Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra och billig optiker-kedja

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver nya glasögon, men glasögon är dyra som satan så jag undrar om någon gjort en omfattande undersökning om var man får hela kittet billigast. Alltså undersökning, glas och nya, helst snygga bågar.
Jag bytte glasögon senast när mamma och pappa betalade och det gör de inte längre

Om ni tycker det är roligt får ni gärna tipsa om vilka bågar man ska välja också. Jag hade tänkt tjocka plastbågar, men är öppen för förslag.

Glasögon är dyrt. Själv har jag dock med åren allt mer börjat resonera som så att det är en av de få "smycken" som vi män lägger pengar på - trots allt har man ju glasögon placerade mitt i ansiktet största delen av ens vakna tid, så man kan med gott samvete prioritera en sån utgift högt och istället kanske minska på någon annan utgift. Ofta har man ju också glasögon flera år, så utslaget över tid blir skillnaden mindre.

Själv tycker jag det finns två olika sätt att resonera när det gäller bågar - antingen att de är diskreta och harmonierar med dina ansiktsdrag, eller att man väljer bågar som tvärtom syns ordentligt och bidrar till att skapa en viss stil eller karaktär man är ute efter.

Alltså: Att glasögonen syns så mycket som möjligt eller att man själv syns så mycket som möjligt. För egen del är jag inte så förtjust i "tunga" bågar, men det är ju en smaksak.

Hursomhelst, när det i övrigt gäller bågar så tittar jag på om:
* ens ögon hamnar mitt i glaset - annars ser man skelögd ut. Vissa bågar finns i olika storlek - Fråga alltid!
* bågarnas form, framför allt ovansidan matchar ögonbrynens form
* bågarnas och glasens form gör att man ser ledsen, glad eller arg ut

Mitt tips är att du provar helt fritt, utan att tänka på vad det kostar, så att du inte censurerar din egen smak. Om det sen visar sig att du fastnat för ett par dyra bågar så kan du då ta ställning till om de är värda det eller om du ska ta något billigare, trots att du inte gillar dem lika bra. När du väl bestämmer dig och köper ska du också vara "besvärlig" och se till att de justerar in bågarna så att de sitter rakt, justerar sadeln (dvs det som ligger an mot näsan) så att de hamnar i rätt höjd och på rätt avstånd från ögonen och slutligen så att de sitter rätt bakom öronen. Helgjutna plastbågar (dvs de som inte har en sadel, utan där plasten vilar direkt mot näsan) är svårare/omöjligt att justera i detalj och måste därför sitta rätt från början. Gör de inte det så ska man välja en annan modell

När det sedan gäller glasen så är det tyvärr så att man får vad man betalar för - bra optik är dyr. Några saker att tänka på är:

* Om du har ett kraftigt synfel så förstorar eller förminskar glasen mycket, vilket gör att dina ögon och ansiktsdrag förvrängs för dem som tittar på dig. Genom att välja s.k. högbrytande glas så minskar den förvrängningen, och dessutom ser du bättre. Högbrytande glas är dock dyrare. Ofta finns det flera olika glastyper att välja mellan. Var "besvärlig" och be att få skillnaden ordentligt förklarad och påvisad och sen väljer du så dyra som du anser dig ha råd med.

* Anti-repbehandling, kostar men gör att dina glas håller mycket längre.

* Anti-reflexbehandling, kostar men gör dels att dina glasögon inte blänker så mycket, så att omgivningen kan se dig, men bidrar också till att du ser lite bättre

Hur viktigt bra glasögon är kan man bl.a. se här:

http://www.sjukast.com/go/?id=1322

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-06 10:08

Det är ju förjäkligt att man inte kan ladda ner ett par med Azureus.... <sarkasm />

Allvarligt talat: Se Richards sanslöst utförliga inlägg. Men glasögon är väldigt dyra i Sverige. Jag köper mina när jag är i Vietnam. Progressiva "glas" (=det är ju inte glas nuförtiden, utan extremt hård plast), snygga bågar och väldigt noggrannt utprovade av optikern. Kostar 2-300 spänn/paret. Häpp!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-08-06 11:59
Ursprungligen av Danne V:

Det är ju förjäkligt att man inte kan ladda ner ett par med Azureus.... <sarkasm />

Allvarligt talat: Se Richards sanslöst utförliga inlägg. Men glasögon är väldigt dyra i Sverige. Jag köper mina när jag är i Vietnam. Progressiva "glas" (=det är ju inte glas nuförtiden, utan extremt hård plast), snygga bågar och väldigt noggrannt utprovade av optikern. Kostar 2-300 spänn/paret. Häpp!

Jovisst, men så tillkommer flygbiljetten:'(

Men för att återgå till Laseranders fråga: De lågpriskedjor jag känner till är Blic och Glasögonmagasinet.
Själv går jag hos Din Optiker men de är långt ifrån lågpris (5 000:- senast).

Ja, det var bra tips. De jag har nu kostade 1600, har jag för mig. Jag är lyckligtvis bara närsynt, så det behövs väl inga specialgrejer än på ett tag.

Blic har ju ett erbjudande på vissa av sina bågar att man kan köpa två bågar för priset av ett par. Det verkar lite intressant faktiskt. Då skulle jag kunna köpa ett par feta plastbågar som jag vill ha och även ett par mer diskreta, så jag hoppas att de inte har nån jobbig hake på det förutom det jag lyckades uppfatta.

