är det något man lärt sig genom åren som spelare/coach så det att självförtroende gör att man kan ge vem som helst en match. Utan självförtroende kan man förlora mot vem som helst.

Jag upplevde den svenska insatsen denna gång som en förutbestämd resa mot undergången... inget självförtroende... inget jäklar anamma... inget nu tar vi dom jäklarna... det där vi svenskar kan vara bra på i lagidrotter. Man ser alldeles för många spelare/ledare som håller igen - väldigt få som är öppna i sinnet och enbart positiva. Ljungberg är en sådan person och det är väl ingen debatt om att han funkade bäst av alla svenskarna. Den andra är Allbäck men han fick sköta om Lagerbäcks kaffetermos mesta tiden. Allbäck borde ha spelat varenda minut han orkade i den här turneringen av den anledningen att han sprider "nu tar vi dom"-attityd till laget på plan. Vad sprider Zlapparn för signaler med sitt fummel?

Det började väl redan med matchen mot Trinidad & Tjohejba. Var det någon i svenska truppen som efter den match sa "det här är åt h-ete"? Istället får vi "det är bara bra lag med här i VM" dvs ursäkter.

Jag är besviken på lagledningen runt det svenska landslaget som inte skapat den rätta miljön där man törs prestera. Jämför med hemmanationen Tyskland som ska slå sina straffar inför hemmapubliken. En sådan otrolig press. Vad gör dom? De drämmer dit varenda straff i avrättningsstil. Truppen är mentalt förberedd och målinriktad.

Vad hade Sverige för mål med VM?
Om målet är att gå vidare från gruppen så är det inte så konstigt att man kroknar i åttondelen. Målet är redan nått. Att där byta mål rent psykologiskt och dessutom mot tuffast möjliga motstånd det går inte.

Målet kanske var att bibehålla sviten mot England?
Alla hurrade och var totalt till sig efter 2-2 mot England. Jag läste till och med en tidningsartikel dagen efter som nämnde "segerfesten". Sverige vann alltså med 2-2...
Vi gjorde 2-2 med ca 4 minuter kvar och där tar man sen ner tempot och är nöjd? Varför? 3-2 till Sverige så hade man sluppit tysken. Det omvända 2-3 till England hade inte påverkat utgången.

Jag upplevde hela försnacket inför tysklandsmatchen som att många spelare och ledare sa en sak i tv men samtidigt tänkte "fan vi åker på stryk". Avsaknad av den rätta entusiasmen inför uppgiften lyser igenom.

- - -

VM i stort

Det känns som ett lite avslaget VM denna gången. Man minns väl iofs bara de bästa bitarna från föregående turneringar så man kanske lurar sig själv där?

Fotbollen har så stark ställning i världen att de inte behöver ändra några regler. De har sin trogna publik ändå. När de till slut ändrar någon regel så är det ofta 5 år för sent. Det är en väldigt konservativ sport som inte vill ändra på sig. Det problem jag har här är att det finns ett för stort moment av tur eller slump i fotboll. Det bättre laget vinner inte alltid. De kan ha bollinnehav 65/35 men matchen slutar 0-0 ändå. Jämför man med andra lagsport där ett lag dominerar så stort så vinner man alltid matchen odiskutabelt.

Fick jag lägga in en regel rakt av så vore det 0 poäng till båda lagen om slutresultatet är 0-0. Om det blev 1-1, 2-2 osv så fick lagen 1 poäng var för då har man spelat till sig poängen. Nu börjar man matchen med 1 poäng redan från start dvs man har något att förlora från första minuten. Med denna regeländring har man inget att förlora utan måste tvärtom tänka framåt.

Bedömningen av fotbolls-VM bör ske på högsta möjliga nivå för att visa alla led nedåt i hierarkin hur fotboll ska spelas och hur det inte ska spelas. Som det är nu är antalet felbedömningar för stort. Vi har 3 domare som på en bråkdel av en sekund ska se vad som hänt 20 meter bort. Självklart blir det fel. Men se då till att använda de 25 TV-kameror som finns runt planen. Det blir ett löjes skimmer över matcher där 300 miljoner tittare ser en supertydlig hands eller filmning men ingen av de som dömer matchen har sett detta. Använd TV-domare som i hockey. VM ska inte avgöras på slumpfaktorer utan så rättvist som möjligt. Stäng av spelare en match om de försöker filma till sig fördelar. Den bedömningen kan även ske i efterhand när en TV-domare ser om matchen. Självklart kan man inte bedöma fotboll på det här sättet i div 2 i Sverige men VM som alla tittar på bör visa upp sporten så som de vill den ska se ut. Nu lär sig ungdomar istället att låtsas ramla som portugiser...

Frankrike vinner finalen med 2-1

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-07 14:56
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag är besviken på lagledningen ...

Det kanske låter som om det är p.g.a. det dåliga resultatet i VM, men så är det inte. Jag har aldrig gillat Lagerbäck (som tränare, alltså). Han har ju ingen som helst karisma, utan ser ut och låter som en frireligiös statstjänsteman med torgskräck. Ett lag med vuxna män måste ha en ledare som utstrålar säkerhet och som har förmågan att få folk med sig, dvs en naturlig auktoritet. Faktum är att fotbollskunskaperna kommer i andra hand, eftersom 1) han kan omge sig med duktiga teoretiker och/eller 2) förmågan att få spelare att spela helhjärtat efter ett lite sämre system är bättre än att INTE få dom att spela efter ett system som är bättre.

Hans "hantering" av media är så dålig att det måste vara nåt slags rekord. Han och Tommy anställde ju mediafolk som skulle ta hand om pressen, men jag tror dom förbrukat två olika snubbar som till slut inte orkade med. Idag betyder media ALLT eftersom media avgör landslagets popularitet och därmed förbundets intäkter (publik, sponsorer, sändningsrättigheter, osv) och den svenska fotbollens fortsatta liv.

Att ha en ärthjärna som Lagerbäck som sitter och blåljuger media rakt i ansiktet under var och varannan presskonferens gör ju till slut att journalister blir förbannade, vilket avspeglar sig i vad dom skriver/sänder/kommenterar.

Lagerbäck borde väck för länge sen, och bara faktumet att han inte ens reflekterar över att hans personlighet kanske kan ha med resultaten att göra visar bara hur inkrökt han är.
[/QUOTE]

Ursprungligen av Anders Täpp:

Frankrike vinner finalen med 2-1

Minst, hoppas jag. Även om jag inte är särskilt förtjust i Frankrike heller, så väljer jag det minst onda av två alternativ. Och jag har alltid tyckt jäkligt illa om italienska fotbollspelare (fjantar allesammans), så jag ber till högre makter att Frankrike klär av itaienarna ordentligt. Typ 4-0, och alla mål av Zidane (gillade Henry förut, men efter hans filmning av "armbåge i ansiktet" så kan han ta sig i brasan). Zinidine regerar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-07 21:40

Jag tror att den tråkiga fotbollen beror på bollen. Adidas? har tagit fram en boll som går vart som helst när man skjuter. Jag tror den att nya bollen sabbade hela VM.

1
Bevaka tråden