Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples logga på mitt visitkort?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan någon som vet vad som gäller ang. att lägga in Apple loggan på sitt
visitkort.

Copyright är det väl som gäller där också, så enligt lagen så får du inte sätta dit apples logga utan att de har medgivit det, eller har jag fel?

Vet inte hur det är med Apple-loggan, men här är lite info om Mac-loggan: http://developer.apple.com/softwarelicensing/agreements/maclogo.html

det jag har tänkt är att bara ha med äpplet

lär vara lagom med copyright på den. om du inte har ngt gemensamt med apple och fått deras godkännande skulle jag hålla mig en bra bit ifrån en sådan utsmyckning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-07-08 20:19

De enda som har rätt att använda loggan är Apple i USA. Inte ens svenska Apple får använda den som dom vill - och absolut inte någon annan heller.

Men som man gör vid alla funderingar om upphövsrätt: man frågar naturligtvis rättsinnehavaren direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 12:31

Lite OT kanske men jag undrar varför du vill ha en av världens mest kända logotyp på ditt visitkort om du inte jobbar dår?

Kanske för att han jobbar med apples produkter?
Så som dom skriver ut "Microsoft Certified partner blablabla" kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-09 12:35
Ursprungligen av Johan S:

Kanske för att han jobbar med apples produkter?
Så som dom skriver ut "Microsoft Certified partner blablabla" kanske?

Ah, lät jag dryg eller?
Om så är fallet som du säger så tänker jag att man måste ha koll på detta eller ha koll med vem man ska prata med.

Ursprungligen av Johan S:

Kanske för att han jobbar med apples produkter?
Så som dom skriver ut "Microsoft Certified partner blablabla" kanske?

Visst, det funkar, men det kräver ju att man faktiskt är certifierad

Nä, faktiskt inte speciellt..

Men jag förstår ideen, att man vill skylta med vad man håller på med.
Dock kanske inte visitkortet är bästa platsen..

Apple låter en del använda logotypen. Till exempel Apple Centers och andra återförsäljare använder den. Hör av dig till Apple så får de tala om vad som gäller.

Tanken leder till en av medlemmarna på 99mac som för något år sedan lät tatuera Apples logga på axeln - var även det ett *brott* ?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-09 19:05
Ursprungligen av Olle@mac:

Tanken leder till en av medlemmarna på 99mac som för något år sedan lät tatuera Apples logga på axeln - var även det ett *brott* ?

Japp, ett brott mot det sunda förnuftet.

Rent allmänt är tatueringar av copyrightat material en ganska spännande fråga, väl värd en tråd för sig

Föreslår texten "Made with a Mac" + Äpplet på kortet ... Med rätt namn på far och mor [Adam & Eva] borde en äpple-tatuering också vara OK.

Äh det är väl ingen som bryr om du har apples logga på kortet.
Så länge du inte utger dig för att jobba där.
Fast även jag är lite nyfiken på varför du vill ha den där.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-10 13:29

Att ha Apple-loggan i sin namnteckning då? Är det lagligt?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-07-10 13:39

Så här gör du...

1) Köp ett äpple
2) Ta en ordentlig tugga på rätt ställe
3) Ta ett kort på äpplet ur lämplig vinkel
4) Klart!

man brukar höra att konstnärer odyl skummisar brukar slippa undan copyright- och upphovsrättstrassel genom att tillföra tillräckligt mycket eget arbete till det urspungliga verket så att bearbetningen (collage etc.) kan anses ha verkshöjd. (..eller något?)
jag läste en intervju där jan stenmark menade att han brukade fylla i konturerna i bilderna just därför. (men det kanske var en smula skämtsamt menat?)

det kanske går ingenom om du kalkylerar av loggan lite lagom kärleksfullt?

edit: quarkens förslag var ju mycket roligare... (jävla skummis!)