Ursprungligen av Laseranders:

Blic har ju ett erbjudande på vissa av sina bågar att man kan köpa två bågar för priset av ett par. Det verkar lite intressant faktiskt. Då skulle jag kunna köpa ett par feta plastbågar som jag vill ha och även ett par mer diskreta, så jag hoppas att de inte har nån jobbig hake på det förutom det jag lyckades uppfatta.

Jag har nyss gjort så på Blic/SpecSavers.
Jag har synfel på -9 så för min del var det självklart med högbrytande glas. (Annars blir det flaskbotten-stajlen...)
Man väljer båge för allt mellan 795kr och 2495 (eller nåt sånt) och då ingår glasen. Vad som tillkommer är Antireflex och antirep för ca 250 kr/grej. Alltså ca 500 kr extra.
Om man som jag har högbrytande (och fotokromatiska - vilket innebär att de blir mörkare i solljus) lägger man på 3000kr på bågpriset (men då ingår antireflex och antirep). Så: mina bågar gick på 995+3000 kr.

Andraparet (som man får på köpet) är ett par bågar i samma prisklass eller billigare. Vill man ha nåt extra på dem får man betala för det också. T.ex om de också ska vara högbrytande eller liknande. Själv valde jag ett andrapar som blev solglasögon, alltså äkta solglasögon slipade i min styrka. Perfekt. Kostnad för dessa: 0kr + 250kr i antirep-behandling.

Ursprungligen av sjovall:

Jag har nyss gjort så på Blic/SpecSavers.
Jag har synfel på -9 så för min del var det självklart med högbrytande glas. (Annars blir det flaskbotten-stajlen...)
Man väljer båge för allt mellan 795kr och 2495 (eller nåt sånt) och då ingår glasen. Vad som tillkommer är Antireflex och antirep för ca 250 kr/grej. Alltså ca 500 kr extra.
Om man som jag har högbrytande (och fotokromatiska - vilket innebär att de blir mörkare i solljus) lägger man på 3000kr på bågpriset (men då ingår antireflex och antirep). Så: mina bågar gick på 995+3000 kr.

Andraparet (som man får på köpet) är ett par bågar i samma prisklass eller billigare. Vill man ha nåt extra på dem får man betala för det också. T.ex om de också ska vara högbrytande eller liknande. Själv valde jag ett andrapar som blev solglasögon, alltså äkta solglasögon slipade i min styrka. Perfekt. Kostnad för dessa: 0kr + 250kr i antirep-behandling.

Det låter som ett suveränt erbjudande faktiskt. Har saknat att kunna bära solglasögon utan att se ut som en turist. Vi får se om de har kvar erbjudandet när jag har råd att skaffa nya.

  • Medlem
  • 2006-08-06 22:39
Ursprungligen av Laseranders:

Jag behöver nya glasögon, men glasögon är dyra som satan så jag undrar om någon gjort en omfattande undersökning om var man får hela kittet billigast. Alltså undersökning, glas och nya, helst snygga bågar.
Jag bytte glasögon senast när mamma och pappa betalade och det gör de inte längre

Om ni tycker det är roligt får ni gärna tipsa om vilka bågar man ska välja också. Jag hade tänkt tjocka plastbågar, men är öppen för förslag.

Det underlättar om man vet hur du ser ut...

Ursprungligen av Baron:

Det underlättar om man vet hur du ser ut...

Jag kan tänka mig att ett par kraftiga röda brillor skulle matcha tungan.

  • Medlem
  • 2006-08-06 22:54
Ursprungligen av ohennig:

Jag kan tänka mig att ett par kraftiga röda brillor skulle matcha tungan.

Med tanke på hur den nuvarande "ögonprydnaden" ser ut kanske detta är mer att föredra:

Ursprungligen av Baron:

Det underlättar om man vet hur du ser ut...

OK, här kommer en bild:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-07 00:18

Om nån vill köpa glasögonbågar bara, så har jag bortåt 150 stycken liggande sedan häromåret när jag var i glasögonbranschen några månader. 100 spänn stycket eller 10.000 för hela klabbet.

Någon som känner nån optiker som vill göra ett klipp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-07 02:22

har du datorn monterad i kylen?

Ursprungligen av Costas:

har du datorn monterad i kylen?

Haha!
Jag bor i en extremt liten etta.

Det ser ut som dina nuvarande bågar är svarta. Med tanke på din hårfärg skulle jag nog personligen tycka att en varmare färg, typ brons/brun/guld etc passar bättre, men du kan också gå efter ögonfärgen (som är lite svårt att se riktigt bra på bilden)

De sitter också för lågt (och nej, man ska inte behöva peta upp glasögon hela tiden, då är de feljusterade) Den typen av blänk du får i glaset kan också reduceras rätt rejält med anti-reflexbehandling. En annan sak jag glömde nämna, men tycker mig skymta på bilden, är att man ska tänka på att bågarna inte ska klämma från sidan

Jag noterar också att du har rätt kraftiga ögonbryn, så tänk på att om du väljer ett par kraftiga bågar så kan det sammantagna intrycket kanske bli mer bastant än du tänkt dig. Risken finns att det liksom bara blir ett par ögon och att resten av ansiktet försvinner, om du fattar hur jag menar.

1
Bevaka tråden