Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bokföringsfråga

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag har precis kommit igång med min enskilda firmas verksamhet. Sitter och pillar med första fakturan och kom då på en grej som ni kanske har svaret på...

Mitt företag har flera olika verksamhetsområden med olika momssatser. Ett område är t.o.m. momsbefriat. I nuläget har jag ett konto 3010 - försäljning. Kan jag fritt skapa egna konton ex. "3011-tigerbrottning", "3012-uppträdande magdans" etc?

Är det läge att bokföra intäkterna på olika konton för de olika områdena? Momsen hamnar ju ändå på rätt konto hur jag än väljer att göra.

Jag använder programmet iOrdning och bokför enligt fakturametoden.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-27 13:03

Du kan skapa konton för varje kund eller verksamhetsområde helt efter eget tycke.

Jag har bara försäljning med 25 % moms men tror att man deklarerar försäljning per momssats så att du av den anledningen är tvungen att åtminstånde bokföra på olika försäljningskonton för respektive momssats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-27 13:59

enklare kan nog vara att spara nya konton som
försäljning XX% moms
nog för att du verkar ha en kristallklar bild av vad ditt företag ska göra, men det kan vara så att du längre fram har andra produkter du säljer som har samma moms som ditt gyttjebrottar konto - då blir det svårare.

Problemet är att det är enkelt att skapa nya konton - men det är svårare att bli av med dom

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-27 14:11

För att bara klara redovisningen räcker det med ett försäljningskonto. För att underlätta redovisningen har du ett försäljningskonto per momssats, inklusive ett för försäljning utan moms (behövs bland annat för försäljning utomlands).

Om du använder redovisningen för att också få koll på verksamheten, vilka områden som ger mest intäkter etc så har du ett konto per verksamhetsområde.

Kort sagt - ja, du kan göra som du har tänkt. Men precis som Tangen skriver så kan man inte ta bort ett konto när man väl har börjat använda ett, även om man har konterat bort allt från det, så tänk igenom före vilka konton du egentligen behöver.

Då kör jag separata konton för alla verksamheterna och momssatserna. Är det okej att numrera löpande 30xx? Försäljningskontona skall väl ha SRU-nummret 400 om jag har fattat det rätt?

Tack för alla svar hittills

Det dök upp en fråga till... Kan jag ha samma momskonto (2610) för de olika momspliktiga verksamheterna?

Du bör ha olika momskonto för olika momssatser, eftersom dessa ska redovisas separat på momsdeklarationen. Så länge du redovisar de olika verksamheterna tillsammans behöver du dock inte dela upp momskontona, om du inte vill det.

okej. Då låter jag all utgående moms 25% bokföras under 2610. Tack

En annan fråga till experterna: Mina kunder vill ha reseersättningen specificerad på fakturan (18kr/mil skattefri). Jag undrar vilket konto jag skall bokföra den på? Eftersom denna schablon är skattefri så är den väl rimligtvis momsfri också (eftersom skatt och moms är samma sak... eller)?

Tack igen

Kolla in nedanstående kontoplan:
http://www.bas.se/

Ta moms på alla utgifter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 10:11

18 spänn plus moms ska du fakturera - kolla i Bas vad som är bra skilj på "sålda" resekostnader och dina "egna" så att du har koll på dom. Men bas har nog fler än ett konto för resor. Försäljningskonto ligger enklast från 3010 och uppåt - men det är en smaksak - läs i bas så fattar du varför konton är uppbyggda som dom är.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 10:51

Du fakturerar dina resekostnader med moms och de kommer att höja ditt resultat (vinst). I deklarationen får du sedan dra av 18 kr/mil vilket i praktiken innebär att du får 18 kr/mil skattefritt av kunden.
Det är dock inget som syns på fakturan utan det faktureras som andra tjänster.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2006-07-28 13:53

Joel, en lite "off topic"-fråga:
Jag är rätt nyfiken på din affärsidé (och firmanamn om du har det). Tigerbrottning och magdans torde inte vara de vanligaste artikelraderna på en faktura...
Något emot att berätta?

Ursprungligen av Khedron:

Joel, en lite "off topic"-fråga:
Jag är rätt nyfiken på din affärsidé (och firmanamn om du har det). Tigerbrottning och magdans torde inte vara de vanligaste artikelraderna på en faktura...
Något emot att berätta?

Visst kan jag göra det, det är inte så häftigt som det kanske verkar...
I mitt företag är jag frilansmusiker och gitarrpedagog samt brottas lite med webbdesign när tid ges.

1
Bevaka tråden