Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handla utanför Sverige och slippa få moms adderad till priset

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om ni vet några företag (TV-försäljare) som skickar till Sverige och som ger företagare möjligheten att slippa få momsen adderad till priset? Kommer att göra ett ganska stort inköp av 4 stycken LCD-TV och det vore skönt att slippa ligga ute med momsen.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-07-10 13:23

Inget konkret förslag på företag, men generellt sett räcker det att du uppger ditt momsregistreringsnr för att få en faktura utan moms när du handlar från företag inom EU. Undantag från detta är om företaget i fråga har såpass stor omsättning till Sverige att de har momsregistrerat sig här. (Pixmania är ett sådant exempel.)

Du ska dock ta upp och dra av den beräknade svenska momsen i din skattedeklaration.

Om du köper från företag utanför EU gäller vanliga importregler och de är jag inte så insatt i, men någon momsdebitering blir det nog inte i såna fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-13 11:39
Ursprungligen av spot:

Om du köper från företag utanför EU gäller vanliga importregler och de är jag inte så insatt i, men någon momsdebitering blir det nog inte i såna fall.

Jo, moms blir det, men den betalas till tullverket istället. Det kallas införselmoms och är avdragsgill precis som den vanliga momsen.

/ Terhi

Ursprungligen av spot:

Du ska dock ta upp och dra av den beräknade svenska momsen i din skattedeklaration.

Kan du forklara lite battre hur det har fungerar? Varfor ska den tas upp och dras fran nar den aldrig ar betald?

Regeln är väl 400.000kr omsättning mot Sverige för att företaget ska momsregistrera sig i Sverige och lägga på svensk moms. Du bör inte ha några problem att hitta företag som saknar svensk momsregistrering och nöjer sig med ett svenskt VAT nummer för att leverera utan momspåslag.

Om företaget inte har nåt svenskt bolag så kan jag inte tänka mig att dom behöver momsregga sig i Sverige.
Jag jobbar på en agentur för utländska företag ( vi hjälper sv företag att direktimportera)
och den största säljer för 25 miljoner sek i Sverige och har ingen momsregistrering här.
Vi har när jag tänker efter ingen leverantör hos oss som säljer på Sverige som är momsreggad här trots höga omsättningar.
Vi är ju i EU nu !

Tack för svaren.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 15:14

320 000:- är en summa som Mobil nämner ifall man ska köpa mobil utomlands. Alltså, om företaget omsätter mer än 320 000:- mot Sverige, så åker man på att betala svensk moms.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-12 21:16
Ursprungligen av Dj Leafer:

320 000:- är en summa som Mobil nämner ifall man ska köpa mobil utomlands. Alltså, om företaget omsätter mer än 320 000:- mot Sverige, så åker man på att betala svensk moms.

Gäller när man säljer till konsument eller både konsument och företag. Om man bara säljer till momsregistrerade företag behöver man normalt inte momsregistrera sig.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-12 17:10

En annan sak, tex så vägrar juno.co.uk att dra av momsen från kvittot, men eftersom det är inom EU, borde man inte behandla den moms man betalar i utlandet precis som vanlig moms? dvs redovisa den, och be att få tillbaka den/kvitta den mot utgående moms?

jag är en riktig newbie på det här med företagande, så jag gissar mest...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-12 21:17
Ursprungligen av Dj Leafer:

En annan sak, tex så vägrar juno.co.uk att dra av momsen från kvittot, men eftersom det är inom EU, borde man inte behandla den moms man betalar i utlandet precis som vanlig moms? dvs redovisa den, och be att få tillbaka den/kvitta den mot utgående moms?

jag är en riktig newbie på det här med företagande, så jag gissar mest...

Nej. Svenska Skatteverket hanterar inte brittisk VAT och vice versa. Om man har över en viss summa VAT eller moms att få tillbaka kan man dock få betalt från skattemyndigheterna i det andra landet.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-13 11:09

ok.

tackar!

Vidare, om jag inte hittar någon återförsäljare som är villig att sälja momsfritt, och jag måste punga ut med momsen, hur går jag i så fall tillväga för att få tillbaka den?

Vh

vic

Nej, om du vill handla på företaget utomlands i EU så ska du ge ditt momsnummer till företaget och då ska de inte debitera moms av dig. Ge dig inte på att försöka återvinna moms ifrån ett annat land, antagligen lyckas det aldrig, är ofta extremt mycket pappersexercis och kan ta flera år ifall det alls går.

Tack for svaret!

Momsnummer = organisationsnummer?

Kan butiker vagra detta? Rent lagligt, alltsa...

Vh

vic

  • Oregistrerad
  • 2007-11-08 22:27
Ursprungligen av scooterbabe:

Tack for svaret!

Momsnummer = organisationsnummer?

Kan butiker vagra detta? Rent lagligt, alltsa...

Vh

vic

Momsnumer = SE+orgnummer+01 - Dvs fiktivt org nummer 555555-5555 blir momsreg: SE555555555501

Tusen tack!

Tja, jag vet inte om de är tvingade att dra momsen, men det skulle förvåna mig om seriösa företag skulle vägra dig detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-11 18:51

Moms vid utrikeshandel

Det finns mycket regler runt detta med utrikeshandel. Gå in på Skatteverket.se och ladda ner SKV 560 (sök på Moms vid utrikeshandel). Där står allt du behöver veta. Vilka skyldigheter du har osv.

1
Bevaka tråden