  • Oregistrerad
  • 2006-07-10 16:55

Det är ganska enkelt... För att få använda deras logotyp måste du ha en speciell relation med apple, t.ex. att du har en viss certifiering, apple solution partner eller driver någon form av apple store. Då skriver du ett avtal med dem. I det avtalet står det väldigt specifierat hur du har rätt att använda deras logotyp.

Om du inte har skrivit ett sådant avtal så har du inte rätt att använda logotypen.

Okej men då får jag nog tänka över lite hur jag ska göra
för eran info så jobbar jag som tekniker och kör eget företag

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-07-10 20:08

Hur är det om man klistrar apple klistermärket på sin företagsbil? Det står inget på baksidan klistermäsrek var det får sitta eller ej?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-10 20:26

Tror inte det är någon fara. Jag tänkte sätta mina klistermärken på Göran Persson. Bra exponeringsmöjligheter och väldigt gott om plats...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-10 21:45
Ursprungligen av Snooze:

Tror inte det är någon fara. Jag tänkte sätta mina klistermärken på Göran Persson. Bra exponeringsmöjligheter och väldigt gott om plats...


LOL, Veckans bästa!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-12 15:22

Ja, det här med upphovsrätt och varumärke är ganska knepigt.

Säljer ett företag appleprodukter, får företaget använda sig av apples varumärke utan godkännande av apple. Detta gäller all återförsäljning, även vid parallell import från eu.
Använder du dock apples logotyp på ett sådan sätt att man utnyttjar apples goodwill
till fördel för det egna företaget är detta ett varumärkesintrång.

Att använda apples varumärke på t.ex. ett visitkort utan att sälja appleprodukter kan
då anses som att man snyltar på apples goodwill och då också vara olagligt.

Ensamrätten till att använda ett varumärke gäller endast i näringsverksamhet. Det vill
säga privatpersoner får göra vad de vill med varumärket så länge det inte anses kränkande.
Så på ett privat visitkort är det lagligt att ha vilka och hur många varumärken som du önskar.

Att tatuera in en logga är helt lagligt. Att trycka upp några t-shirts med appleloggan eller göra
en film med appleloggor är också helt okej. Så länge det inte är inom en näringsverksamhet.

Ett exempel på detta är Non Smoking Generations kampanjer mot tobak där de använda marlboros logga och flera snusvarumärken ganska nyligen. Helt okej eftersom de är en stiftelse helt utan vinstintresse.

Men om man jobbar med deras produkter som tekniker funkar det då inte att ha deras
logga på visitkortet. Fast det kanske är samma där att man måste vara partner med Apple
för att använda detta. Syftet är ju bara för mig att förklara lättare för mina kunder vad jag jobbar med. Istället för att det bara ska stå mac-tekniker.

Ursprungligen av Dorsander:

Men om man jobbar med deras produkter som tekniker funkar det då inte att ha deras
logga på visitkortet. Fast det kanske är samma där att man måste vara partner med Apple
för att använda detta. Syftet är ju bara för mig att förklara lättare för mina kunder vad jag jobbar med. Istället för att det bara ska stå mac-tekniker.

Jag skulle tippa att de är än mer griniga i det fallet
Om du inte är certifierad så vill de för allt i världen inte förknippas med din verksamhet, hur bra du än skruvar. Om du är certifierad så har du nog redan rätt att använda loggan, om jag inte misstar mig.

Jag tror inte att vi kan lämna något definitivt besked om huruvida du kan använda Apples logotyp på ditt visitkort. Ring till Apple och fråga så förklarar de exakt vad som gäller. Här är deras telefonnummer: http://www.apple.com/contact/phone_contacts.html

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-13 11:26

Eftersom det handlar om ett varumärke som är skyddat enligt varumärkeslagen, så har apple ensamrätten att använda äpplet i näringsverksamhet. Dvs huvudregeln är att INGEN får använda loggan utan tillstånd från apple.

Så räkna med att det är ganska kört.

1
Bevaka tråden